اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس مطرح شد

مسیر سخت گرفتن وام جلوی راه تولیدکننده/ عسل درمانی از زبان حبیب

زنبوردار کهنه کار یاسوجی که تولید عسل کارگاه زنبورداریش را تا مرز 10 تن رسانده، می‌گوید: در مورد درمان عسل برای برخی بیماری‌ها وقتی با مسئولان صحبت می‌کنم آنها به بهانه اینکه سواد دانشگاهی ندارم از من حمایت نمی‌کنند.

مسیر سخت گرفتن وام جلوی راه تولیدکننده/ عسل درمانی از زبان حبیب

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد استانی با ظرفیت‌ها و استعدادهای طبیعی و مواهب خدادادی فراوانی است که کمتر استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد چنین قابلیت‌هایی را دارد.

ظرفیت‌های کم‌نظیر و بعضا بی‌نظیر که مانندی برای آن در کل کشور نمی‌توان مثال زد اما همین استان با چنین توانمندی‌هایی از نظر توسعه رتبه آخر کشور را به خود اختصاص داده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های برتر کشور در تهیه و تولید عسل است و عسل کنار و عسل دنای این استان شاید در دنیا از نظر کیفیت کم‌نظیر باشد.

متاسفانه در طول سال‌های اخیر توجه آن چنانی به این محصول مهم و استراتژیک نشده و زنبورداران با مشقت فراوان و با کمترین سود در حال تولید این فرآورده طبیعی هستند که درمان هزاران درد است.

استان علاوه بر حمایت ناچیز از زنبورداران در بحث بسته‌بندی نیز با مشکل اساسی مواجه است و در کل عسل که می‌تواند از استان در بازارهای جهانی جولان دهد وضعیت خوبی ندارد.

به همین جهت و برای آشنایی هر چه بیشتر با فعالان حوزه تولید و بسته‌بندی و تجارت عسل به همراه سرهنگ پاسدار سید صداقت رضایی مسؤول بسیج رسانه استان کهگیلویه و بویراحمد که ترتیب این گفت‌وگو را داده بود به سراغ حبیب ارجمند بسیجی فعال در حوزه تولید و بسته‌بندی عسل در کارگاهش واقع در سراب‌تاوه یاسوج رفتیم و از وی در خصوص وضعیت این فرآورده استراتژیک در استان مطالبی را جویا شدیم.

حبیب سراسر کارگاه خود را مزین به تمثال شهدا و سرداران هشت سال دفاع مقدس کرده و می‌گوید با دیدن هر روزه چهره سردارانی که در جنگ سن و سالی نداشتند و از ابتدا بی‌نام و نشان بودند قدرت و توان می‌گیرم و به خود می‌گویم حبیب تو هم می‌توانی با الگو گرفتن از آن‌ها کارهای بزرگی انجام دهی.

کار تجارت عسل را از چه زمان و چگونه آغاز کردید؟

بنا به فرمایش مقام معظم رهبری که در سال‌های اخیر از همه به خصوص ما بسیجیان مجاهدت اقتصادی را خواستار شده‌‌اند کار خود را با خرید 20 کیلوگرم عسل و فروش آن در استان فارس آغاز کردم.

وقتی این کار را شروع کردم همه می‌گفتند که عسل فروشی شغل نیست و در این کار ضرر خواهی کرد هر چند که این روزها همه مردم متخصص عسل شده‌اند اما معتقدم که مردم در مورد عسل اطلاعات ناکافی دارند.

سال دوم به همراه دوست جانباز خودم مقدار 120 کیلوگرم عسل را برای فروش به بازار بردیم و همین گونه کار ما ادامه پیدا کرد تا این که در سال بعدی 500 کیلوگرم و سال بعد 10 تن عسل فروختیم و سال ششم به دلیل مشکلاتی که برای زنبورداران پیش آمد این مقدار به 8 تن رسید.

در تجارت عسل تا چه میزان به کیفیت آن و مشتری‌مداری توجه دارید؟

یکی از برنامه‌های من در این راه شکستن قیمت‌هایی است که در سال‌های اخیر کمر مردم را خم کرده است بعضا دیده‌ایم که بی‌کیفیت‌ترین عسل را حتی تا مرز 200 هزار تومان در هر کیلوگرم فروخته‌‌اند.

سعی کرده‌ام که تعادل را با شکستن قیمت‌ها در بازار ایجاد کنم و در طول چهار تا پنج سالی که در این کار هستم عسل را نهایتا تا کیلویی 50 هزار تومان فروخته‌ام که در این راه از سوی برخی همکاران مورد شماتت و سرزنش قرار گرفته‌ام.

در حوزه عسل درمانی چه کارهایی انجام داده‌اید؟

بعد از این که وارد کار تجارت عسل شدم مهم‌ترین اولویتی که در دستور کار قرار دادم بحث عسل درمانی بود چرا که تا پیش از این در استان توجهی به آن نمی‌شد.

یکی از اقداماتی که مورد توجه قرار دادم تهیه و تولید عسل برای بیماران دیابتی بود و با همکاری برخی دوستان در آزمایشگاه عسلی پیدا کردیم که دیابتی‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند و در حال حاضر دیابتی‌هایی که 2 سال است این عسل را مصرف می‌کنند از آن راضی هستند.

این عسل اکنون به عنوان برند واقع شده و کد 16 رقمی آن به نام عسل حبیب تصویب شده اما متاسفانه نتوانستیم آن را برای مسؤولان جا بیندازیم که مورد حمایت قرار گیرد.

در سال 95 به مقدار 300 کیلوگرم از این عسل تولید شد و در سال 96 به مقدار 600 کیلوگرم از این عسل تولید شد.

در حوزه عسل درمانی چه دستاوردهای دیگری داشته‌اید؟

عسل دیگری برای جانبازان شیمیایی و همچنین نوعی عسل برای سیگاری‌ها و یک نوع عسل ویژه خدمت‌کاران شهرداری تولید شده که باید رفتگران شهرداری قبل از صبحانه به دلیل وضعیت ویژه کاری که دارند همراه با یک لیوان آب ولرم و یک قاشق آبلیموی خالص مصرف کنند که به همراه آن دارچین هم باشد.

نوعی از عسل هم برای درمان پوکی استخوان تولید می‌شود که آزمایش‌ها حاکی از نتیجه دادن این عسل برای بیمارانی است که از پوکی استخوان رنج می‌برند.

دانشگاه علوم پزشکی چه میزان  در زمینه ترویج عسل درمانی با شما همکاری دارد؟

علوم پزشکی تا آن جا که می‌دانم نمی‌خواهد با ما در این ارتباط همکاری داشته باشد و علی‌رغم این که در استان بوشهر مسؤولان آن استان با ما همکاری می‌کنند اما در استان خودمان تاکنون بنای همکاری از سوی مسؤولان ندیده‌ام.

بیشتر ارتباط ما با آزمایشگاه‌های مواد  غذایی است و می‌خواهیم که عسل‌های ناب از جمله عسل ارزن، عسل گون، عسل آفتاب‌گردان و عسل یونجه با کیفیت خوب به دست مردم برسد.

مسؤولان برای تسهیل در چرخه تولید عسل و تجارت آن چه حمایتی از شما و زنبورداران می‌کنند؟

جای تاسف برای مسؤولان و هیات مدیره اتحادیه عسل استان دارد که هیچ مدیریتی در این خصوص ندارند آن‌ها همیشه می‌گویند که عسل استان را خریداری کنید تا حمایت کنیم.

آن‌ها به جیب مردم و وضعیت اقتصادی آن‌ها هیچ توجهی ندارند و با عملکرد خود غیر مستقیم می‌گویند که هر طور و به هر قیمت که دلتان می‌خواهد عسل بفروشید؟!.

رهبری می‌فرمایند حمایت از کالای ایرانی و حمایت از تولید کننده و اقتصاد مقاومتی اما مسؤولان ما نه تنها حمایت نمی‌کنند بلکه به من نوعی می‌گویند بی‌سواد هستی و کلاس سوم راهنمایی تحصیل کرده‌ای و به همین بهانه‌ها کمک و حمایت نمی‌کنند.

مسؤولان ما تنها کاغذبازی می‌دانند و برای این که تسهیلاتی در اختیار ما قرار دهند صدها بهانه می‌گیرند.

من کار خودم را با نام حضرت فاطمه زهرا(س) آغاز کرده‌ام و از مسؤولان استانم به کل مایوس شده‌ام چون هدف آن‌ها تولید به هر قیمت است و دلیل هم این است که خودشان ذی‌نفع هستند.

هیچ وام سالمی به دست ما تولید کنندگان نمی‌رسد و برای این که تسهیلات در اختیار ما قرار دهند ایستگاه‌های عوارضی را باید طی کنیم و به این و آن باج بدهیم.

خواسته به حق شما از مسؤولان چیست؟

معتقدم که قبل از هر چیز وامی که به ما می‌دهند وام سالم باشد وامی باشد که بتوانیم آن را بازپرداخت کنیم و از این حیث واقعیت‌ها را در نظر بگیرند.

ما کارهای بزرگی در حوزه عسل و عسل درمانی شروع کرده‌ایم برای زخم‌ها و همچنین سوختگی‌ها روی عسل کار می‌کنیم باید مسؤولان همکاری کنند و در این راه مشکلاتمان را حل کنند.

عسل ما بسیار بهتر و مرغوب‌تر از عسل شمال و سایر عسل‌های ایران است در کیفیت عسل اول استان فارس و بعد ما در رده دوم کشور هستیم.

اگر مسؤولان به ما اعتماد داشته باشند و همکاری کنند قول می‌دهیم که عسل استان را اصلاح کنیم و از بحث شکر بیرون بیاییم.

چگونه باید زنبورداران و تولید کنندگان واقعی را بشناسیم و حمایت کنیم؟

اعتقاد دارم باید در پرداخت تسهیلات سخت‌گیری نکنیم اما به معنای آن نیست که هیچ گونه نظارتی نداشته باشیم.

باید دهیاران در روستاها زنبورداران را شناسایی کنند و با ضمانت اداره کار تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار دهند و خودشان هم بر روی کار زنبورداران نظارت داشته باشند که بهترین نوع نظارت از پایین و در خود روستا صورت می‌گیرد.

متاسفانه مسؤولان به حرف‌های رهبری گوش نمی‌دهند اگر گوش می دادند اکنون عسل ما در دنیا رقیب نداشت.

باید به زنبورداران تسهیلات خوب بدهند و از آن‌ها تولید خوب بخواهند تا بتوانیم از این طریق عسل ایرانی را در بازارهای جهانی جا بیندازیم و عسل ناب کهگیلویه و بویراحمد را هم به جهانیان معرفی کنیم.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول