اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کشف آزمایشگاه حاوی مواد شیمیایی تروریست‌ها در «دوما» و واکنش منفعلانه پاریس

بازرسان سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی روز گذشته وارد شهر دوما شدند تا بار دیگر خط بطلانی بر ادعاهای غرب باشد. اما کشورهای غربی در فراری رو به جلو مدعی هستند که ادله مربوط به وقوع حمله شیمیایی پنهان شده است.

کشف آزمایشگاه حاوی مواد شیمیایی تروریست‌ها در «دوما» و واکنش منفعلانه پاریس

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، بازرسان سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی سه شنبه (روز گذشته) وارد شهر دوما در غوطه شرقی دمشق شدند.

خبرگزاری «ریانووستی» به نقل از منابعی در دولت سوریه گزارش داد که بازرسان به همراه «نزار یازجی» وزیر بهداشت سوریه وارد دوما شدند و این مسئله پس از ادعاهای کشورهای غربی صورت گرفت که مدعی بودند سوریه و روسیه اجازه نمیدهند بازرسان وارد دوما شوند.

یک منبع دولتی سوریه اعلام کرد که کارشناسان قصد دارند اطلاعات حمله ادعایی شیمیایی به دوما را جمع کنند که شامل نمونه برداری از خاک و سایر نمونه هاست.

در همین راستا، خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که «پیرسون شارب» یکی از گزارشگران آمریکایی گفته است که در جریان بازدید از شهر دوما هیچ اثری از حمله شیمیایی مشاهده نکرده است. شارپ تأکید کرد، ساکنان محلی که با آنان ملاقات داشته، چیزی درباره این حادثه نشنیده و ندیده اند.

وی به نقل از یک پزشک که در بیمارستان دوما در روز حمله ادعایی شیمیایی کار میکرد، گفت که یک گروه ناشناس در هفتم آوریل به زور وارد بیمارستان شد و اعلام کردند که حمله شیمیایی رخ داده است.

این پزشک ادامه داد: این افراد بر روی کسانی که با خود به بیمارستان آورده بودند، آب می ریختند و با دوربین از این صحنه‌ها فیلمبرداری کردند و سپس از بیمارستان خارج شدند.

«رابرت فیسک» روزنامه نگار مشهور انگلیسی نیز پس از اینکه با ساکنان محلی دوما سخن گفت، در خصوص حمله شیمیایی اظهار شک و تردید کرد. 

روزنامه الوطن سوریه هم اعلام کرد که ارتش روسیه در دوما آزمایشگاهی متعلق به تروریست‌ها را کشف کرده که حاوی مواد لازم برای تولید سلاح شیمیایی  است.

موادی که در این آزمایشگاه کشف شده سیودیگ لیکل (Thyodiglycol) و دی اتانول آمین (Diethanolamine) است؛ موادی که برای تولید باروت و گاز خردل ضروری است. کما اینکه یک انباری در شهر دوما یافت شده که حاوی ماده کلر است و متعلق به تروریستهاست.

این آزمایشگاه در طبقه پایین یک ساختمان مسکونی قرار داشته است. یک کارشناس روس نیز در این زمینه اعلام کرد که گروههای تروریستی حاضر در دوما از این آزمایشگاه استفاده می‌کرده اند.

با وجود این، کشورهای غربی با فرار رو به جلو، همچنان دمشق را متهم به انجام حمله شیمیایی میکنند. وزارت خارجه فرانسه هم در یک بیانیه رسمی با این ادعا که روسیه و سوریه مانع از ورود بازرسانی سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی به دوما میشوند، مدعی شد که احتمال دارد برخی از ادله مهم از منطقه‌ای که در آن حمله شیمیایی رخ داده، پنهان شده باشد.

«کنت وارد» فرستاده آمریکا در سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی روز گذشته با اعلام اینکه روسیه از منطقه ای که در آن حمله رخ داده بازدید کرده، در نشست لاهه مدعی شد که شاید مسکو در این منطقه دست برده باشد.

انتهای پیام/ص


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس


 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول