اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

پس از ناکامی «مزدوران سودانی» مطرح شد

اوگاندا طعمه جدید امارات برای آتش جنگ یمن

با تقویت احتمال خروج ‌شبه‌نظامیان سودانی از یمن که یمنی‌ها آنان را «مزدوران» ریاض و ابوظبی می‌دانند، اکنون اخباری از قصد امارات برای جذب اوگاندایی‌ها برای جنگ با ارتش یمن منتشر شده است.

اوگاندا طعمه جدید  امارات برای آتش جنگ یمن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از آنکه احتمال خروج نظامیان سودانی از ائتلاف سعودی و جنگ علیه یمن، قوت گرفت و سودان به طور تلویحی به این احتمال اشاره کرد، دولت امارات تصمیم گرفت که پای سربازان اوگاندایی را به میدان جنگ علیه یمن باز کند.

نظامیان سودانی که از سه سال پیش در قالب ائتلاف سعودی علیه یمن وارد جنگ علیه این کشور شده‌اند چند روزی است ناکامی و تلفاتشان به سوژه رسانه‌ها تبدیل شده و این مسئله در سایه دیگر اتفاقات اخیر مسئولان سودانی را در تنگنا قرار داده‌ است.

از همان ابتدای ورود سودان به بازی عربستان علیه یمن، مشارکت بیش از سه هزار نظامی سودانی در جنگ علیه یمن مسئله‌ای جنجالی در این کشور بود و برخی‌ها با آن موافق و برخی دیگر نیز مخالف بودند اما شمار مخالفان بسیار بیشتر بود و معتقد بودند که مشارکت ارتش سودان در این جنگ در ازای دریافت کمک‌های مالی باعث بدنامی سودان می‌شود. اکنون نیز با وجود کشته شدن یک‌هزار نظامی سودانی، دولت این کشور هیچ توجیهی برای قانع‌ کردن مخالفان ندارد.

به نوشته پایگاه خبری یمنی «الوقت» دولت امارات نیز که از بازیگران اصلی در جنگ یمن به ویژه در جنوب این کشور است، با درک این مسئله و خسارات وارده به مزدوران سودانی‌اش در اوایل سال جاری میلادی به فکر چاره افتاده است و انتظار می‌رود که دولت اوگاندا با اعزام 10 هزار نظامی از جمله 2 هزار نظامی از حاضر در سومالی موافقت کند. این خبری است که برخی منابع عربی نزدیک به ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان علیه یمن، از آن خبر می‌دهند. مهمترین دلایل تقویت احتمال خروج نظامیان سودانی از ائتلاف سعودی در ادامه می آید.

سه‌شنبه پیش نیز منابع رسانه‌ای اعلام کردند که «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی برای امضای چندین توافق نامه با رئیس جمهوری اوگاندا در صدد سفر به این کشور است و یکی از توافق نامه ها؛ اعزام همین 10 هزار نیرو به یمن برای حمایت از امارات است. گفته می‌شود که «نجوی قدح الدم»  مشاور رئیس جمهوری اوگاندا که نماینده سیاسی کشورهای حوزه رود  نیل است،  مقدمات این توافق نامه را فراهم کرده است.

فشارهای داخلی در سودان

اخیرا گزارش‌هایی درباره قصد سودان مبنی بر بیرون آوردن نیروهایش از ائتلاف عربی علیه یمن پس از 4 سال، منتشر شده است.علاوه بر دلایل و عوامل خارجی این تصمیم، فشارهای داخلی اپوزیسیون سودان و شماری از نمایندگان پارلمانی نیز بسیار در این تصمیم‌گیری موثر است.

آنها اخیرا از «عمر البشیر» رئیس‌جمهور این کشور خواسته‌اند که در پی کشته شدن شمار زیادی از نظامیان سعودی در جبهه‌های یمن، این نیروها را از ائتلاف سعودی خارج کند. این معارضان می‌گویند: دلیل مشارکت دولتشان در ائتلافی که عربستان در 26 مارس 2015 علیه یمن تشکیل داد؛ به دلایل سیاسی و اقتصادی بود که در حال حاضر دیگر هیچ یک از این دلایل وجود ندارد.

افتادن نقاب از چهره عربستان

سودانی‌ها با دید احترام به جایگاه سیاسی و دینی عربستان نگاه می‌کردند و علاوه بر آن، ریاض یا یک وزنه اقتصادی بزرگ و ثروتمند می‌دانستند. بر اساس همین دیدگاه نیز، به دعوت عربستان با شرکت در ائتلاف علیه یمن پاسخ مثبت دادند. اما اثبات جنایات مکرر عربستان در این جنگ و تغییرات اخیر «محمد بن سلمان» شاه سعودی و مقابله‌اش با علما و متفکران اسلامی و سخنانش درباره عادی‌سازی روابط با اسرائیل ، این دیدگاه سودانی‌ها را تغییر داد.

ابوظبی مهمترین دلیل 

بسیاری از سودانی‌ها معتقدند که دولت امارات، دیگر از هدف اعلامی‌اش برای آغاز جنگ در یمن یعنی بازگرداندن قدرت به «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن، دور شده است و به دنبال ایجاد یک کشور جدید در داخل یمن است و شبه‌نظامیان تحت فرمانش را در همین راستا هدایت می کند.

به همین دلیل نیز، سوالات زیادی درباره دلایل تداوم حضور نظامیان سودانی در ائتلاف سعودی در داخل این کشور به وجود آمده است و می‌گویند: چگونه است که کشورهایی مانند مصر و پاکستان که روابط راهبردی و محکمی با ریاض دارند، در جنگ زمینی علیه یمن شرکت نکرده‌اند اما نظامیان سودانی باید در این جنگ حضور داشته باشند؟

چرا نظامی سودانی محکوم به مزدوری است

بررسی تاریخ ارتش سودان نشان می‌دهد که این نخستین‌بار نیست که نظامیان سودانی مرزهای کشورشان را برای شرکت در یک ترک می‌کنند.

در طول جنگ جهانی دوم، نظامیان سودانی خود را تحت فرمان استعمار انگلیس در مکزیک دیدند. این نظامیان همچنین برای حمایت از تاج امپراطوری اتیوپی در مقابل استعمار ایتالیا، در نبرد اتیوپی گرفتار آمدند.بعدها این نظامیان را در طول دوره‌ای که سازمان ملل به دنبال صلح در کنگو بود، در این کشور می‌بینیم. در تمامی این دوره‌ها نظامی سودانی بل تمام توان به نبرد پرداخته بدون اینکه از خود بپرسد چرا باید در این میدان‌ها باشد و در این جنگ‌ها خود را بسوزاند و چرا فرماندهانش در کنار بیگانگان می‌ایستند و وی را پایین‌تر از ارتش‌های سایر کشورها می‌بینند و جسدش را در نهایت طعمه درندگان بیابان‌ها می‌کنند؟

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول