اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

در نشست 40 سالگی انقلاب اسلامی مطرح شد/2

زرشناس: مارکسیست‌ها علیه انقلاب اسلحه کشیدند، اما کتب اندیشه‌ای‌شان چاپ شد

پژوهشگر علوم انسانی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حالی که گروه‌های مارکسیستی علیه جمهوری اسلامی قیام مسلحانه کردند، اما کتب اندیشه‌ای آنها آزادانه منتشر شد.

زرشناس: مارکسیست‌ها علیه انقلاب اسلحه کشیدند، اما کتب اندیشه‌ای‌شان چاپ شد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست 40 سالگی انقلاب اسلامی با محور کتاب در مصلای تهران برگزار شد.

*آزادی انتشار اندیشه پس از انقلاب در تاریخ ایران بی‌سابقه است

شهریار زرشناس در این نشست با اشاره به اینکه در نظر دارد 2 محور پیرامون حوزه نشر و کتاب در عصر انقلاب اسلامی را تدوین کند، گفت: نسبت انقلاب اسلامی و افق گشایی در حوزه تفکر و فرایند آزاداندیشی و دفاع انقلاب اسلامی از آزادی که آزادی نشر و کتب اندیشه ای را نهادینه کرده دو محوری است که در سخنانم به آن‌ها اشاره خواهم کرد.

وی افزود: اگر به تاریخ رجوع کنید این آزادی بی‌سابقه است و یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب به شمار می‌رود که در هجوم جریان‌های شبه مدرن مورد تاخت و تاز قرار گرفت. با حضور شبه مدرنیته ما دچار انقطاع در اندیشه شدیم که حتی با نگاهی به روند شعر فارسی به وضوح بحران تفکر به چشم می‌آید که در دوره پهلوی اوج می‌گیرد. انقلاب اسلامی نحوی احیای تفکری یا بهتر بگویم خیزش تفکری و بازگشت به خویشتن را ایجاد کرد و افقی را در تاریخ ما معطوف به اندیشه گشوده است.

این استاد دانشگاه گفت: در انقلاب اسلامی به عنوان خیزش تفکر ایرانی اسلامی شاهد شکل گیری نوعی خودآگاهی هستیم که اگر به تاریخ نگاه کنید می‌بینیم فرایند شکل گیری خودآگاهی نداشته ایم اما امروز شاهد جوانه‌های آن هستیم و این روند جریان ادامه دارد و شاهد تحول نظری در حیطه خودآگاهی تاریخی خواهیم بود.

زرشناس اضافه کرد: این روند ما را به یک رنسانس تئوریک می‌رساند. ما در پیشینه تاریخی خود هیچ گاه شاهد این خودآگاهی نبوده ایم.

*آثار تئوریک، هرگز در جمهوری اسلامی سانشور نشده است

وی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به آزادی اندیشه و نشر آن در دوران انقلاب اسلامی گفت: اتفاقی که با انقلاب اسلامی شاهد آن بوده ایم آزادی اندیشه و نشر آن است که جریان پرقدرتی با کمک رسانه‌های خود علیه آن فعالیت کرده است. در جمهوری اسلامی یک اثر تئوریک هرگز سانسور نشده است و برای نشر آن محدودیت ایجاد نشده است و من این را با اطمینان عنوان می‌کنم. یکی از نمونه‌های این مورد نشر آثار مارکسیستی است. در حالی که از زمان ورود این اندیشه به ایران تا سال 57 همیشه کتب کلاسیک مارکسیستی به صورت آزادانه انتشار نداشتند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حالی که گروه‌های مارکسیستی علیه جمهوری اسلامی قیام مسلحانه کردند اما کتب اندیشه‌ای آنها آزادانه منتشر شد و این نشان از سعه صدر و وسعت نظر نظام اسلامی دارد که مجوز نشر آثار اصلی‌ترین نظریه‌پردازان مارکسیست را صادر کرده است و ممنوعیتی برای نشر آنها نداشته است. این حرف من برای سال‌های 57 تا 60 نیست بلکه من به بعد از سال‌های 60 به بعد اشاره می‌کنم که آنها علیه نظام اسلامی اسلحه به دست گرفتند و این اولین باری بود که چنین اتفاقی در ایران روی می‌دهد و باید آن را از افتخارات جمهوری اسلامی دانست که آزادی تفکر در حوزه نشر را رقم زده است.

این نظریه پرداز حوزه علوم انسانی گفت: از 1309 که پهلوی اول انتشار اندیشه‌های اشتراکی را ممنوع اعلام کرد تا بعد از انقلاب این افکار اجازه انتشار نداشته‌اند. این مسئله در مورد لیبرال‌ها هم مصداق دارد و آثار‌ هابر ماس و دیگر نظریه‌پردازان آنها در ایران بدون محدویت منتشر می‌شود. توهم دیکتاتوری یک دروغ بزرگ است و این از سوی رسانه‌ها صورت گرفته است و آزادی اندیشه از رهاوردهای بزرگ تاریخ در ایران است که بعد از انقلاب رقم خورده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول