اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

خسروی در گفت‌وگو با فارس:

خودکفایی کشور در تولید تسلیحات دفاعی از نان شب واجب‌تر است/کارگاه‌های نظامی یبیشتر از تعداد سوپرمارکت‌ها در آمریکا

کارشناس ارشد مدیریت راهبردی گفت که در منطقه غرب آسیا هر لحظه امکان تهدید خارجی وجود دارد و ایران هم بنا به دلایل متعدد، از این موضوع استثناء نیست.

خودکفایی کشور در تولید تسلیحات دفاعی از نان شب واجب‌تر است/کارگاه‌های نظامی یبیشتر از تعداد سوپرمارکت‌ها در آمریکا

بهزاد خسروی کارشناس ارشد مدیریت راهبردی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، به تشریح و تحلیل امنیتی و راهبردی منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا، اهمیت توان دفاعی و نظامی کشور و مقایسه هزینه‌های دفاعی کشورهای منطقه پرداخت.

خسروی با اشاره به اینکه همه دولتها و کشورها، به‌ویژه کشورهای حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا به‌دلیل هرج و مرج حاکم بر روابط بین الملل درصدد حفظ و افزایش قدرت خود به‌ویژه از بُعد نظامی هستند، گفت: هر دولتی معمولاً به این دلیل به سوی افزایش قدرت نظامی گام بر می‌دارد که بتواند از عهده تهاجم و حمله یک کشور با یک گروه توانمند تروریستی همچون داعش برآید.

وی تصریح کرد: متاسفانه در منطقه غرب آسیا به‌ویژه کشورهای فعلی درگیر جنگ همواره در آنچنان محیطی به سر می برند که هر لحظه امکان تهدید خارجی وجود دارد و ایران هم بنا به دلایل متعدد، نه تنها از این موضوع استثناء نیست، بلکه از جهت مورد تهاجم گرفتن قدرت‌های بزرگ خارج از منطقه همچون آمریکا و بعضاً برخی کشورهای منطقه مورد توجه است.

این کارشناس ارشد مدیریت راهبردی گفت: در طول 40 سال اخیر کشور ما ایران بیشتر از هر کشوری از نظر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نظامی مورد تهاجم قرار گرفته است، از این رو اینکه باوجود تمام مشکلات داخلی و گروه‌بندی‌های سیاسی و دیگر مسایل، بایستی در زمینه توان دفاعی و نظامی هوشیار بوده و در تخصیص بودجه دریغ نکنیم.

* تعداد کارگاههای نظامی از تعداد سوپرمارکتها در آمریکا بیشتر است

وی افزود: همه ما می دانیم که قدرت نظامی تابعی از قدرت اقتصادی است، بنابراین اهمیت مولفه های نظامی در اقتدار اقتصادی نیز بسیار مهم است؛ امروزه سهم اقتصاد نظامی در امریکا حدوداً 30% تمام تولید ناخالص ملی این کشور را در بر دارد و تعداد کارگاهها، صنایع کوچک، متوسط و بزرگ نظامی از تعداد سوپرمارکتهای آمریکا بیشتر است؛ بطوری که بیش از 30% اقتصاد این کشور نظامی است.

* افزایش قدرت نظامی موجب افزایش سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی است

خسروی در ادامه گفت: آنچه ملت ایران به‌ویژه جوانان باید بدانند، این است که افزایش قدرت نظامی منجر به افزایش ضریب امنیت ملی می‌شود و بالا رفتن ضریب شاخص امنیت ملی نیز در افزایش میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی و رونق و رشد اقتصادی و برون رفت از بحرانهای مالی و اقتصادی اثرگذار است.

وی با ذکر اینکه افزایش قدرت نظامی رابطه مستقیم و معناداری با توان اقتصادی و اندازه بودجه دفاعی دارد، افزود: با توجه به تحریک‌های آمریکا و غرب علیه توان نظامی کشورمان، هر چقدر بودجه نظامی را افزایش دهیم، بر اساس ضریب جینی و درون زایی بودن تولیدات نظامی می توانیم از ابعاد مختلف شامل، خودکفائی نظامی، اشتغالزایی داخلی، افزایش توان فن‌آوری و دیگر مؤلفه‌ها بهره‌مند شویم و رویدادهای دهه‌های گذشته گواه این موضوع است.

* رقابت تسلیحاتی منطقه‌ای امنیت ملی ایران را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است

این کارشناس ارشد مدیریت راهبردی گفت: حضور قدرتهای خارجی مانند آمریکا در کشورهای همسایه، به‌ویژه حاشیه خلیج فارس و ارتباط چند سویه کشورهای منطقه با متحدان خارجی‌شان برای تحت فشار قرار دادن ایران از هر شیوه و طریقی باعث ایجاد شرایط پیچیده و ماتریکسی در توازن منطقه‌ای شده و این در حالی است که عدم امنیت منطقه‌ای و موج رقابت تسلیحاتی منطقه‌ای به این جریان پیچیده دامن زده و خواه ناخواه امنیت ملی ایران را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: رسالت و مأموریت مهم ایران در منطقه و سطح بودجه بسیار اندک به نسبت کشورهایی همچون عربستان، عمان، امارات متحده عربی و ... اقتصاد مقاومتی را برای تحقق اهداف اصلی سیاستهای دفاعی و بازدارنده از اهمیت دوچندانی برخوردار ساخته است.

* خودکفایی کشور در تولید تسلیحات را از نان شب واجبتر بدانیم

خسروی گفت: با توجه به خط مشی اقتصاد نظامی چاره‌ای جز خودکفائی کشور در ساخت و تولید انواع تسلیحات نظامی نداریم و بسیار مهم است که تمام کشور با وجود تمام اختلاف نظرها، در این مورد از پروتکل یکدست و هوشیارانه پیروی کرده و این مهم را بر نان شب واجبتر بدانیم.

* یک سوم صادرات اسلحه در جهان به غرب آسیا تعلق دارد

وی در پاسخ به این سوال که پیامدهای این میزان از تجارت تسلیحات برای منطقه غرب آسیا چه خواهد بود؟ اظهار داشت: بر اساس گزارش موسسه بین المللی «تحقیقات صلح استکهلم» (SIPRI) یک سوم از صادرات اسلحه در جهان به منطقه غرب آسیا تعلق دارد و از این منظر، طبیعی است که این منطقه برای کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به‌عنوان صادرکنندگان اصلی تسلیحات بسیار مهم و حیاتی باشد.

* آمریکا و اروپا بدون ایجاد درگیری در غرب آسیا با بحران اقتصادی مواجه می‌شوند

این کارشناس ارشد مدیریت راهبردی گفت: از طرف دیگر، بدون ایجاد تنش و درگیری در خاورمیانه، بخش عمده ای از تولیدات نظامی این کشورها دچار رکود شده و نهایتاً بحرانهایی همچون کاهش رشد اقتصادی، افزایش نرخ بیکاری، کاهش GDP و GNP را برای کشورهاو صادرکنندگان تسلیحات نظامی به دنبال خواهد داشت، بنابراین از منظر منافع غرب، درگیری سوریه، جنگ عراق، افغانستان، جنگ یمن و دهها مورد دیگر درگیری‌های خونین اجتناب‌ناپذیر است.

وی با یادآوری اینکه میزان صادرات تسلیحات به منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا در 2 سال اخیر افزایش چند برابری داشته است، بیان داشت: طبق گزارش SIPRI، کشور امریکا در طی سالهای 2013 تا 2017 به نسبت دوره پنج ساله ما قبل حدوداً 25 درصد میزان فروش تسلیحات را افزایش داده و این در حالی است که در سالهای 2018 و 2019 هم دولت ترامپ بخش عمده ای از رشد اقتصادی امریکا را در تولید و فروش تسلیحات برنامه ریزی کرده است.

* آمریکا پیش از فروش تسلیحات، مکان‌هایی مستعد درگیری طراحی می‌کند

خسروی با تأکید بر اینکه براساس قراردادهای آمریکا، انگلیس، فرانسه با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان، امارات، عمان، بحرین، کویت و ...  نشانگر آنست که باید منتظر جنگهای خونین‌تر باشیم، گفت: معمولاً استراتژیست‌های آمریکایی پیش از فروش تسلیحات، مکانهایی مستعد درگیری طراحی و با کمک رژیم اشغالگر قدس شرایط آن را عملی می‌کنند.

وی ادامه داد: کافی است به یک قرارداد چندین ساله ترامپ با عربستان که مبلغ 110 میلیارد دلار بود، اشاره کنیم که این قرارداد تسلیحاتی در تاریخ فروش تسلیحات بی سابقه بوده است.

این کارشناس مسائل راهبردی گفت: باید آگاه باشیم که ورود تسلیحات به منطقه غرب آسیا به‌ویژه همسایگان ما، خشونت و افراط‌گرایی را به‌دنبال خواهد داشت،‌ از این رو منطقی‌ترین راه حل برای برون‌رفت از این مسابقه تسلیحاتی میان کشورهای عربی این است که ولیعهد جوان و بی‌تجربه سعودی خط مشی اعتمادسازی را سرلوحه خود قرار داده و از سیاست‌های غربی‌ها به‌ویژه آمریکایی‌ها و صهیونیسم منطقه پیروی نکنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول