اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

گردهمایی سیک‌های دنیا در جشن تولد «گورونانک» +تصاویر

سیک‌های سراسر دنیا به ویژه هند به مناسبت روز به دنیا آمدن رهبر خود «گورونانک» راهی پاکستان شده‌اند تا در عبادتگاه «پنجه صاحب» از توابع ایالت پنجاب حضور پیدا کنند.

گردهمایی سیک‌های دنیا در جشن تولد «گورونانک» +تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، سیک‌های سراسر دنیا به ویژه هند به مناسبت روز به دنیا آمدن رهبر خود گرونانک راهی پاکستان شده‌اند تا در عبادتگاه پنجه صاحب واقع در منطقه حسن ابدال از توابع ایالت پنجاب حضور پیدا کنند.

حضور گسترده سیک‌ها در پاکستان نارضایتی هند را به دنبال داشت و دهلی نو با متهم کردن اسلام‌آباد به حمایت از پیروان این آیین برای تشکیل کشور مستقل خالصتان اعتراض کرد.

هند کاردار سفارت پاکستان را در اعتراض به حمایت سیک‌ها احضار کرد این در حالی است که اسلام‌آباد از طریق وزارت امور خارجه اعلام کرد که از سیک‌ها برای اقدام علیه هند حمایت نمی‌کند و آن‌ها فقط مراسم مذهبی خود را به جا می‌آورند.

سیک به معنی شاگرد، دینی است که در سده پانزدهم میلادی بدست گورو نانک در منطقه پنجاب در شبه‌قاره هند بنیان نهاده شد و بدست 10 گوروی بعدی گسترش داده شد.

این آئین با بیش از 30 میلیون پیرو، پنجمین دین سازمان‌یافته جهان به شمار می‌رود.

این دین، کوششی آگاهانه در جهت هماهنگ کردن دو دین بسیار قوی و قدرتمند هند که رقیب یکدیگر بودند یعنی دین هندویی و اسلام توسط مردی بنام گورونانک در اواخر قرن 15 میلادی بود.

از نظر جغرافیایی پیروان آیین سیک در ایالت پنجاب هند حضور دارند و در مدت بیش از 200 سال دامنه نفوذ آن‌ها به مناطق شمال و جنوب این کشور گسترش یافته است.

گورو نانک بیشتر اواخر عمر خود را در روستای «کارته پور» در ایالت پنجاب پاکستان گذراند و در روزهای آخر زندگی در نزدیکی درخت اقاقیای خشک شده‌ای می‌نشست.

حسن ابدال، شهری که به اسم یکی از عارفان و سالکان بزرگ نامگذاری شده و یکی از مقدس‌ترین عبادتگاه‌های سیک‌ها به شمار می‌آید. این شهر در فاصله 120 کیلومتری از اسلام آباد پایتخت پاکستان قرار دارد.

مریدان و بزرگان آیین سیک معتقدند زیارتگاهی و معبدی که در حسن ابدال قرار دارد، محل عبادت «گوردواره پنجه» یکی از عارفان بزرگ آن‌ها است.

هر سال حضور سیک‌ها در مراسم چشمگیرتر شده تا جایی که روز عبادت بر اثر فشار و تراکم جمعیت چند نفر از شرکت کنندگان جان خود را از دست می‌دهند.

سیک‌ها از روز 14 آوریل راهی پاکستان شده‌اند و چند روزی برای برگزاری مراسم مخصوص در این کشور حضور دارند.

در عکس‌های زیر حضور گسترده سیک‌ها در پاکستان برای شرکت در مراسم روز به دنیا آمدن رهبر خود و آیین مذهبی را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول