اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

در مراسم بزرگداشت قانون‌نواز پیشکسوت عنوان شد

ملیحه سعیدی در موسیقی جایگاه ویژه‌ای دارد/ با سعیدی ساز قانون را شناختیم

مراسم بزرگداشت ملیحه سعیدی نوازنده ساز قانون با حضور جمعی از اهالی موسیقی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

ملیحه سعیدی در موسیقی جایگاه ویژه‌ای دارد/ با سعیدی ساز قانون را شناختیم

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، مراسم نکوداشت ملیحه سعیدی مدرس و نوازنده قانون به همت گروه موسیقی نوشه با همکاری خانه موسیقی ایران و خانه هنرمندان ایران در سالن شهناز برگزار شد.

ملیحه سعیدی در موسیقی جایگاه ویژه‌ای دارد

در ابتدای این مراسم دکلمه‌ای از ملیحه سعیدی برای حضار پخش شد سپس دکتر محمد سریر (آهنگساز و عضو شورای عالی خانه موسیقی)  دقایقی در مورد سعیدی به سخنرانی پرداخت. سریر گفت: امشب مراسم نکوداشت کسی برگزار می شود که در حوزه موسیقی جایگاه ویژه ای دارند و طی چند دهه گذشته خدمات ارزنده ای داشته و شاگردان خوبی پرورش داده اند. در حدود ده قرن گذشته موسیقی ملی ایران حکایتی از سرگذشت مردم ایران است. همه کارهای هنری عموما اینگونه است اما موسیقی به طور کلی بیان این تغییر است و شاید یک زبان عام تری دارد که در نسل‌ها و قرن‌های مختلف بهتر می‌شود به آن استناد کرد. 

وی افزود: در دوره‌ای که گذراندیم، به نظرم قضیه یک مقدار جدی تر بوده است و دوره‌ای بوده که نوازندگان و موسیقیدان‌هایی آمدند و امکان عرضه بیشتری داشتند و سازهایی مانند عود و قانون در گذشته ما را ترک کرده و به کشورهای دیگر مهاجرت کرده بودند و بعدها به کشور ما برمی‌گردند و به نظر من این توفیقی به موسیقی ما است که دوباره به خانواده موسیقی ایران راه پیدا می‌کنند.

سریر در سخنانش همچنین به نقش ویژه ملیحه سعیدی در اشاعه ساز قانون و پرورش شاگردان و هنرمندان اشاره کرد و از زحمات این هنرمند قدردانی و یادی نیز از همسر ملیحه سعیدی کرد. 

در ادامه فیلمی پخش شد که در آن هنرمندانی همچون حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی، مینا افتاده، تقی ضرابی، و محمد سریر در مورد  ملیحه سعیدی نکاتی را بیان نمودند و در ادامه سامان احتشامی (پیانو) و امیر رفعتی (آواز) به روی صحنه آمدند و قطعات «راز دل» و «در میان گل‌ها» با آهنگسازی همایون خرم را اجرا کردند.

با سعیدی ساز قانون را شناختم

در ادامه آذر هاشمی نوازنده سنتور و بازرس خانه موسیقی در جایگاه حاضر شد و در سخنانی گفت: چه خوب است این مراسم موقعی اتفاق افتاده که دوستان و شاگردان در کنار این عزیز باشند و با هم مراسم نکوداشت خانم سعیدی را برگزار می‌کنند. 

وی ادامه داد: خانم سعیدی اولین بانویی بودند که در عرصه بانوان فعالیت جدی داشتند و باعث شدند راه برای من و امثال من هموار شود. خانم سعیدی یک نوازنده بی همتا، مدیری لایق (در زمان مدیریت هنرستان)، آهنگسازی بسیار خوش ذوق و مولفی بسیار آگاه هستند. 

این نوازنده پیشکسوت سنتور در پایان سخنانش گفت: اولین باری که من ساز ساز زیبای خانم سعیدی را شنیدم فکر کردم که می شود ساز من(سنتور) و قانون در کنار هم قرار بگیرند و از آن به بعد با شاگردان خانم سعیدی فعالیت هایی داشتیم. در حقیقت ساز قانون را خانم سعیدی به من شناساند و از این بایت خوشحالم. اینجا باید از همه جوانانی که بانی این مراسم بودند تشکر و قدر دانی کنم. 

سپس رابعه زند نوازنده قانون و از شاگردان ملیحه سعیدی به اجرای یک قطعه پرداخت و خاطره‌ای را از استادش بیان کرد. 

 سعیدی با عشق به سمت موسیقی آمد

در ادامه این مراسم سیدعباس سجادی شاعر و مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران نیاوران دیگر سخنران این مراسم بود و گفت: نگاه من به شخصیت خانم سعیدی نگاه دیگری است. یک نگاه جامعه شناختی و آن چیزی که در حوزه مسائلی که بر زنان ما در کشور می رود، بیشتر مورد توجه است. شخصیتی مانند خانم سعیدی و شخصیت‌های دیگری مانند ایشان که با تمام سختی‌ها چه در گذشته و چه در سال‌های اخیر برای موسیقی بوده است، با این عشق به سمت موسیقی می‌آیند و مانند خیلی از افراد مصرف کننده موسیقی نیستند و به آن اضافه می‌کنند، به نظر من از نعمات روزگار ما است.

در این مراسم سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت و دکتر محمد سریر عضو شورای عالی خانه موسیقی به روی صحنه آمدند و لوح تقدیری را به ملیحه سعیدی اهدا کردند. 

سپس کلیپی از فعالیت های هنری این هنرمند برای حضار پخش شد و در ادامه گروه آوازی تونال تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو به روی صحنه آمدند و قطعه «کوچه لر» و یک قطعه گیلکی را اجرا کردند. پریچهر خلوتی نیز به پشت تریبون آمد و یک شعر از سروده‌های خودش را قرائت کرد و آن را تقدیم به ملیحه سعیدی کرد. همچنین یکی از سازندگان ساز، ساز قانون ساخته خودش را به ملیحه سعیدی تقدیم کرد. 

عاشق موسیقی و سازم هستم

در ادامه نیوشا بریمانی و سامان احتشامی به روی صحنه آمدند و تندیس گروه موسیقی نوشه به همراه یک هدیه از سوی جمعی از هنرمندان جوان ملیحه سعیدی اهدا شد. ملیحه سعیدی نیزضمن تشکر از هنرمندان بابت حضورشان در این مراسم، گفت: دکلمه‌ای که در اول مراسم تقدیمتان شد، در آلبوم «هزار گیسو» که اخیرا پس از ۹ سال منتشر شد، وجود دارد و دلنوشته‌ای به همراه ساز خودم بود که روز گذشته این آلبوم منتشر شد که شامل ۴ لوح صوتی است. من این هدیه نقدی که تمام دوستان و هنرمندان عزیز برای من تهیه کردند را با اینکه به شدت نیاز دارم، با افتخار تقدیم به تمام زنان بی بضاعت سرزمینم می کنم.

در پایان مراسم نیز علیرضا میرعلینقی پژوهشگر موسیقی در سخنان کوتاهی در مورد نقش ملیحه سعیدی در موسیقی و پرورش شاگردان و اشاعه ساز قانون سخنرانی کرد.

مراسم نکوداشت ملیحه سعیدی با امضای هنرمندان بر پوستر یادبود این مراسم به پایان رسید. اجرای این مراسم را احسان کرمی بازیگر و خواننده گروه نوشه برعهده داشت. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول