اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

سلسله گزارش‌های معرفی مفاخر و مشاهیر شهر آشتیان

گذری بر زندگی 17 نفر از مفاخر و مشاهیر شهرستان آشتیان

در ادامه سلسله گزارش‌های معرفی مفاخر و مشاهیر شهر آشتیان، در گزارش امروز به معرفی 17 نفر از شخصیت‌های تاثیرگذار و ماندگار این شهر می‌پردازیم.

گذری بر زندگی 17 نفر از مفاخر و مشاهیر شهرستان آشتیان

 به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، شهرستان آشتیان در مرکز استان مرکزی و شمال شهرستان اراک قرار گرفته و با مرکز استان 80 کیلومتر فاصله دارد.

این شهرستان با جمعیتی معادل 17105 و مساحتی حدود1240 کیلومتر‌مربع کوچک‌ترین شهرستان استان مرکزی است که شامل یک بخش مرکزی، یک شهر آشتیان، سه دهستان گرکان، سیاوشان و مزرعه نو می‌شود.

این شهرستان از شمال به تفرش و قم، از جنوب و جنوب شرق به شهرستان‌های دلیجان و اراک و از غرب به شهرستان فراهان محدود می‌شود.

شهرستان آشتیان به عنوان یکی از شهرهای بسیار کهن ایران مفاخر بسیار تاثیرگذار در تاریخ کشور تربیت کرده است که در این گزارش به معرفی تنی چند از این شخصیت‌ها می‌پردازیم.

میرزا جعفر شاهنده آشتیانی

میرزا جعفر شاهنده آشتیانی معروف به وزیر فرزند شکرالله خان متولد 1262 ش است که در ایام پادشاهی مظفرالدین شاه و بعد از آن مدیر مالیه شقاقی سراب و گرمرود بود.

در دوران ریاست وی کفایت خزانه‌داری کل آذربایجان را فردی به نام رانسکن به عهده داشت. میرزا جعفر پس از سال‌ها خدمت در ولایات آذربایجان خیال سکونت در تهران را در سر می‌پروراند. وقتی به تهران آمد مدتی نگذشت تا به او حکم شد مجدداً به شقاقی برود.

میرزا جعفر در طول 66 سال عمر دو زن را به حباله نکاح خود درآورد و از هر یک چند فرزند داشت، سیف‌الله و لطف‌الله پسران او هستند.

 سرتیپ حسن نخعی

سرتیپ حسن نخعی فرزند علی‌خان از افسران بلندمرتبه و دارای تحصیلات عالی نظام بود. از مشاغل مهم وی: آجودانی مخصوص شاه و ریاست شهربانی تبریز را می‌توان برشمرد. تیمسار نخعی مردی دقیق جوانمرد و گشاده‌دست به حساب می‌آمد در سال 1370 ه ش حدود 120 سالگی بدرود حیات گفت و در ابن‌بابویه مدفون گردید.

خلیل بن میرزا نصرالله

فرزند میرزا نصرالله و بادر ارشد وثوق حضرت است. وی ابتدا در ولایات آذربایجان عزب دفتر وزارت مالیه بود چون از خود استعداد و پشتکار بروز داد به مدارج بالاتری دست‌یافت و از مقام و مرتبتی برخوردار شد و در زمان مظفرالدین شاه هم یکی از افراد مورد توجه بود. فرزندان میرزا خلیل مستوفی آهویی دو دختر (زرین تاج، سلطنت) و یک پسر ناکام (عباسقلی) بودند و نیز زوجه وی صبیه میرزا حسین بیک آشتیانی متوفی 1336 ق می‌باشد.

 شکرالله خان آشتیانی

شکرالله خان آشتیانی فرزند باقرخان مستوفی دوره سلطنت محمدشاه و ناصرالدین‌شاه به حساب می‌آید. پسران وی به نام‌های: جعفر معروف به وزیر غلامحسین ملقب به انتخاب لشکر و علی‌خان بوده‌اند همسر شکرالله خان کربلایی زیور خانم آهویی زنی محترم بوده است.

 عباس شاهنده 

عباس شاهنده نویسنده و روزنامه‌نگار فرزند احمد ملقب به صفا السلطان سال 1292 ه. ش در تهران متولد شد.

تحصیلات ابتدایی را در دبستان خاقانی و دوره متوسطه را در دبیرستان شرف به پایان رسانید وی به سال 1315 ش با دختر منشور السلطان گروسی ازدواج کرد.

او علاوه بر مدیریت روزنامه فرمان نویسنده روزنامه آتش و سردبیر روزنامه ستاره هم بود وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از یک دهه گوشه‌نشینی در تهران درگذشت.

 عبدالکریم بن محمدحسین آشتیانی

عبدالکریم بن محمدحسین آشتیانی قمی نخعی کاتب و خوشنویس قرن سیزدهم ق است از دست‌نوشته‌های وی کتابی است به نام خزاین الاشعار تألیف شرف‌الدین محمد بن محمدرضا مجذوب تبریزی در کلام به فارسی این اثر بیش از ده هزار بیت در توحید نبوت و امامت دارد که در قالب مثنوی سروده شده است و کتابت آن در سال 1223 ه.ق به پایان رسیده است. این هنرمند کتاب جلا العیون اثر علامه محمدباقر بن تقی مجلسی (متوفی 1111 ق) نگاشته است.

غلامحسین بن شکرالله خان آشتیان

فرزند شکرالله خان آشتیانی و ملقب به انتخاب لشکر است. وی از صاحب‌منصبان عالی‌رتبه اواخر دوره قاجاریه و اوایل سلطنت پهلوی می‌باشد انتخاب لشکر بعد از پایان تحصیلات نظامی و فراگیری فنون لازم به سرعت مدارج عالی را پیمود و از افسران کارآمد آن زمان گردید.

وی مردی متین ورزیده و تا حدی معین مستمندان بوده است. وی به حقایق و معارف زمان خودآگاهی داشت و به فضل و کمال و پارسایی مشهور بود ثمره ازدواج میرزا محمدتقی نخعی سه پسر و دو دختر بود.

محمدحسین بن محمدباقر آشتیانی

محمدحسین بن محمدباقر آشتیانی قمی نخعی فاضل و کاتب قرن سیزدهم ه.ق است. وی نسخه نصاب الصبیان در لغت را به فارسی در ماه صفر سال 1260 ه.ق در آشتیان نگاشته و به دنبال هر بیت لغات آن را توضیح داده است.

 محمدحسین بن محمد مؤمن آشتیانی 

محمدحسین بن محمد مؤمن آشتیانی قمی از ستارگان علم و هنر قرن سیزدهم به شمار می‌رود.

دست‌نوشته‌هایی که از وی به یادگار مانده است نشان از پشتکار و علاقه فراوان او دارد این دانشور هنر خواه نسخه خلا الطایف الکرام فی احکام العوام را که تألیف محمد بن الحسن معروف به سید منجم است خلاصه کرده است در این کتاب مؤلف به طور مفصل مدلولات بروج و کواکب و ضبط کامل منجمان و ستاره شناسان را بیان کرده است.

محمدکریم نخعی پسر عطاالله آشتیانی قمی

محمدکریم نخعی پسر عطاالله آشتیانی قمی از مشاهیر کاتبان است، وی کتاب الصافی اثر فیض کاشانی را در صفر سال 1226 ه ق به عربی و به خط شکسته‌نستعلیق خوش تحریر نموده است.

میرزا ابراهیم فرزند میرزا محمدعلی آشتیانی

میرزا ابراهیم فرزند میرزا محمدعلی آشتیانی از مشاهیر خطاطان به شمار می‌رود. در کتاب احوال و آثار خوش نویسان از قول سپهر آمده است میرزا ابراهیم از اشراف و اعاظم آن سامان بود و خط نستعلیق را نزد پدرش آموخته و خوش می‌نوشت و از علوم ادبی بهره کافی داشت وی به سال 1270 ه ق درگذشت.

 ابوالقاسم محسنی

ابوالقاسم محسنی در مهر سال 1311 ه.ش در آشتیان دیده به جهان گشود. دوره ابتدایی را در زادگاهش به پایان رساند و پس از چندی به تهران رفت و همان‌جا ساکن شد و بر اثر لطف مرحوم دکتر سید حسن سادات ناصری علوم لازم را آموخت اکثر سروده‌هایش در قالب قطعه و غزل است مقداری شعر مطایبه از او خوانده‌ام تخلص شعری‌اش قاصد می‌باشد.

میرزا احمد آشتیانی

میرزا احمد آشتیانی فرزند میرزا صادق است به قول سپهر شکسته را چون متقدین می‌نوشت در خط سیاق سرآمد عصر بود و از علوم ادبی و عربی بهره داشت نامبرده در سال 1285 درگذشت.

 میرزا احمد اشتری

میرزا احمد اشتری متخلص به یکتا پسر میرزا مهدی آشتیانی و نوه میرزا رضی آشتیانی می‌باشد یکی از اساتید ادبای دوره معاصر ایران است در عین دارا بودن مقالات مهم اداری و سیاسی شاعری شیرین‌سخن و عارفی واقف و در فن نقاشی حسن خط و قالی‌بافی هنرمندی کامل و استادی متبحر بود. 

در سال 1319 ق به تهران عزیمت کرد و وارد خدمات دولتی گردید مشاغل مهمی از قبیل معاونت و کفالت وزارت عدلیه حکومت گیلان و شهرداری تهران را به عهده داشت.

.وفات وی در تاریخ 20 دی‌ماه 1333 ش اتفاق افتاد.

آقا احمد میری

آقا احمد میری از اجله سادات مردی ساده و وارسته‌ای بود در جوانی به کسوت روحانی درامد با اینکه از علم و دانش بهره‌ای نداشت، اما گاهی به وعظ و ذکر مصائب ائمه اطهار می‌پرداخت.

در نزد عامه مردم از احترام و مرتبه‌ای برخوردار بود آنچه معمرین از وی نقل می‌کنند دلالت بر بزرگی اوست فوتش به سال 1307 ه.ش اتفاق افتاد.

احمد

از افسران دوره مشروطه است که مدتی منصب سلطانی فوج را عهده‌دار بود، پیرو اعتراض و دادخواهی مردم و شهادت طلبه‌ای به نام سید عبدالحمید که در روز چهارشنبه 18 جمادی‌الاول سال 1324 اتفاق افتاد روز جمعه بیستم همان ماه تمام بازار بسته شد و دولت استبداد بر تعداد سربازان افزود.

سربازها تفنگ را به سقف بازار خالی کردند و جمعی زخمی و به شهادت رسیدند. میرزا احمدخان آشتیانی قاتل حاجی سیدحسین را که از طایفه قایم مقامی است به ازدیاد مواجب و درجه سرتیپی مفتخر داشت.

بعد از مشروطه هم از سرنوشت و زندگی‌اش اطلاعی در دست نیست.

 اسدالله خان میرپنجه 

اسدالله خان میرپنجه یکی از فرزندان علی آقا امین‌حضور آشتیانی است بعد از فوت پدرش لقب امین‌حضور به وی داده شد.

اسدالله خان مدتی در سلک پیش‌خدمتان دستگاه قاجار به ویژه مظفرالدین شاه مشغول خدمت بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول