اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در میزگرد فارس مطرح شد

امنیت تراکنش مالی در پیام‌رسان‌‌های بومی/ سمن‌ها سوار بر تکنولوژی پول‌ساز

با توجه به اتفاقات اخیر در رابطه با پیام‌رسان تلگرام و رغبت مردم به پیام‌رسانان داخلی، میزگردی با موضوع «رسانه و وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی» با حضور فعالان و کارشناسان حوزه رسانه و ارتباطات برگزار شد.

امنیت تراکنش مالی در پیام‌رسان‌‌های بومی/ سمن‌ها سوار بر تکنولوژی پول‌ساز

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با توجه به تغییراتی که در پیام‌رسان‌های داخلی در حال انجام است و فراز و فرودهای قابل توجهی که در روند این پیام‌رسان‌ها مشاهده می‌شود میزگردی از جنس فضای مجازی اما در فضای حقیقی خبرگزاری فارس اصفهان با موضوع رسانه و وضعیت پیام‌رسان‌های ایرانی برگزار شد.

میهمانان این میزگرد منصور گلناری از فعالان و کارشناسان رسانه‌ای استان اصفهان و سهیل تقوی مشاور کسب و کار پیام‌رسان بله بودند تا هم از پیام‌رسان‌ها نماینده‌ای حضور داشته باشند و هم از کارشناسان رسانه، البته از برخی دیگر از پیام‌رسان‌ها نیز دعوت به عمل آمد تا در این میزگرد حضور به هم رسانند اما ظاهراً کار زیاد این روزهای پیام‌رسان‌ها ایجاب می‌کند تا از حداقل نیروی انسانی که دارند حداکثر استفاده را ببرند و زمانشان را بر روی کارهای پیام‌رسانشان بگذارند.

شروع صحبت با منصور گلناری بود تا برآورد کارشناسی از وضعیت پیام‌رسان‌ها در خلل مهاجرت کاربران تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی و چگونگی میزبانی پیام‌رسان‌ها از این کاربران تشریح کند؛ وی نیز حال و روز این روزها را به برهه‌ای شبیه دانست که بحث ویدئو مطرح بود و حرکت‌های شدیدی در مقابل آن انجام شد تا نهایتاً باعث ایجاد حساسیت برای افراد جامعه شد.

وی با اشاره به آیه قرآن با این مضمون که هر چیزی که منع شود انسان بیشتر به آن حریص می‌شود از اثرات نرم‌افزار‌های خارجی و اجتناب‌ناپذیری این اثرات سخن به میان آورد که این نرم‌افزارها می‌توانند اثرات مثبت و منفی داشته باشند و این ما هستیم که می‌توانیم به شکل درست و یا غلط از آن استفاده کنیم.

* ضعف در تولید محتوا تفاوت مهم ما و بیگانگان

این کارشناس رسانه‌ای با بیان این جمله که یکی از مشکلات بزرگی که مقام معظم رهبری نیز مطرح کردند این است که رصد درستی انجام نمی‌شود، مطرح کرد: رقبای ما چند سال آینده را می‌بینند و برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنند، ما نیز برای خروج از این حالت باید به خود حالت تهاجم بگیریم؛ نرم‌افزارها بستر هستند و می‌توانند برای غربی‌ها هم همان ضرری را داشته باشند که برای ما دارند اما دلیل این‌که برای ما این چنین مطرح می‌شود این است که از تکنولوژی و تولید محتوا عقب ماندیم.

وی مثال کاغذ را برای فضای مجازی زد که روی کاغذ می‌توان همه چیزی نوشت و بستگی دارد که چه کسی و چه چیزی بر روی این کاغذ مطلب می‌نویسد، وی معتقد است که اگر از امروز در فضای مجازی گروه‌هایی را سازماندهی کنیم تا تولید محتوا کنند به جای این‌که ما تلگرام را محدود کنیم در مدت کم‌تر از 2 سال تلگرام و اینستاگرام و سایر رسانه‌های مجازی هستند که برای ما محدودیت ایجاد می‌کنند.

گلناری این پرسش را که آیا مردم باید به سراغ پیام‌رسان‌ها بروند یا پیام‌رسان‌ها شرایط را فراهم کنند تا مردم به آن‌ها روی آوردند این چنین پاسخ داد: همه موارد باید با هم بالا روند، هم مردم حمایت کنند تا پیام‌رسان‌ها مورد استقبال قرار بگیرند، هم پیام‌رسان‌ها کیفیت خود را بالا ببرند تا مردم تشویق شوند و هم دولت شرایط را تسهیل کند.

تقوی نیز با عنوان کردن این موضوع که در کشور هر چند دیر اما کار پیام‌رسان‌ها آغاز شده است انتقاد داشت که از ابتدا نباید اجازه می‌دادیم یک شرکت خارجی وارد میدان شود؛ اما به نظر می‌رسد باید از این موضوع گذشت و آن را تجربه پر هزینه‌ای در نظر داشت که باید از تکرار آن در موضوعات آتی که تکنولوژی‌مان را از کشورهای بیگانه می‌گیریم، در نظر داشته باشیم.

* جذب کاربران با نوآوری و خلاقیت

وی اولین محصول این شرکت را مربوط به 4 سال پیش دانست که ایمیل بوده است و نوآوری آن، این بود که شماره تلفن هر نفر آدرس ایمیل شخص می‌شده است؛ پس از آن نیز با توجه به فضای کشور که به سمت پیام‌رسان‌ها حرکت می‌کند، سعی کردند نوآوری داشته باشند و به جای استفاده از روش اجبار، با خلاقیت به جذب کاربر بپردازند.

مشاور کسب و کار پیام‌رسان بله با مطرح کردن این پرسش که تا زمانی که تلگرامی وجود دارد چرا کاربر باید از این پیام‌رسان‌های مشابه تلگرام استفاده کند، بیان کرد: ما تمرکز را بر نوآوری گذاشتیم و به همین منظور بر روی خدمات مالی، دانش‌آموزان و دولت الکترونیک تمرکز کردیم که دلیل این موضوع هم آن است که دسترسی برای این موارد برای پیام‌رسان‌های خارجی ممکن نبود.

وی با بیان مثالی ادامه داد: پیام رسان بله این قابلیت را دارد تا در صورت استفاده دو نفر از پیام رسان بله و ثبت کارت بانکی در این نرم‌افزار اگر شخص اول نیاز به پول داشته باشد، از طریق درخواستی که در پیام رسان به شخص دوم می‌دهد، شخص دوم را از درخواستش مطلع کند و شخص دوم بدون داشتن شماره کارت عابر بانک شخص اول از طریق پیام‌رسان بله برای وی پول کارت به کارت کند.

تقوی معتقد است کسب و کارهایی که در تلگرام درآمدزایی داشتند یکی از اقشار مهمی هستند که در این جابجایی کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی دچار حساسیت می‌شوند و اگر شرایط مناسبی برایشان فراهم نباشد تا بتوانند تجارت خود را به راحتی و در امنیت در این پیام‌رسان‌ها ادامه دهند از مهاجرت به این پیام‌رسان‌ها خودداری می‌کنند.

* خیریه‌ها سوار بر تکنولوژی پول‌ساز

مشاور کسب و کار پیام‌رسان بله می‌گوید خیریه‌ها و مؤسساتی به این شکل علاقه‌مند هستند که شرایطی فراهم شود تا از طریق کانال خود بتوانند مبالغی از مخاطبان خود دریافت کنند و این را یک فرصت تلقی کرد و از طرحی گفت که به همین منظور در پیام‌رسان بله شرایط برای خیریه‌ها فراهم شده است تا از طریق کانال خود به راحتی درخواست پول می‌دهند و از داخل همان کانال پول به خیریه پرداخت می‌شود؛ از این طریق خیریه‌ها مبلغ بیشتری در زمان کمتری جمع‌آوری می‌کنند.

یکی از نکات مهم در مورد پیام‌رسان‌ها حمایت‌هایی است که دولت می‌تواند از آن‌ها انجام دهد؛ تقوی معتقد است مهم‌ترین کمک به پیام‌رسان‌ها در راستای ایجاد زیرساخت‌هایی برای پیام‌رسان‌ها است؛ به طور مثال با استفاده از ربات‌هایی که در پیام‌رسان‌ها وجود دارد خدمات اداری دولت را به انجام برساند و یا خدمات مالی دولت به پیام‌رسان‌ها منتقل شود تا از طرفی کاربران که عموم مردم هستند وارد پیام‌رسان‌ها شوند و از طرف دیگر کار دولت نیز انجام می‌شود و یک موضوع برد برد اتفاق بیفتد.

هر کسی در جامعه وظیفه‌ای دارد، گلناری بر این باور است که اگر دولت تولیدکننده محتوا شود عاقبت خوبی نخواهد داشت؛ اگر خود دولت پیام‌رسان ایجاد کند نیز راهکار مناسبی نیست، هر کسی باید جایگاه خود را بداند و به آن عمل کند؛ دولت وقتی موفق است که ناظر باشد، زمانی که دولت وارد اجرا شد به وظایفش لطمه می‌خورد.

*دولت و مدیران پیام‌رسان‌ها جوابگوی خواسته‌های مردم باشند

این کارشناس رسانه با بیان این‌که در مدت زمان سپری شده عملکرد پیام‌رسان‌های داخلی و البته رسانه‌های مختلف با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده است، ادامه داد: از قطعی در برخی پیام‌رسان‌ها تا سرعت خوب برخی دیگر در این مدت و از عدم ثبت‌نام جدید پیام‌رسانی تا افزودن امکانات خاص به پیام‌رسان‌های پیشرو و آپدیت‌هایی که این پیام‌رسان‌ها بیرون می‌دهند اما نکته حائز اهمیت این است که این عملکرد موجب شده تا از تعداد کاربران پیام‌رسان‌ها کاسته و یا بر آن افزوده شود.

در این یک ماه و نیم گذشته از نظر موج‌آفرینی خوب عمل کردیم، و این حرکت مثبتی است، این نظری بود که گلناری بیان کرد، وی همچنین اظهار کرد: میل مردم به پیام‌رسان‌های داخلی نیز بیشتر شد، اما اگر دولت و مدیران شبکه‌های داخلی جوابگوی خواسته‌های مردم نباشند این موج به شدت باز می‌گردد.

* بهبود کیفیت، کار جهادی مدیر رسانه‌ها

کارشناس رسانه لازمه‌های ادامه مسیر و عدم شکست در این طرح را تشویق دولت و مؤسسات بخش خصوصی برای انجام کارهایشان از طریق پیام‌رسان‌های داخلی می‌داند، از طرفی مدیر پیام‌رسان‌ها نیز باید این موضوع را یک کار جهادی ببینند و در راستای بهبود کیفیت پیام‌رسان‌ها اقدام کنند.

وی همچنین نقطه ضعف پیام‌رسان‌های داخلی را روابط عمومی پایین آن‌ها قلمداد کرد و ابراز داشت: پیام‌رسان‌ها یک کار ارتباطی انجام می‌دهند اما روابط عمومی خوبی ندارند و ارتباطشان با مردم در ضعیف‌ترین سطح ممکن است، باید با مردم صحبت کرد و شرایط را برای مردم توضیح داد؛ این ارتباط با مردم باعث می‌شود تا حس مشارکت در آن‌ها ایجاد شود و در نتیجه اتفاقات خوبی می‌افتد.

* کاربرانِ کم اما عاشق، بهتر از کاربران زیادِ علاقه‌مند

تقوی سخن از اعتقاد «بله» به یک شعار گفت که به دنبال کسب تعداد کاربران کم‌تر اما عاشق نرم‌افزار هستند تا اینکه کاربران زیادی اما بدون علاقه به نرم‌افزار داشته باشند.

در ادامه جلسه صحبت به جمله وی در ابتدای جلسه بازگشت، جمله‌ای که «نباید اجازه می‌دادیم تلگرام انحصار پیام‌رسان‌های کشور را در دست بگیرد» و این نکته مورد بحث قرار گرفت که بحث هوش مصنوعی امکانی است که بر روی آن تأکید داریم و اگر امروز بر روی هوش مصنوعی کار نکنیم چند سال دیگر شرکت‌های خارجی وارد میدان می‌شوند و مثل موضوع تلگرام عقب می‌مانیم؛ وی همچنین از فعالیت این شرکت بر روی اینترنت اشیا خبر داد.

نماینده بله تعداد کاربران این پیام‌رسان را یک میلیون و 600 هزار کاربر دانست و تأکید کرد که بالای یک میلیون کاربر فعال داریم(در روز انجام گفت‌وگو) و می‌توان گفت دو سوم کاربران ما فعال هستند و البته در سال جدید تا 10 میلیون کاربر را ظرفیت داریم؛ عمده درآمدزایی ما نیز بر روی تراکنش‌های مالی است اما در برنامه آینده به دنبال درآمدزایی از طریق تبلیغات هستیم، در حال حاضر نیز 15 میلیارد تومان گردش مالی ماهیانه داریم؛ همچنین ماهی یک آپدیت عرضه می‌کنیم و 80 درصد تمرکز را بر روی افزایش پایداری و رفع مشکلات کاربران گذاشته‌ایم.

وی ضعف عملکرد در هر کدام از پیام‌رسان‌های داخلی را که از مشکلات زیرساختی نیز منتج می‌شود را مشکلی دانست که بر روی کار همه پیام‌رسان‌ها تأثیر می‌گذارد و موجب می‌شود تا نظر کاربران ایرانی نسبت به همه این پیام‌رسان‌ها تغییر کند.

تقوی می‌گوید: در کافه بازار که کاربران امتیازدهی می‌کنند امتیاز بله از بقیه بالاتر است و از 5 امتیاز 4.3 گرفته است. وی معتقد است برخی پیام‌رسان‌ها امکانات زیادی ارائه می‌دهند اما کیفیت را فدا می‌کنند اما در بله هدف این است تا با پاسخگویی به نخبگان که در جاهای مختلف مشکلات و مسائل را مطرح می‌کنند این قشر به این پیام رسان علاقه‌مند شوند.

===============

گفت‌وگو و تنظیم: معین علیخانی

===============

انتها پیام/چ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول