اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در گفت‌وگو با فارس:

۲۱ هزار واحد صنایع کوچک به ظرفیت کامل خواهند رسید/ تصمیم به نوسازی ۳۱ هزار واحد از ۸۵ هزار واحد در کشور داریم / باید کالاهایمان در حد رقابت با بازار جهانی باشد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۸۵ هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارد، گفت: ۲۱ هزار واحد از این تعداد تا سه سال آینده به ظرفیت کامل خواهند رسید.

۲۱ هزار واحد صنایع کوچک به ظرفیت کامل خواهند رسید/ تصمیم به نوسازی ۳۱ هزار واحد از ۸۵ هزار واحد در کشور داریم /  باید کالاهایمان در حد رقابت با بازار جهانی باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، صادق نجفی متولد ۱۳۳۹ مراغه، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این پنجاه و پنجمین شهردار تبریز بود که قبل از آن مسوولیت رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان‌شرقی همچنین مدیرکل منطقه آزاد تجاری ارس را بر عهده داشت.

در روزهای داغ افتتاح رسمی رویداد تبریز۲۰۱۸، سراغ مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی رفتیم تا برنامه‌های این سازمان برای تبریز ۲۰۱۸ را جویا شویم که در ادامه می‌خوانید.

فارس: به نظر شما یکی از دستاوردهای حضور رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه تبریز ۲۰۱۸ چه بود؟

یکی از دستاوردها را می‌توان حاشیه سفر رئیس‌جمهور دانست که به بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان رفتند و از بازار کیف و کفش و چرم بازدید کردند و در این بازدید مسائل و مواردی از طرف فروشنده‌ها مطرح شد که رئیس‌جمهور بلافاصله به وزیر صنعت و معدن نسبت به رسیگی موضوعات مواردی را گوشزد کرد. 

حضور رئیس جمهور در بازار تبریز یک فرصت و موقعیتی خوبی بود به طوریکه علاوه بر اینکه بار دیگر نام تبریز درخشید،  مسائل مربوط به کیف و کفش و چرم تبریز نیز مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

یکی دیکر از دستاوردهای حضور رئیس‌جمهور در این آیین این بود که نام تبریز در سازمان ملل، سراسر دنیا و رسانه‌های خارجی مطرح شد و وقتی رئیس‌جمهور در سخنرانی رسمی خود از پاکیزگی، شهر بدون گدا و معتاد متجاهر تبریز سخن گفتند، اذهان را به تحقیق از تبریز و تماشای این شهر واداشتند و این دستاورد بزرگی برای ماست.

فارس: نظرتان در مورد تبریز۲۰۱۸ بعد از افتتاح رسمی چیست؟

موضوع تبریز ۲۰۱۸ به‌گونه‌ای بود که چون از ابتدا در جریان ریز مسائل آن بودم، به صراحت می‌توان گفت که فرصت استثنایی برای ایران است و نباید به سادگی این فرصت را از دست داد. 

البته توسعه این فرصت با یک هدفمندی مشخص و با در کنار هم بودن انجام می‌گیرد چراکه در همه جا مشکلاتی وجود دارد ولی با یکدلی و مشارکت می‌توان به همه مشکلات غلبه کرد.

با توجه به اینکه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر گردشگر در جهان وجود دارد و این میزان گردشگر باعث شده تا صنعت توریسم جزو ۱۰ اقتصاد برتر جهان معرفی شود، پس چرا ما از این فرصتی که در اختیارمان گذاشته‌اند، بهره‌مند نشویم. 

تبریز ۲۰۱۸ به راحتی انتخاب نشده که به راحتی از دست بدهیم بلکه حضور فعالانه و گسترده ایران بود که منجر شد تا تبریز از بین ۱۸ کشور کاندیدای پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال۲۰۱۸ انتخاب شود.

فارس: به نظرتان ‌مزیت اصلی تبریز ٢٠١٨ برای استان آذربایجان‌شرقی چیست؟

 ما در استانی زندگی می‌کنیم که  مردان و زنان سخت‌کوشی دارد و با توجه به اینکه ابتدای هر کاری تلاش و کوشش است، از این‌رو استان از نظر تلاش و کوشش هیچ مشکلی ندارد چراکه نزدیک به ۹۷ درصد تولید‌کننده‌ها شامل بخش خصوصی و خود مردم هستند.

حل مشکلات معیشتی و اشتغال به عهده دولت نظام حاکم بوده و تاریخ نیز در حال ثبت همه وقایع است، پس باید کار و وظیفه تربیتی خود را به خوبی انجام دهیم زیرا اگر نامی از "باغچه‌بان" و "ربع‌رشیدی" در این دوران وجود دارد، به دلیل تاریخ‌نگاری بوده است پس باید با برنامه‌ریزی جهت تولید کالا و افزایش گردشگر جلو رفت.

‌طبق صحبت‌های رئیس‌جمهور، آذربایجان هنوز هم دارای شهریارها، علامه‌ها و فرهیختگان زیادی است و بنده با توجه به شناختی که از استان دارم، تمام تلاش خود را خواهم کرد تا آذربایجان‌شرقی در همه طرح‌های صنایع و معادن پایلوت کشوری انتخاب شود.

در بودجه سال ۹۷ باید به امکانات تولید داخلی و فناوری توسط جوانان توجه شود، البته باید بدانیم که همه چیز هم پول نیست بلکه همیشه فکر برنده است و اگر بتوانیم نردبان را درست در جای خود بگذاریم، می‌توان شاهد پیشرفت‌های بزرگی شد.

در آذربایجان نیز با اولویت قرار دادن برخی صنایع از جمله کیف و کفش و چرم، یک الگوی بزرگ جهانی ایجاد خواهیم کرد همچنین برای اولین بار در تبریز، الگوی ایجاد شهر صنعتی در کشور مطرح شده است.

فارس: برنامه سازمان صنایع‌ کوچک و متوسط در امر تحقق حمایت از کالای ایرانی چیست؟

در حال حاضر ۸۵ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در کل کشور فعالیت می‌کنند که ۴۱ هزار واحد در شهرک‌های صنعتی بوده و ۶۵ درصد آنها در حال فعالیت با ظرفیت‌های مختلف هستند.

ما نیز قبل از فرمایش رهبر معظم انقلاب برای حمایت از کالای ایرانی، پویشی در این رابطه راه‌اندازی کردیم و رسانه‌ها نیز از این اقدام حمایت کردند به طوریکه کودکان در خانواده والدین خود را مجبور به استفاده از کالای ایرانی می‌کردند و سپس در یک اقدام، تولید‌کنندگان کفش تبریزی پویش فقط "کفش ایرانی می‌فروشیم" را اجرا کردند.

در کل هر اقدامی برای حمایت از کالای ایرانی انجام گیرد، زمانی موثر است که تولیدکنندگان نیز وارد عمل شوند و رقابت، کیفیت و قیمت را مدنظر خود قرار دهند چراکه دیگر موضوع گارانتی جزو بدیهات بوده و باید کالاهایمان در حد رقابت با بازار جهانی باشد و به تبع این موضوع مردم با غیرت حاضر به استفاده از کالای غیرایرانی نباشند.

تصمیم به نوسازی ۳۱ هزار واحد از ۸۵ هزار واحد در کشور داریم و امکانات برای این امر نیز وجود دارد و فقط باید تولیدکننده‌ها و فروشندگان بهره خود را کم کنند و این موضوع نیز به یک برنامه کامل نیاز دارد. 

اگر بتوانیم در سه سال آینده ۲۰ هزار واحد صنایع کوچک با هر ظرفیتی را به ظرفیت کامل برسانیم، هم اشتغال و هم صادرات به کشورهای دیگر انجام می‌گیرد.

 قطعاً در منافع ملی افکار فردی معنایی نخواهد داشت 

فارس: ارزیابی شما از تحقق شعار سال در کشور چیست؟ آیا با مشکلاتی در این امر روبه رو خواهیم شد؟

وقتی جنگ جهانی دوم تمام شد، وضعیت اروپا بسیار وخیم بود ولی با یک حرکت هوشمندانه به همراهی مردم توانستند پیش بروند، از این‌رو تنها  راه نجات، همراهی مردم در تمام عرصه‌هاست، قطعاً در منافع ملی افکار فردی معنایی نخواهد داشت بلکه باید بدانیم منافع ملی چه چیزهایی هستند و آنها را به برنامه تبدیل کنیم.

همانطور که رهبری فرموده‌اند، از 40 سال گذشته مرتب دشمن در حال کوبیدن انقلاب اسلامی است زیرا ما در عرصه‌های مختلف در حال پیشرفت هستیم و دشمن چشم دیدن این موضوع را ندارد ولی در کل باید دولت نقش بیرونی خود را کم کند و تمام توان را صرف داخل کرده و البته برون‌نگاهی را هم داشته باشد چراکه ما در یک قطار در حال حرکت بوده و باید نقش ارزش‌افزوده و بهره‌وری را افزایش دهیم.

فارس:وضعیت آذربایجان‌شرقی در زمینه صنعت، معدن و تجارت همچنین صنعت گردشگری چگونه است؟

وضعیت استان در شرایط خوبی قرار دارد چراکه این استان دارای یک نعمت بزرگ به نام حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم است و ۱۹ نماینده مجلس دارد که دوتای آنها عضو هیات رئیسه و نایب رئیس اول مجلس هستند و باید از این ظرفیت جهت توسعه استان استفاده کرد.

معتقدم اگر تبریز توسعه یابد، شهرستان‌های استان نیز توسعه می‌یابند و یکی از راه‌های توسعه همین صنعت توریسم است؛ در تبریز ۲۰۱۸ همین که فرهنگ میهمان‌دوستی به یک مدل تبدیل شود و از ابتدای ورود یک توریست به شهر، همه چیز را سرجایش ببیند، یعنی موفق بوده‌ایم.

تبریز دارای زیرساخت‌های زیادی از جمله پایانه مسافربری بی‌نظیر، سالن‌ همایش‌های بین‌المللی و مردم خوب است و فقط باید برنامه دقیق و کاری بدهیم.

فارس: حرف آخر...

اگر به جوانان فرصت بدهیم، کارهای بزرگی خواهد شد چراکه این جوانان از نسل ما آگاه‌تر هستند و اگر ما در جنگ تحمیلی استقامت و شجاعت از خود نشان دادیم، زیرسایه اعتماد امام راحل(ره) بود و ما نیز باید همانند معمار کبیر انقلاب به جوانان این دوران اعتماد کنیم و فرصت بدهیم.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/ 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول