اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید بر همکاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دربیست و سومین نشست «اکو»

بیست و سومین نشست شورای وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اکو در شهر «دوشنبه» با امضا بیانیه ای مشترک به پایان رسید.

تأکید بر همکاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دربیست و سومین نشست «اکو»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، بیست و سومین نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اکو در شهر دوشنبه با امضا بیانیه ای مشترک به پایان رسید.

در این نشست که تحت ریاست «سراج الدین اصل اف» وزیر امور خارجه تاجیکستان برگزار شد وزیر امور خارجه ایران، افغانستان، ترکمنستان، معاون وزیر خارجه قرقیزستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکیه، ازبکستان  و دبیرکل این سازمان شرکت کردند.

«عظیم ابراهیم» معاون نخست وزیر تاجیکستان پیام رئیس جمهور این کشور را برای شرکت کنندگان این نشست قرائت کرد.

رئیس جمهور تاجیکستان در پیام خود به ضرورت تقویت همکاری ها در مسیرهای مهم اقتصادی در منطقه اکو تاکید و اجرای طرح های مشترک را در روند همگرایی بیشتر منطقه و رفاه مردم آن مهم ارزیابی کرد.

روز دوشنبه قبل از این نشست ملاقات کارمندان ارشد کشورهای عضو اکو در شهر دوشنبه برگزار شد که در جریان آن کارشناسان کشورهای مربوطه موضوعات دستور کار این نشست را بررسی و به شورای وزرای امور خارجه این سازمان پیشنهاد کردند.

در این نشست در خصوص وضعیت اجرای پروژه و برنامه‌هایی که میان کشورهای عضو این سازمان به امضا رسیدند، همکاری‌های دبیرخانه این سازمان با سازمان‌های بین المللی، فعالیت مؤسسه و نهادهای تخصصی، پیشرفت و ارزیابی روند اجرای اهداف و وظایفی که در سندی تحت عنوان «دورنمای سازمان همکاری اقتصادی 2025» درج شدند، برنامه جدید این سازمان در زمینه کمک به افغانستان و همچنین مسائل اداری و مالی این سازمان تصمیمات مرتبط اتخاذ شد.

وزیر امور خارجه تاجیکستان در سخنانی در این نشست تقویت همکاری در عرصه اقتصاد و تجارت، انرژی، حمل و نقل، سرمایه گذاری و گردشگری را مهم ارزایابی کرده کشورهای عضو را به شرکت فعال در اجرای طرح های مهم منطقه ای دعوت کرد.

اصل اف «برنامه سازمان همکاری اقتصادی 2025» را با اهداف و وظایف برنامه استراتژی ملی کشورش همسان خوانده و راه اندازی ابتکارات مشترک جهت دستیابی به اهداف برنامه های مذکور را مناسب خواند.

در جریان این نشست همچنین از ابتکار رئیس جمهور تاجیکستان در زمینه نام گذاری سال 2018 میلادی به عنوان «سال توسعه گردشگری و صنایع دستی» به عنوان ابزار مهمی در رشد توریسم منطقه ای و تقویت پیوندها میان مردم منطقه اشاره شد.

در راستای این اقدام، در چارچوب نشست شورای وزرای امور خارجه سازمان همکاری اکو روز های 16 الی 17 می در «باغ ارم» شهر دوشنبه نمایشگاه صنایع دستی مردم کشورهای عضو این سازمان برگزار شد.

طی این نشست همچنین برنامه جدید سازمان همکاری اقتصادی اکو در زمینه مساعدت به افغانستان تصویب و تاکید شد که همکاری منطقه ای در برقراری صلح و ثبات و ایجاد شرایط مساعد برای توسعه اقتصادی و اجتماعی «کابل» مهم می باشد.

در پایان این نشست سند نهایی نشست شورای وزرای امور خارجه سازمان اکو، یعنی بیانیه «دوشنبه» به امضا رسید که در آن به ضرورت تحکیم و تقویت همکاری ها در حوزه های تجارت، حمل و نقل، انرژی، توریسم، توسعه اقتصادی، رفاه اجتماعی و حفظ محیط زیست که از جمله برنامه های «نگرش سازمان همکاری اقتصادی اکو 2025» به شمار می روند، تاکید شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول