اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

وزیر خارجه اسبق انگلستان:

خروج آمریکا از برجام، ایران را به پیروز وقایع سال‌های اخیر بدل می‌کند

وزیر خارجه اسبق بریتانیا در یادداشتی در روزنامه دیلی‌تلگراف نوشت: ترک توافق ایران از سوی ترامپ، سران ایران را، پیروز وقایع سال‌های اخیر خواهد کرد چراکه بسیاری در جهان با ایران همدردی می‌کنند و هم‌پیمانان غربی دچار شکاف بیشتری با آمریکا خواهند شد.

خروج آمریکا از برجام، ایران را به پیروز وقایع سال‌های اخیر بدل می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ویلیام هِیگ» وزیر خارجه اسبق انگلیس در یادداشتی پیرامون تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره برجام نوشت، اگر قرار باشد ترامپ از برجام خارج شود، چه دلیلی وجود دارد که کره شمالی به آمریکا اعتماد کرده و با ترامپ توافق کند.

هِیگ در یادداشتی برای روزنامه تلگراف نوشت، با وجود تمام بطالت‌های ترامپ و سر و صدا راه‌ انداختن‌های وی، با وجود تمام اظهارات متناقضش و تمام فسادها و هرج و مرجی که در دولت ترامپ وجود دارد، اکثر مواقع اقداماتش دلیلی دارد.

هِیگ در ادامه خاطر نشان کرد، این واقعیت درمورد ترامپ، در موضوع برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی معلوم می‌شود. پیشتر، ترامپ تهدید به جنگ می‌کرد و در رابطه با چین مسئله کره شمالی را اولویت روابط دوجانبه قرار داده بود و سپس این خطر بزرگ دیپلماتیک را پذیرفت که دیداری با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی داشته باشد و آنچه اکنون به دست آمده، امکان توافق با کره شمالی است.

وزیر خارجه اسبق انگلیس ادامه داد، البته همچنان این امکان وجود دارد که گفت‌وگوهای آتی ترامپ با رهبر کره شمالی به شکل مناسبی مدیریت نشود. هِیگ افزود «وی که عادت به تصمیمات آنی دارد، می‌تواند زمانی که با رهبر زیرک کره شمالی روبرو می‌شود، اشتباه کند». هِیگ ادامه داد، اشتباه احتمالی ترامپ در مذاکره با رهبر کره شمالی می‌تواند مذاکرات را به شکست بکشاند و بدین ترتیب پیونگ یانگ از این مسئله امتیاز بگیرد.

وزیر خارجه سابق انگلیس پیش‌بینی کرده است احتمالا کیم دست از کلاهک‌های اتمی‌اش نمی‌کشد اما ارزش آن وجود دارد که معامله‌ای در این رابطه انجام بگیرد. هِیگ نوشت، احتمالا انجمادی همراه با محدودیت‌ها در توسعه موشک‌ها و برنامه اتمی کره شمالی حاصل شود و ضمانتی از جانب آمریکا و متحدانش برای امنیت داده شده و با کمک خارجی، ضمانتی برای باز شدن راه ارتباط اقتصادی با کره شمالی فراهم گردد.

هِیگ در یادداشتش در تلگراف ادامه داد، چنین توافقی با کره شمالی کامل نیست چون همچنان تسلیحات اتمی در دستان کیم باقی خواهد ماند و ممکن است چنین توافقی در آینده با شکست روبرو شود.

در ادامه یادداشت این سوال مطرح شده است که چرا ترامپ تا این حد با توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و کشورهای ۱+۵ توافق شد، مخالفت می‌کند؟ نویسنده در پاسخ نوشت «افرادی از ما که بخشی از مذاکرات بودیم، اغلب فکر می‌کردیم احتمالا در نهایت به جای حصول توافق با ایران، درگیری نظامی با ایران خواهیم داشت. در نهایت توانستیم به توافقی دست یابیم تا ایران از بسیاری از امکانات و فعالیت‌های هسته‌ای خود به ازای رهایی از تحریم‌ها برای صادرات نفت خود، دست بکشد».

هِیگ افزود «سه دلیل وجود دارد که چرا ترامپ رویکرد خصمانه‌ای درباره برجام داشته و قصد دارد آمریکا را از آن خارج کند و آن را بدترین توافق آمریکا می‌داند. یک دلیل این است که خودش این توافق را انجام نداده است و دستاوردی برای باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا بوده است».

وی همچنین گفت «[دلیل] دوم اینکه او [ترامپ] به شدت تحت فشار اسرائیل و حامیان قدرتمند اسرائیل در آمریکا است». هِیگ نوشت، اسرائیلی‌ها نمی‌خواهند هیچ‌کس ایران را از فشار اقتصادی رها کرده یا در این زمینه تسهیلی برای ایران فراهم نماید. علت سوم رویکرد خصمانه ترامپ درباره برجام این است که ترامپ و اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند وقتی ایرانی‌ها در حال اجرای بند‌های برجام هستند، همزمان در حال بهبود فناوری موشک بالستیک خود و سپس تقویت قدرت خود در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) نیز هستند و از لبنان تا سوریه و از عراق تا یمن  تاثیرگذارند.

هِیگ افزود «علاوه بر این،‌ توافق با ایران در [سال] ۲۰۲۵ منقضی می‌شود و در تئوری، ایران می‌تواند به مقاصد هسته‌ای خود بازگردد».

وزیر خارجه اسبق انگلیس نوشت، اکنون ترامپ در کاخ سفید نشسته و در توییتر فعال است و اگر وسوسه شود و توافق را پاره کند، اشتباه بزرگی مرتکب شده است. در ادامه یادداشت آمده، بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس اقدام درستی انجام داده که به آمریکا سفر کرده تا درباره تبعات اقدام به خروج از برجام به ترامپ هشدار دهد.

در ادامه یادداشت آمده است، ترک توافق ایران از سوی ترامپ، سران ایران را، پیروز وقایع سال‌های اخیر خواهد کرد چراکه بسیاری در جهان با ایران همدردی می‌کنند و هم‌پیمانان غربی دچار شکاف بیشتری با آمریکا خواهند شد، شکافی که از دوره حمله به عراق هم بیشتر خواهد بود. هِیگ مدعی شد در صورت خروج آمریکا از برجام اعمال دوباره تحریم‌هایی که ایران را به پای میز مذاکره کشاند، غیر ممکن خواهد بود و هیچ توافق بهبودیافته یا جدیدی وجود نخواهد داشت.

هِیگ در ادامه یادداشتش نوشت، بهترین پاسخ به آنچه وی دردسرهایی ایجاد شده در منطقه از سوی ایران، بازگشت به توافقی نیست که با ایران حاصل شده بود. بلکه باید اقداماتی برای توازن با قدرت تاثیر ایرانی‌ها انجام داد. وزیر خارجه اسبق انگلیس ادامه داد، از جمله این اقدامات «شامل حمایت کامل از امنیت اسرائیل است ... و آمریکا باید سعی نماید همواره حضور نظامی در سوریه داشته باشد و از آن خارج نشود». وی افزود، کشورهای حاشیه خلیج فارس هم عمیقا دچار شکاف شدند که باید از سوی آمریکا تشویق به حل اختلافات شوند.

در ادامه یادداشت آمده است، آمریکا و غرب می‌توانند راهبردی برای همکاری در راستای محدود نگه داشتن ایران بدون خطر تسلیحات هسته‌ای در غرب آسیا داشته باشند. «این امکان وجود دارد که ترامپ تصمیم خود را به تاخیر بیاندازد یا آن را سرهم‌بندی کند». نویسنده تصریح کرد ترامپ باید حضور خود در کنار کیم را متصور شود. کیم سال‌های سال و بعد از پایان ریاست جمهوری ترامپ حکومت خواهد کرد و بیشتر از آنکه به وفای به عهد ترامپ توجه کند به وفای به عهد آمریکا توجه خواهد داشت.

یادداشت تلگراف در انتها افزود «پایان دادن به توافق ایران می‌تواند بدین معنا باشد که آمریکا یک سال امضا می‌کند و می‌تواند آن را سه سال دیگر لغو نماید. این [اقدام] می‌‌تواند این پیام را بدهد که واشنگتن برای حرف‌ خود احترام قایل نیست». نویسنده تصریح کرد، و چنین چیزی نمی‌تواند از حصول توافقی با کره شمالی یا ثبات در منطقه غرب آسیا و صلح در جهان، حکایت کند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول