اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

تحلیل کوشکی از برجام و نگاه کلان رئیس‌جمهور به کشور

روحانی می‌داند برجام موشکی و منطقه‌ای هم هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد/ گفته بودیم از«توتال» آبی گرم نمی‌شود/ لزوم توجه به ظرفیت‌های داخلی

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در تحلیلی از برجام و نگاه رئیس‌جمهور به آن گفت: روحانی نه خائن است نه جاسوس آمریکا، بلکه نگاهش به افق پیشرفت کشور به شکلی است که ایران یک کشور درجه 3 مانند مالزی است، پس نه انرژی هسته‌ای می‌خواهد و نه توان موشکی!

روحانی می‌داند برجام موشکی و منطقه‌ای هم هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد/ گفته بودیم از«توتال» آبی گرم نمی‌شود/ لزوم توجه به ظرفیت‌های داخلی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدصادق کوشکی امشب در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز در برنامه‌ای که با همت «پویش دانشجویی تجربه اعتماد» برگزار شد، در تحلیل نگاه رئیس‌جمهور به برجام اظهار داشت: روحانی نه خائن است نه مزدور و نه جاسوس آمریکا، بلکه نگاهش به افق کشور به شکلی است که درنهایت ایران باید تبدیل به کشوری مانند مالزی شود و معتقد است که حضور منطقه‌ای، پا را از حد خود فراتر گذاشتن است.

*حد ایران درجه 3 است!

وی افزود: در نگاه روحانی و دوستانش، حد ایران یک کشور درجه 3 جهانی است و نهایت نگاه آنان این است که ایران تبدیل به کشوری مانند مالزی شود، بنابراین برای مالزی شدن نیازی نه به توان موشکی است، نه انرژی هسته‌ای و نه نفوذ منطقه‌ای و مرگ بر آمریکا و رژیم صهیونیستی گفتن؛ زیرا مالزی هیچ‌کدام از این کارها را انجام نمی‌دهد.

*انحلال سازمان فضایی

این استاد حقوق دانشگاه تهران ادامه داد: همین نگاه روحانی و دوستانش به افق آینده کشور، موجب شد که سازمان فضایی را منحل کنند، 300 متخصص بیکار شوند و 80 دانشمند فضایی ما به کشور آمریکا و کشورهای اروپایی بروند و درنهایت این سازمان مهم تبدیل به مکانی گمنام در شهرکی در تهران شود! چراکه در نگاه روحانی و دوستانش نیازی به علم و دانش حاصل از آن احساس نمی‌شد.

کوشکی در ادامه تحلیل نگاه روحانی به برجام و آینده کشور خاطرنشان کرد: در چنین نگاهی که بر روحانی و دوستانش حاکم است، هر قدمی برای بزرگ‌تر شدن ایران، زیان‌بار است؛ یعنی اگر شما به سراغ انرژی هسته‌ای هم رفتید و بنا به نظر ابرقدرت‌ها این مسئله زیان‌بار بود، شما نباید دیگر دنبال آن بروید.

وی افزود: روحانی در سال 92 گفت که ما باید با کدخدا ببندیم چراکه تمام کشورها زیر چتر آمریکا هستند، بنابراین نه او جاسوس بود نه مزدور آمریکا، بلکه دیدگاهش نسبت به مسائل این‌گونه بود.

*روحانی آینده برجام‌ها را می‌داند!

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: روحانی با همین دیدگاهی که ذکر آن رفت نه‌تنها آینده برجام هسته‌ای را می‌دانست بلکه آینده تمام برجام های دیگر ازجمله برجام‌های موشکی و منطقه‌ای را هم می‌داند و به این موضوع واقف است که اگر آن‌ها را هم بپذیرد اتفاقی نخواهد افتاد!

این حقوقدان دانشگاه تهران افزود: بر اساس مصاحبه ابوطالبی معاون سیاسی نهاد رئیس‌جمهوری که 4 ماه پیش از توافق برجام منتشر شد، عنوان شد که هدف برجام رفع تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی نبوده است، بلکه پله نخست یک نردبان است که انتهای آن عادی‌سازی روابط با آمریکا بوده است.

*سؤالی که روحانی باید جواب دهد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با عنوان اینکه رئیس‌جمهور هنوز به یک سؤال مهم جواب نداده است، در تحلیلش از این پرسش گفت: در حال حاضر ما 2 میلیون بشکه نفت 65 دلاری روزانه می‌فروشیم که در خوش‌بینانه‌ترین حالت اگر پول آن را سالیانه بین 80 میلیون ایرانی تقسیم کنیم، سهم هر ایرانی 2 میلیون تومان در سال می‌شود که مشخص است که با این پول کسی نمی‌تواند از عهده خرج و مخارجش بر بیاید.

کوشکی ادامه داد: حالا سؤال اساسی از رئیس‌جمهور و کابینه وی این است که با توجه به خشک‌سالی و صنعت ورشکسته و نبود هیچ ممرّ درآمدی دیگر، چگونه می‌توان کشور را اداره کرد؟ و یا چگونه برای جوانان شغل ایجاد کرد؟ آن‌هم 10 میلیون جوان دانشگاهی که هرکدام سطح توقعشان نیز از زندگی بسیار بالا رفته است و جز به ماشین شاسی‌بلند راضی نیستند! که هنوز روحانی به این سؤال جواب نداده است.

*6 سال گذشت سرمایه‌گذاری نیامد!

این استاد حقوق دانشگاه تهران همچنین گفت: روحانی گفت که مشکل کشور را با سرمایه‌گذار خارجی حل می‌کند و سؤال ما این است که در 6 سال گذشته نیز هیچ سرمایه‌گذاری به کشور نیامده است، چراکه امنیت سرمایه‌گذاری در ایران با قانون گمرکی که در یک سال 300 بار تغییر می‌کند، به‌هیچ‌عنوان برای سرمایه‌گذار خارجی مناسب نیست.

*امتیازاتی که در توتال داده شد

وی ادامه داد: در جریان قرارداد با توتال نیز همگان می‌دانند که چه اتفاقی افتاد و آن‌قدر به این شرکت امتیاز دادند که اگر منتشر می‌شد و مردم از مفاد آن مطلع می‌شدند، می‌ترکیدند و حتی مجلس نیز از این قرارداد محرمانه خبر نداشت، خب چه شد که از پارسال تا الآن این شرکت پای‌کار نیامد و وقتی هنگام قرارداد برخی اعتراض کردند، شما گفتید که این‌ها نمی‌فهمند.

کوشکی افزود: هفته گذشته به زنگنه وزیر نفت می‌گوییم که توتال چه شد؟ چرا نیامد؟ و وی می‌گوید که درصدد قرارداد با یک شرکت ایرانی هستیم و توتال دیگر نمی‌آید! خب ما که قبل از قرارداد گفتیم که روی آنان نمی‌شود حساب کرد.

*کشورهای عربی در حال گشایش نیروگاه هسته‌ای

استاد حقوق دانشگاه تهران در ادامه تحلیل خود از نگاه روحانی به برجام و مسئله انرژی هسته‌ای گفت: آنان معتقد بودند که کشور ایران مانند سایر کشورهای عربی باوجود منابع نفت و گاز، نیازی به انرژی هسته‌ای ندارد و نباید دنبال آن رفت.

کوشکی افزود: در حال حاضر بیشتر کشورهای عربی ازجمله امارات و اردن و... در حال گشایش نیروگاه‌های هسته‌ای خود هستند؛ چراکه مسؤولان این کشورها معتقد بودند که به دلایل گوناگون نباید از انرژی‌های نفت و گاز و ذخایر کشور استفاده کرد، آن‌وقت ما نیز به‌راحتی تأسیسات هسته‌ای خود را تعطیل کردیم!

وی ادامه داد: حالا روحانی باید به ما پاسخ دهد که عرب‌ها که چرا در حال گشایش نیروگاه هسته‌ای هستند و ما هنوز اندر خم یک کوچه مانده‌ایم؟

*بااین‌همه جوان تحصیل‌کرده چه باید کرد؟

این استاد دانشگاه همچنین گفت: هزاران تحصیل‌کرده حوزه فیزیک هسته‌ای کشور با رونق تأسیسات هسته‌ای مشغول به کار می‌شدند و از این عرصه می‌توانستند زندگی خوب و مرفهی داشته باشند، اما با تعطیلی تأسیسات هسته‌ای این فرصت از تمام آن‌ها گرفته شد و هیچ‌کس نیز پاسخگوی این قضیه نیست.

*همه نباید در رفاه باشند!

کوشکی در تحلیلی دیگر از نگاه روحانی به کشور خاطرنشان کرد: روحانی پیرو مکتب کارگزاران سازندگی است و در این نگاه افراد جامعه مانند انگشتان یک دست هستند در اندازه‌های مختلف، بنابراین لزومی ندارد که همگان در رفاه باشند؛ پول نفت به برخی می‌رسد به برخی دیگر نه؛ بنابراین نمی‌توان با پول نفت همه را خوشبخت کرد!

به گزارش خبرگزاری فارس، پویش «تجربه اعتماد» به همت تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های شیراز ازجمله تشکل آرمان، بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی، انجمن اسلامی مستقل و ... از هفته گذشته کار خود را در سطح کشور آغاز کرده و با اشاره به بدعهدی آمریکا در برجام، نسبت به هرگونه مذاکره جدید بر سر توان موشکی ایران و مسائل منطقه‌ای هشدار داده است. اعضای این پویش معتقدند راهکار اساسی حل مشکلات اقتصادی کشور، نه نگاه به خارج و مذاکره با کشورهای مستکبر، بلکه توجه به ظرفیت‌های داخلی و بالفعل کردن استعدادهای درونی است. 

انتهای پیام/76018

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول