اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

رئیس سازمان میراث فرهنگی:

موزه‌ها باید تبدیل به پاتوق فرهنگی و محل گفت‌وگو با کشورهای دیگر شوند

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: موزه‌ها حتما باید از حالت سکون خارج شوند و روند روبه‌رشدی را آغاز کنند، موزه‌ها باید به پاتوقی افراد فرهنگی و محلی برای گفت‌و‌گو با کشورهای دیگر تبدیل شود.

موزه‌ها باید تبدیل به پاتوق فرهنگی و محل گفت‌وگو با کشورهای دیگر شوند

به‌گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، نشست روزجهانی موزه‌ها پیش از ظهر امروز با حضورعلی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، محمدحسین طالبیان معاون میراث فرهنگی، محمدرضا  کارگر مدیرکل موزه‌ها، سیداحمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران( و جمعی از مدیران موزه‌های کشور در سالن همایشهای موزه ملی ایران برگزار شد.

 در این نشست حضورعلی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: ما برای نگهداشت میراث  تاریخی و فرهنگی کشورمان متعهد هستیم چرا که گذشتگان تلاش کرده و این میراث ارزشمند را حفظ کرده‌اند و ما نیز تلاش می‌کنیم تا این میراث را حفظ کنیم و به نسل‌های آینده تحویل دهیم.

معاون رئیس جمهور افزود: ما تلاش می‌کنیم تا میراث فرهنگی  کشور را با همه تنوع و گستردگی با همین بودجه حداقل دولتی حفظ کنیم و با تمام وجود به‌دنبال حفظ میراث فرهنگی و تاریخ و تمدن کشور هستیم.

وی افزود: ما در دوره جدید، سعی کردیم اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهیم و حتما باید درهای جدیدی را نیز باز کنیم چراکه کشور ما یک کشور بزرگ است و با اعتبارات دولتی شاید امکان حفاظت از این میراث ارزشمند و بزرگ امکان‌پذیر نباشددر دوره جدید یکی از موضوعاتی که به صورت جدی اهمیت داده شده، استفاده از ظرفیت‌های مردمی در صیانت از حوزه‌های میراث فرهنگی است و دراین زمینه باید استفاده از ظرفیت‌های مردمی به مرمت بناهای تاریخی و فرهنگی در دستور کار قرار بگیرد.

مونسان با انتتقاد از تخریب‌هایی که در حوزه بناهای تاریخی اتفاق می‌افتد گفت: دلیل این تخریب‌ها این نیست که ما غفلت می‌کنیم، اما مسئله این است که ابزارها و اعتبارات ما محدود است و برای صیانت هرچه بهتر از این میراث فرهنگی ارزشمند نیازمند استفاده از ظرفیت‌های مردمی هستیم. باید بتوانیم این داشته‌های تاریخی را به همه مردم دنیا عرضه کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: کشورهای مختلف سالانه از طریق معرفی داشته‌های تاریخی میلیون‌ها گردشگر را به کشور خود جذب کردند و میلیون‌ها دلار کسب درآمد کردند، از این رو ما نیز اگر بتوانیم از این داشته‌ها استفاده کنیم، سطح سازمان میراث فرهنگی ارتقا می‌یابد و توجه دولت و حاکمیت به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بیش از پیش افزایش می‌یابد.

مونسان با اشاره به رشد موزه‌ها درسالهای اخیر گفت: در پنج سال گذشته 400 موزه به 650 موزه افزایش پیدا کرده است؛ موزه‌ها حتما باید از حالت سکون خارج شوند و روند روبه‌رشدی را آغاز کنند، موزه‌ها باید به پاتوقی افراد فرهنگی و محلی برای گفت‌و‌گو با کشورهای دیگر تبدیل شود.

وی با توجه به اتفاقات مثبتی که در سالهای اخیر در حوزه موزه‌ها اتفاق افتاده خاطر نشان ساخت: برای تداوم روند رو به رشد موزه‌ها باید از مدیران خلاق بهره برد و این را در ابتدای روزهای ورودم به سازمان میراث فرهنگی نیز اعلام کردم و خوشبختانه در حال حاضر شاهد اتفاقات خوب در موزه ملی ایران هستیم و این روند به خوبی باید ادامه یاید.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اقدامات این سازمان در حوزه موزه‌ها گفت: در برخی از موزه‌ها از ظرفیت‌های الکترونیکی و نرم‌افزاری استفاده می‌کنیم و فروش بلیت الکترونیکی در برخی از موزه‌های کشور اجرایی شده است و اقدامات مهم از جمله استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی و نرم‌افزاری دیگر باید از موزه‌های مهم مانند موزه ملی ایران آغاز شود.

مونسان ادامه داد: درخواست من از مدیران موزه‌های خصوصی این است که مشارکت خود را با موزه‌های دولتی افزایش دهند و این آمادگی نیز وجود دارد تا به تقویت این مشارکت کمک کنیم چرا که هرچه موزه‌های خصوصی بیشتر تقویت شوند و گسترش یابند شاهد رشد و توسعه موزه‌های دولتی نیز هستیم.

وی در پایان با اشاره به  طرح اشتغال فراگیر گفت: این موضوع از سوی سازمان میراث فرهنگی به‌صورت جدی دنبال می‌شود و در این طرح ۱۴۵هزار شغل در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایجاد خواهد شد که یک اتفاق بزرگ است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول