اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یزد

کارشناس مامایی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد:

فعالیت 600 ماما در مراکز بهداشتی، درمانی و آموزشی یزد / سزارین‌های غیرضروری باید کاهش یابد

کارشناس مامایی حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان یزد از فعالیت 600 مامای شاغل در مراکز بهداشتی، درمانی و آموزش این استان خبر داد.

فعالیت 600 ماما در مراکز بهداشتی، درمانی و آموزشی یزد / سزارین‌های غیرضروری باید کاهش یابد

فاطمه قاسمی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، ضمن گرامیداشت روز جهانی ماما و با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای گرامیداشت این روز در استان یزد، گفت: در راستای گرامیداشت این روز، امروز افتتاحیه جشنواره ترویج زایمان طبیعی در بیمارستان شهید بهشتی یزد صورت گرفته است که این جشنواره به مدت سه روز از 15 تا 17 اردیبهشت‌ماه در درمانگاه تخصصی بیمارستان شهید بهشتی تفت برگزار می‌شود.

وی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای گرامیداشت روز جهانی ماما در استان یزد، افزود: بازدید از بخش زنان و زایمان بیمارستان سیدالشهدا و همچنین بخش زنان و زایمان و بخش مادران پرخطر بیمارستان شهید صدوقی از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته دانشگاه علوم پزشکی استان یزد به مناسب روز جهانی ماما است.

کارشناس مامایی حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان یزد از فعالیت 600 مامای شاغل در مراکز بهداشتی، درمانی و آموزش استان یزد خبر داد و اظهار داشت: این افراد در زمینه‌های مختلف بهداشت، درمان و آموزش به مادران و نوزادان ارائه خدمت می‌کنند؛ همچنین باید توجه داشت که ماماها باوجود خدمات شبانه‌روزی به بیماران، خود با مشکلاتی زیادی روبرو هستند؛ لذا در این راستا ضرورت دارد تمهیدات لازم اندیشیده شود.

قاسمی با تأکید بر ضرورت ارتقای جایگاه مامایی در استان یزد، خاطرنشان کرد: ارتقای جایگاه مامایی ازجمله ضروری‌ترین نیاز ماماهای استان یزد است؛ همچنین باید توجه داشت که برای ارتقای کیفیت خدمات مامایی یک سری اقدامات در دستور کار وزارت بهداشت قرارگرفته است که در این راستا دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی ازجمله دستورالعمل‌های طرح تحول نظام سلامت است.

این مقام مسئول در ادامه بیان داشت: یکی از تأکیدات دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی این است که جایگاه مامایی در کشور به‌خوبی مشخص شود که اگر این دستورالعمل عیناً اجرا شود؛ قطعاً جایگاه ماماها در کشورمان به جایگاه اصلی خود برگشته و به جایگاه اصلی خود دست می‌یابد که درنتیجه در راستای اثبات سلامت مادران نوزادان بیشتر و بهتر کار می‌شود.

وی بابیان اینکه با توجه به شعار جهانی «ماما پیشرو در ارائه خدمات باکیفیت» باید بر ارتقای کیفیت آموزش مامایی، بهره‌مندی از توانمندی ماماها در افزایش زایمان طبیعی اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد، خاطرنشان کرد: کمبود مامای استخدامی در سطح استان یزد وجود دارد و همچنین باید توجه داشت که اگر مامایی در کشور به جایگاه اصلی خود برگردد و ماما طبق شرح وظایفش کار کند، بسیاری از مشکلات حوزه مامایی در کشور برطرف می‌شود.

کارشناس مامایی حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان یزد، مامایی را شغلی مبنی بر عشق و هنر عنوان کرد و یادآور شد: اگر فردی هنر مامایی در او نهادینه‌شده باشد و این علم را به‌خوبی به کار گیرد؛ قطعاً یک مامای موفق است؛ همچنین در سطح استان یزد ماماهای موفقی وجود دارند که در حوزه درمانی، بهداشتی و آموزش در حال فعالیت هستند که همین عوامل باعث شده است که جایگاه مامایی و زنان در استان یزد به جایگاه خوبی دست یابد؛ ضمن اینکه باوجود ماماهای باتجربه و با وجدان کاری بالا در استان یزد بسیاری از شاخصه‌ها به شاخصه‌های جهانی نزدیک شده است.

قاسمی در پایان با تأکید بر ضرورت حمایت بیشتر مسئولین از جامعه مامایی در استان یزد، اضافه کرد: جامعه مامایی در استان یزد نیاز به حمایت بیشتری دارد تا مامایی در استان یزد به جایگاه اصلی خود برگردد؛ همچنین ترویج فرهنگ زایمان طبیعی در استان یزد از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چراکه عوارض سزارین در جامعه کاملاً مشهود است و ضروری است تا سزارین‌های غیرضروری در کشور کاهش یابد؛ چنانچه اگر مادر و نوزاد سالم در جامعه وجود داشته باشند، درنتیجه جامعه دارای خانواده سالم خواهد بود.

انتهای پیام/90009

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول