اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

یادداشت اقتصادی/

راهبرد منسوخ توسعه صنعت تایر؛ دستور کار 3 ساله وزارت صنعت، معدن و تجارت

شرکت‌های تایرساز ایرانی که به واسطه‌ تعرفه بالا، در بازار داخلی حضوری موفق دارند، سهم بسیار ناچیزی از بازار بزرگ منطقه‌ای تایر دارند؛ این در حالی است که به جز ترکیه، تقریباً هیچ کشور تایرسازی در منطقه وجود ندارد.

راهبرد منسوخ توسعه صنعت تایر؛ دستور کار 3 ساله وزارت صنعت، معدن و تجارت

خبرگزاری فارس؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جبران کمبود تولید تایر در کشور، راه‌اندازی 4 شرکت تایرسازی را با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع(ایدرو) و بخش خصوصی از 3 سال پیش در دستور کار قرار داده است.  اما علی‌رغم اینکه تاکنون هیچ یک از این طرح‌ها پیشرفت فیزیکی و فنی خاصی به‌جز کلنگ‌زنی و تسطیح زمین نداشتند، صحبت از احداث شرکت جدید تایرسازی در گچساران به عنوان شرکت پنجم نیز به گوش می‌رسد.

دلایل متعددی برای عدم راه‌اندازی این طرح‌ها وجود دارد؛ اما نکته حائز اهمیت‌تر، اصل شیوه توسعه فوق است که تقریباً در تمام دنیا منسوخ شده است. اجرای موفقیت‌آمیز 5 طرح فوق، تعداد شرکت‌های تایر و تیوب‌ساز کشور را به 15 عدد می‌رساند. در حالیکه اتحادیه اروپا، آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن به عنوان موفق‌ترین کشورها در صنعت تایرسازی، با تعدد شرکت‌های بومی به این میزان مواجه نیستند. بازار تایر در دنیا به شدت رقابتی است، در نتیجه شرکت‌های کوچک به سرعت از مسیر رقابت حذف می‌شوند و در ایران نیز شرکت‌ها تنها به لطف تعرفه‌های بالا که در سال آینده قرار است به 40 درصد برسد و در هر دوره بر میزان آن‌ها افزوده می‌شود، توانستند بازار خود را حفظ کنند.

شرکت‌های تایرساز ایرانی که به واسطه‌ی تعرفه بالا، در بازار داخلی حضوری موفق دارند، سهم بسیار ناچیزی از بازار بزرگ منطقه‌ای تایر دارند. این در حالی است که به جز ترکیه، تقریباً هیچ کشور تایرسازی در منطقه وجود ندارد. اما عربستان سعودی برنامه بزرگی را برای ایجاد یک شرکت تایرسازی در این کشور در دست اجرا دارد و طی 5-6 سال گذشته زنجیره ارزش محصولات پایه نفت و گاز خود اعم از انواع کائوچوی مصنوعی و دوده را تکمیل نموده است و درصدد سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری برای احداث یک کارخانه تایرسازی با ظرفیت 16 میلیون حلقه تایر سواری و 6 میلیون حلقه تایر اتوبوسی/کامیونی است که تقریباً بیش از مجموع تولید کارخانجات تایرساز ایرانی می‌باشد.

ایجاد شرکت‌های بزرگ تایرسازی با توان رقابتی بالا در دستور کار عربستان و ترکیه به عنوان رقبای منطقه‌ای ایران قرار گرفته است و بنابراین، در صورت تحقق این طرح‌ها، طی چند سال آینده تعرفه‌های واردات تایر به کشور جهت حمایت از 15 شرکت کوچک تایرساز ایرانی (البته در صورت ‌تحقق طرح‌های وزارت صنعت) به مراتب افزایش خواهد یافت.

بنابراین به وزیر جدید محترم صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد می‌شود تا بازنگری جدی‌ای را در راهبرد وزیر سابق برای توسعه صنعت تایر صورت دهند و به جای مشارکت دولتی در راه‌اندازی شرکت‌های جدید، کمک به توسعه شرکت‌های موفق و خوشنام موجود نظیر بارز، کویر و یزد را در دستور کار قرار دهند تا در آینده به جای حمایت از تولید داخل در مقابل هجوم تایرهای وارداتی، بازارهای منطقه‌ای هدف صادرات تایرهای باکیفیت ایرانی قرار گیرند.

یادداشت از محمد اکبری

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول