اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد؛

وظیفه ائمه جماعات اجرای مطالبه رهبری باعنوان «مسجد برقرار» است

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اهمیت مطالبه رهبری با عنوان «مسجد برقرار»، گفت: وظیفه ائمه جماعات اجرای مطالبه رهبری و فعالیت مسجد در ساعاتی به جز ساعات نماز اول وقت است.

وظیفه ائمه جماعات اجرای مطالبه رهبری باعنوان «مسجد برقرار» است

به گزارش خبرگزاری فارس حجت‌الاسلام صداقت معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در همایش ائمه جماعات مساجد ناحیه شهید باهنر(شمیرانات) که شامگاه پنجشنبه در مسجد جامع قلهک برگزار شد، با بیان اینکه یکی از رویکردهای سال جاری مرکزی رسیدگی به امور مساجد که از سوی حجت‌الاسلام حاج علی اکبری بیان شده است حرکت به سمتی است که در کنار قرآن کریم بحث نهج‌البلاغه نیز مطرح شود، گفت: رهبری اشاره دارند؛ نهج البلاغه مانیفست انقلاب اسلامی است.

وی افزود: یعنی نهج البلاغه کتاب تمام عیاری از بنیان‌ها، محورهای نظام اسلامی و حکومت اسلامی است و هر فردی که بخواهد حکومت اسلامی را به درستی بشناسد باید به این کتاب مراجعه کند.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، در ادامه سخنان خود ابراز داشت: سیاست مرکز در مساله نهج‌البلاغه بر دو موضوع استوار شده است، یکی بحث ارزان‌سازی و دیگری آسان‌سازی است. ارزان‌سازی یعنی این کتاب باید در دسترس عموم مردم قرار گیرد یعنی در کنار قرآن کریم نهج‌البلاغه در مساجد وجود داشته باشد و خود این کار فرهنگ‌سازی می‌کند و ائمه جماعات به نحو راحت‌تری می‌توانند در راستای ترویج آن اقدام کنند.

حجت‌الاسلام صداقت با اشاره به موضوع آسان‌سازی در ترویج مطالعه نهج‌البلاغه، اظهار داشت: این که به تفسیر‌های گوناگون رو بیاوریم ظاهرا بنابرنظر مقام معظم رهبری و علما مانند آیت‌الله دین‌پرور آنچنان مشکل نبوده و همین قرائت کتاب سبب می‌شود به تدریج مردم به آن آشنا شوند و  از این طریق راه برای مردم باز می شود. براساس پیشنهاد یکی از دوستان شب‌های یکشنبه که متعلق به امیرمومنان(ع) است برای قرائت نهج‌البلاغه در نظر گرفته شود و اگر فرصت شد تفسیر مختصری بیان شود.

وی ادامه داد: یکی از فرمایشان و دستورات رهبری در دیدار 31 مرداد 1395 و مطالبات ایشان این بحث بود که مسجد باید برقرار باشد و این برقراری را از سوی معظم له بیان شده است. رهبری در مطالبه خود یک حداقل را منظر داشتند و آن این است که مسجد باید برای مراجعه مردم بر این اساس که هر شخصی خواست نمازش را در مسجد بخواند باز باشد و این کار در نماز جماعت اول وقت محدود نشود. برخی از مردم می‌گویند روحانیان در بیانات خود اشاره دارند همسایگان مساجد اگر نماز خود را در مسجد نخوانند نمازشان کامل نیست و می‌بینیم امروز برخی از مساجد فقط در وقت جماعت باز هستند.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفت: برخی از مسافران پس از ورود به شهری به نماز جماعت نمی‌رسند و مسجد برای اقامه نماز خود پیدا نمی‌کنند و باید در کنار خیابان نمازشان را بخوانند. رهبری اشاره دارند حداقل مساجد در زمان‌های اقامه نماز همچون بین‌الطلوعین، میان اذان ظهر و مغرب و تا قسمتی از شب برای مراجعه باز باشند. البته برخی از نیازهای مردم مانند مراجعه به سرویس‌های بهداشتی در این زمان‌ها مرتفع می‌شود.

حجت‌الاسلام صداقت، خاطرنشان کرد: برخی از خدام و ائمه جماعات درخواست دیدار مجدد با رهبری را دارند و براین اساس مسوول مرکز بیان داشتند که باید مطالبات رهبری تا اندازه ای اجرایی شود تا بتوان به حضور ایشان برویم.

وی افزود: البته اقداماتی در این زمینه انجام شده و مشکلاتی ممکن است در این مساله ایجاد شود. برخی از ائمه جماعات مدعی هستند ممکن است از منظر محافظت از اموال مسجد مشکلاتی پیش بیاد و البته برای این موضوع راه حل وجود دارد. مساجد می توانند پس از اقامه جماعت بخشی که از قسمت اصلی جدا است را برای مراجعه مردم آماده کند. به ویژه مساجدی که در محل های بازار وجود دارد باید تدابیری بیاندیشند که برای اقامه نماز در هر زمان آماده باشند.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفت: گاهی می گویند مسجد بودجه برای پرداخت به خادم دائمی ندارد، خوب از خادم افتخاری کمک بگیرد یا موضوع را آنقدر برای خود مهم بدانید که برایش راه حل پیدا کنید. زمانی که ولی امر مسلمین موضوعی را مطالبه می کند باید از سوی مسجد اجابت شود. در سنت پیامبراکرم(ص) می بینیم که درب مساجد همیشه باز بوده اند. مساجد باید حداقل یک قدم برای لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری برداند که اگز این اتفاق اجرایی شود ان شاالله برکات زیادی را رقم خواهد زد.

وی ادمه داد: در جلسه‌ای از رهبری سوال کردند که راه کاربردی جذب بیشتر مردم به مساجد چیست که معظم له فرمودند: دو کار باید انجام گیرد، فضای پارکینگ برای مردم محیا شود و سرویس بهداشتی مورد توجه قرار گیرد. اگر مقدمات حضور مردم فراهم شود مردم خودشان می‌آیند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول