اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

226 هفته از وعده یک هفته‌ای رئیس جمهور گذشت و اهوازی‌ها طعم آب شرب سالم را نچشیدند/ شیوع بیماری ناگ انسانی در اهواز

رئیس جمهور در 24 دی 92 از رسیدن آب شرب سالم به اهواز طی یک هفته خبر داد، اما مردم اهواز با گذشت 226 هفته از این وعده هنوز نتوانسته‌اند طعم آب سالم را بچشند و مدیران شرکت آبفا معتقدند که فرسودگی شبکه توزیع عامل این موضوع است.

226 هفته از وعده یک هفته‌ای رئیس جمهور گذشت و اهوازی‌ها طعم آب شرب سالم را نچشیدند/ شیوع بیماری ناگ انسانی در اهواز

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، 226 هفته می‌گذرد از 24 دی 92، روزی که حسن روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم به خوزستان آمد و به مردم اهواز وعده رسیدن آب شرب سالم تا یک هفته دیگر را داد. وعده‌ای که در 5 اسفند 95 دوباره آن را تکمیل کرد و گفت: مسئله آب و فاضلاب در این استان از مسائل بسیار مهم است که از روز اول به دنبال آن بودم، اما به طریق معمول بودجه‌های سالانه نمی‌توانیم پیش برویم و باید یک کار ویژه‌ای را انجام دهیم.

روحانی در اسفند 95 عنوان کرد: هدیه این سفر ما به مردم خوب و مومن خوزستان این است که مسئله آب و فاضلاب خوزستان را برطرف می‌کنیم. قطعاً از صندوق توسعه ملی یا فاینانس این مشکل آب و فاضلاب را با همکاری وزارت نیرو حل خواهیم کرد.

کم بودن کیفیت آب شرب در اهواز این روزها به یک سوژه تاریخی تبدیل شده است تا جایی که هر شخصی به‌ عنوان مدیرعامل آبفا اهواز منصوب می‌شود، در پاسخ به اعتراضات در این زمینه فرسودگی شبکه فاضلاب را عامل اصلی آلودگی می‌داند.

تلاقی آب و فاضلاب در 301 نقطه اهواز

عضو شورای اسلامی شهر اهواز 20 فروردین امسال در نخستین جلسه پارلمان شهری اهواز در سال 97 به مسئله آب شرب این کلانشهر اشاره کرد و گفت: آب شرب اهواز سالم نیست و سیستم فاضلاب مردم را عذاب می‌دهد.

محمدرضا ایزدی افزود: در 301 نقطه شهر با تلاقی آب و فاضلاب مواجه هستیم، از آنجا که این موضوع سبب ابتلای برخی از مردم به بیماری هپاتیت A شده است، بنابراین شکایاتی نیز در این خصوص به دادگاه قدس ارائه شده است.

اظهاراتی که یک هفته بعد به نوعی توسط رئیس مرکز بهداشت خوزستان تأیید شد.

شکرالله سلمان‌زاده در این باره گفت: امکان تلاقی آب و فاضلاب به دلیل فرسودگی شبکه آب و فاضلاب شهری اهواز وجود دارد و تا زمانی که این شبکه اصلاح نشود، این احتمال همیشه وجود خواهد داشت.

اما روابط عمومی آبفا اهواز این اظهارات را تشویش اذهان خواند و در بیانیه‌ای نوشت: در شرایطی که ذهن جامعه دچار تنش‌های مختلف از جمله تبعات ناشی از بحران کم‌آبی و خشکسالی است، به اشتباه با ابراز مطلبی غیرواقع و بدون سند آن را مشوش‌تر نسازیم، چراکه تشویش اذهان عمومی بزرگترین آسیب را به شهروندان وارد و منبع شایعات را مستحق پیگیری قضایی خواهد کرد.

رسیدن لوله برداشت آب از کارون به لجن

اما روز گذشته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز در جلسه کارگروه تخصصی بهداشت و درمان ستاد مدیریت بحران خوزستان گفت: رسالت ما توزیع آب از سه منبع کارون و طرحهای آبرسانی غدیر و حیات است و باید این سه منبع پایدار باشند تا بتوانیم آب سالمی به مردم تحویل دهیم، هرچند در هفته گذشته دو یا سه بار شکستگی در لوله طرح آبرسانی غدیر رخ داد و آب دریافتی از غدیر قطع شد.

فردوس کریمی متذکر شد: دبی رودخانه کارون نسبت به سال‌ها و ماه‌های گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است، در حال حاضر سیستم برداشت و لوله مکش پمپ تنها 20 سانتی‌متر با کف رودخانه فاصله دارد و این به معنی آن است که اگر لوله برداشت آب را بیش‌تر از این جابه‌جا کنیم لجن برداشت می‌شود.

وی تبیین کرد: شبکه این شرکت قدمت بیش از 40 سال دارد و حدود 61 درصد از این شبکه قدیمی است. امروز هر آبی با هر کیفیتی به این شبکه بفرستیم به محض اینکه افت فشار در مقاطع مختلف ایجاد شود از پمپ خانگی استفاده می شود و املاح و رسوبات به شکل تغییر رنگ، بو و مزه در کیفیت آب نشان داده می شود.

ابتلای 64 نفر به بیماری ناگ انسانی

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اعلام ابتلای 64 نفر در شهرهای اهواز، اندیمشک، هفتکل و دشت‌آزادگان به بیماری ناگ انسانی گفت: زمانی که میکروب بیماری ناگ انسانی (بیماری میکروبی شبه وبا) فعالیت پیدا می‌کند، احتمال دارد میکروب بیماری وبا نیز در بدن بیمار وجود داشته باشد.

شکرالله سلمان‌زاده تشریح کرد: زمانی که موارد این بیماری افزایش پیدا می‌کند احتیاط در مصرف آب و مواد غذایی ضرورت می‌یابد چراکه بیماری ناگ انسانی از طریق آب و غذای آلوده قابل انتقال است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های آب و فاضلاب نیز باید نظارت بیشتری بر بهداشت آب داشته باشند، افزود: با توجه به بروز این بیماری مردم باید در مصرف آب سالم دقت کرده و از خرید مواد غذایی که توسط دست‌فروشان عرضه می‌شود پرهیز کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، اینکه یک روز تلاقی آب و فاضلاب تشویش اذهان عمومی خوانده شود و روزی دیگر از رسیدن لوله برداشت آب به لجن خبر داده شود، نشان از بی‌تدبیری در این حوزه است. حوزه‌ای که به صورت مستقیم با سلامت شهروندان در ارتباط است.

اگر پاسخ هر سؤالی در حوزه آب و فاضلاب به بی‌پولی این شرکت ختم شود پس چه نیازی به مدیران وجود دارد؟ مگر هنر مدیران استفاده از منابع موجود برای حل مشکلات نیست؟ با گذشت 1582 روز از وعده روحانی مبنی بر رسیدن آب شرب سالم به اهواز باید پرسید که چرا مدیران شرکت آب و فاضلاب در اهواز نتوانسته‌اند وعده یک هفته‌ای حسن روحانی را محقق کنند؟

************************

سید علیرضا شریفی

************************

انتهای پیام/ذ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول