اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

اقتصادی کردن مراتع، راهی برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه مرتع فقط برای تولید علوفه و چرای دام نیست، گفت: می‌توان با قُرق و اقتصادی کردن مراتع، درآمدهای هنگفتی را نصیب بهره‌برداران محلی کرد.

اقتصادی کردن مراتع، راهی برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، علی محمدی‌مقدم صبح امروز در گردهمایی تدوین برنامه‌های راهبردی آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی با حضور مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری و رؤسای آموزش و ترویج ترویج مشارکت‌های مردمی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه 85 درصد اراضی چهارمحال و بختیاری ملی هستند، اظهار کرد: رویکرد منابع طبیعی و آبخیزداری استان از سال 1394 اقتصادی کردن عرصه‌های منابع با کمک جوامع محلی است و در همین راستا اقدامات بسیار خوبی در راستای فرهنگ‌سازی صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه برخی از مردم از روی آز و برخی از سوی نیاز به عرصه‌های منابع طبیعی خسارت وارد می‌کنند، عنوان کرد: از طریق مراجع قضایی با کسانی که از روی آز به عرصه‌های منابع‌طبیعی خسارت وارد می‌کنند برخورد می‌کنیم و در همین راستا 15 هکتار از اراضی ملی چهارمحال و بختیاری که توسط سودجویان تصرف شده بود به دولت بازگشت و همچنین در برخورد با قاچاقچیان چوب حدود 350 هزار کیلو چوب و 44 هزار کیلو ذغال کشف شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به‌علت تدابیر شدید حفاظتی تولید ذغال در استان کاهش داشته است و سودجویان اقدام به قاچاق چوب به استان‌های مجاور برای تهیه ذغال می‌کنند.

محمدی‌مقدم تهیه سوخت و زراعت دیم را دو عامل اصلی آسیب توسط جوامع محلی به عرصه‌های منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: این مسئله به‌علت تعداد بالای روستاهای محروم در چهارمحال و بختیاری است که مردم 360 روستا از روی فقر و ناچاری دست به تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و قطع درختان می‌زنند.

وی اضافه کرد: جهت حفظ عرصه‌های منابع طبیعی و تأمین نیاز اقتصادی مردم اقدام به جنگل‌کاری اقتصادی، کاشت گیاهان دارویی و خوراکی توسط بهره‌برداران محلی کردیم و در حال حاضر برخی گونه‌های جنگلی توسط مردم احیا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اجرای دو پروژه بین‌المللی جایکا و منارید را در حفظ منابع طبیعی و منتفع شدن جوامع محلی از عرصه‌های طبیعی مؤثر دانست و گفت: هم‌اکنون جوامع محلی در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، اطفای حریق، جلوگیری از تصرفات غیرمجاز و تولید بذر و نهال گیاهان دارویی و خوراکی حضور مؤثری دارند.

محمدی‌مقدم با تأکید بر اینکه مرتع فقط برای تولید علوفه و چرای دام نیست، خاطرنشان کرد: می‌توان با قُرق و اقتصادی کردن مراتع، درآمدهای هنگفتی را نصیب بهره‌برداران محلی کرد و همچنین می‌توان با تغییر الگوی سوخت جنگل‌نشینان و کاشت درختانی هم‌چون انجیر، بادام، بنه و سنجد بهره‌برداران محلی را منتفع و از جنگل‌ها محافظت کرد.

وی در پایان با اشاره به استفاده از ظرفیت سایر نهادها در حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی، افزود: استفاده از رویکرد علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی در حفظ منابع طبیعی، آموزش کاشت و برداشت، فرآوری گیاهان دارویی، مدیریت جامع حوزه آبخیز و جابه‌جایی و کاشت مجدد درختان قدیمی از اقدامات صورت گرفته با همکاری سایر نهادها است.

انتهای پیام/68026/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول