اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  اقتصاد و حقوق

محمدنقی نظرپور، طیبه گل‌محمدی

آسیب‌شناسی انتشار اوراق مشارکت بانک مرکزی ج.ا.ایران

بانک‌های مرکزی دنیا عموماً برای تنظیم بازار پول و نیل به اهداف پولی خود از ابزارهایی همچون عملیات بازار باز، تغییر سطح سپرده‌های قانونی و تغییر نرخ تنزیل استفاده می‌کنند.

آسیب‌شناسی انتشار اوراق مشارکت بانک مرکزی ج.ا.ایران

چکیده:  

بانک‌های مرکزی دنیا عموماً برای تنظیم بازار پول و نیل به اهداف پولی خود از ابزارهایی همچون عملیات بازار باز، تغییر سطح سپرده‌های قانونی و تغییر نرخ تنزیل استفاده می‌کنند. دخالت بانک مرکزی در بازار اوراق­قرضه و خزانه دولتی و خرید و فروش این اوراق، به منظور تنظیم پایه پولی و حجم پول پرقدرت متناسب با نیازهای نقدینگی اقتصاد در شرایط رکود و رونق را عملیات بازار باز[1] می­گویند. باتوجه به این­که بانک مرکزی ج.ا.ایران در سال­های گذشته با انتشار اوراق مشارکت خود، در قالب عملیات شبه بازارباز[2] به کنترل نقدینگی پرداخت، شایسته است این اوراق از نظر فقهی و اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد. سوال اصلی مقاله حاضر این است که انتشار اوراق مشارکت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با چه آسیب‌ها و چالش­هایی مواجه است؟ براین اساس مقاله پیش­روکه ماهیت تحلیلی- توصیفی دارد، به­دنبال بررسی این فرضیه است که اوراق مشارکت بانک مرکزی از نظر فقهی و اقتصادی با چالش­هایی مواجه است. نتایج مقاله حکایت از آن دارد که، مهم­ترین آسیب­ این اوراق در بعد فقهی ابهام در تحقق عقد شرکت می­باشد و در بعد اقتصادی تحقق سیاست خنثی­سازی و هزینه­بر بودن انتشار اوراق مشارکت جهت اجرای عملیات شبه بازار باز می­باشد.

پی نوشت:

[1].Open Market Operation

[2].Open Market Type Operation

واژه‌های کلیدی: اوراق مشارکت بانک مرکزی، تأمین مالی، سیاست پولی

نویسندگان:

محمدنقی نظرپور، طیبه گل‌محمدی

مجله اقتصاد و بانکداری اسلامی - سال هفتم، شماره 22، بهار 1397.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول