اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

رئیس مرکز بهداشت گنبدکاووس:

برگزاری جلسات آموزشی سلامت‌محور در 28 مرکز درمانی روستایی گنبدکاووس/ خبرنگاران سفیران اجتماعی سلامت هستند

رئیس مرکز بهداشت شهرستان گنبدکاووس با اشاره به اینکه محور برنامه‌های هفته سلامت امسال آموزشی است، گفت: جلسات آموزشی در بالغ بر 28 مرکز درمانی روستایی این شهرستان برگزار شده است.

برگزاری جلسات آموزشی سلامت‌محور در 28 مرکز درمانی روستایی گنبدکاووس/ خبرنگاران سفیران اجتماعی سلامت هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، فرهاد بدیعی ظهر امروز در گفت و گو با خبرنگاران و اهالی رسانه و مطبوعات شهرستان گنبدکاووس با اشاره به اینکه امسال از ابتدای اردیبهشت تا هفتم این ماه به عنوان هفته سلامت معرفی شده است، اظهار کرد: در سال جاری شعار هفته سلامت را پوشش همگانی سلامت برای همگان در نظر گرفته‌ایم و تلاش‌های خود را در این حوزه متمرکز کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه امسال به جای برپایی نمایشگاه در هفته سلامت تلاش کردیم تا فعالیت‌های خود را به فضای عمومی و در میان مردم ببریم، افزود: تلاش ما این بود تا با برگزاری جلسات آموزشی برای اقشار مختلف و گروه‌های سنی متفاوت عملا به شعار این هفته جامه عمل بپوشانیم.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان گنبدکاووس با تاکید بر اینکه امسال عمده فعالیت‌های خود را به محل گیرندگان خدمت بردیم، خاطرنشان کرد: امسال در تمامی 28 مرکز درمانی روستایی شهرستان گنبدکاووس نیز همراه و همگام با مراکز شهری برنامه‌های همگانی هفته سلامت با محوریت جلسات آموزشی را برگزار کرده‌ایم.

بدیعی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد یک هزار سفیر سلامت در شهر گنبدکاووس به صورت داوطلبانه وارد آموزش‌های ما شده‌اند، ادامه داد: در این طرح از هر خانواده یک نفر انتخاب و معرفی شده است تا آموزه‌های بهداشتی را در درون خانواده ها تبلیغ کرده و گسترش دهند.

وی با بیان اینکه امروز زمانی است که به دلیل تعداد بسیار زیاد خانواده‌ها و تعدد و کثرت بیماری‌ها و معضلات بهداشتی دیگر نمی‌توان فرد به فرد و با نیروهای محدود مجموعه بهداشت و درمان آموزه‌ها را منتقل کرد، گفت: امروزه خود مراقبتی یکی از پایه‌های مهم سلامت در جامعه است و افراد باید خودشان قبل از ابتلا به بیماری‌ها نسبت به خود مراقبتی اقدام کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان گنبدکاووس با تاکید بر اینکه در شرایط حال حاضر دنیا، دیگر عمده بیماری‌ها که عامل مرگ و میر بسیار هم هستند بیماری‌های عفونی و واگیردار نیستند، اضافه کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر عمدتا بیماری‌ها به صورت غیر واگیردار بروز کرده و موجب مرگ و میر می‌شوند نمی‌توان با گندزدایی و سم‌پاشی بیماری‌ها را ریشه کن و با آنها مقابله کرد.

بدیعی با اشاره به اینکه در این شرایط باید همه افراد به سمت خودمراقبتی روی آورده و در این حوزه حرکت کنند، تصریح کرد: امروزه بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان به عنوان بزرگترین بیماری‌های خطرناک در جامعه بشری مطرح هستند که هیچ درمانی بهتر از خودمراقبتی ندارند.

وی با اشاره به اینکه خودمراقبتی در برابر این بیماری‌ها در دو حوزه قابل پیگیری و اقدام است، افزود: در وهله نخست افراد باید با کاهش مصرف نمک، قند و چربی خودمراقبتی را آغاز کنند و در وهله دوم با افزایش تحرک خود این موضوع را به فرجام برسانند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان گنبدکاووس در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی تعداد کم سفیران سلامت با توجه به جمعیت 160 هزار نفری شهر گنبدکاووس، خاطرنشان کرد: طرح سفیران سلامت یک طرح داوطلبانه است و افراد به صورت داوطلب به ما مراجعه کرده و به صورت رایگان آموزش می بینند تا آموزه‌های بهداشتی را به خانواده منتقل کنند و نقش ما در افزایش تعداد این افراد تنها پررنگ‌تر کردن تبلیغات و فراخوان‌هاست و این خانواده‌ها هستند که باید با جدیت و اهمیت بیشتری در این حوزه وارد شوند.

بدیعی با بیان اینکه البته این آمار در سطح روستاها به دلیل دسترسی راحت تقریبا به 100 درصد تعداد خانواده‌های روستا می‌رسد اما در سطح شهر به دلیل پراکندگی و دسترسی‌های کمتر در حال حاضر موفق به پوشش همه خانواده نشده‌ایم.

وی خبرنگاران را سفیران اجتماعی سلامت دانست و تاکید کرد: خبرنگاران به دلیل حضور در اکثر جلسات آموزشی و اجرایی ما تقریبا تمامی آموزش های لازم را دیده‌اند و با توجه به گستردگی سطح مخاطبشان رسالتی سنگین‌تر از سفیران سلامت خانواده‌ها دارند که نهایتا با چهار تا پنج نفر اعضا خانواده ارتباط خواهند گرفت.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول