اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

فرماندار شاهین‌شهر و میمه تأکید کرد

کاهش 30 درصدی مصرف خانگی آب برای پیشگیری از جیره‌بندی

فرماندارشهرستان شاهین‌شهر و میمه گفت: اگر مردم شهرستان شاهین‌شهر و میمه، همسو با مردم استان اصفهان، 30 درصد از مصرف آب خانگی خود بکاهند قطعی آب و برق در تابستان نخواهند داشت.

کاهش 30 درصدی مصرف خانگی آب برای پیشگیری از جیره‌بندی

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهین‌شهر، علیرضا بصیری ظهر امروز در کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی شهرستان شاهین‌شهر و میمه اظهار کرد: اگر مردم شهرستان شاهین‌شهر و میمه، همسو با مردم استان اصفهان، 30 درصد از مصرف آب خانگی خود بکاهند قطعی آب و برق در تابستان نخواهند داشت.

وی افزود: سرانه مصرف آب در حالی در شهر 180 هزار نفری شاهین‌شهر 220 لیتر به ازای هر شهروند است که از سرانه کشوری مصرف آب که 150 لیتر می‌باشد، بیش‌تر است.

فرماندار شهرستان شاهین‌شهر و میمه خاطرنشان کرد: برای کاهش مصرف آب در این شهر به فعالیت‌های فرهنگی بیش‌تر و مستمر نیاز داریم، شهروندان شاهین‌شهری باید به این باور برسند، با این روند مصرف آب، با قطعی آب آشامیدنی شهری مواجه خواهند شد و در صورت تشدید تنش‌های آبی در فصل تابستان، شاید با قطعی برق مواجه شوند.

بصیری، از برخی از ادارات این شهرستان که 150 درصد افزایش مصرف آب در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارند انتقاد کرد و بررسی و برخورد با این قبیل دستگاه‌های پرمصرف را از شرکت آب و فاضلاب شهری خواستار شد.

رئیس کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی این شهرستان بر این نکات تأکید کرد: آگهی‌های هشداردهنده کاهش مصرف آب در مساجد، حسینیه‌ها، مدارس و حین برپایی نماز عید فطر در شاهین‌شهر توزیع شود.

وی اظهار داشت: در حالی‌ که 90 درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است، کشاورزان شهرستان شاهین‌شهر و میمه شیوه‌های نوین آبیاری را به‌کارگیری کنند و اراضی زیرکشت رفته با شیوه‌های نوین را بیش تراز هزار و 600 هکتار فعلی کنند، جایگزینی کشت‌های کم آب هم چون زعفران به‌ جای کشت صیفی‌جات نیز می‌تواند در مدیریت مصرف آب به‌ خصوص در تابستان امسال مؤثر باشد.

فرماندار شهرستان شاهین‌شهر و میمه، این نوید را هم داد که حوضچه جدید جمع‌آوری پساب خانگی تا مرداد امسال بهره‌برداری خواهد شد و ظرفیت نگهداری پساب را از 350 لیتر به 650 لیتر در ثانیه افزایش خواهد یافت، در این صورت نیاز شهرداری شاهین‌شهر و واحدهای صنعتی به پساب تصفیه‌شده تا حد زیادی تأمین خواهد شد.

وی هشدار داد: ذخیره سد زاینده‌رود با 4/1 میلیارد مترمکعب گنجایش اسمی، به کمتر از 300 میلیون مترمکعب کاهش‌یافته است، هم‌اینک 56 شهر و 300 روستای استان اصفهان وابستگی کامل به آب انتقالی از سد زاینده‌رود دارند، علاوه بر این واحدهای صنعتی این استان به‌ ویژه پالایشگاه و نیروگاه اصفهان به 5/45 میلیون و استان یزد نیز به 40 میلیون مترمکعب آب در سال  نیاز دارند.

رئیس شرکت آب و فاضلاب شهری این شهرستان در کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی شهرستان شاهین‌شهر و میمه، آماری نگران‌کننده از وضعیت کاهش منابع آب در شاهین‌شهر ارائه کرد.

محمد خلیلی ادامه داد که ورودی آب به شبکه شهری این از 5/11 لیتر در ثانیه مشابه پارسال، به 5/5 لیتر در ثانیه در اردیبهشت امسال کاهش‌یافته است، در چنین شرایطی علاوه بر انعقاد قرارداد با 15 دستگاه تانکر آبرسان سیار برای شهروندان، همه دستگاه‌های اجرایی مخزن‌های اضافی ذخیره آب خریداری و نصب کنند.

مهرداد مختاری رئیس شورای اسلامی شاهین‌شهر، ادامه برنامه‌های فرهنگی کاهش مصرف آب را در تمامی ماه‌های سال از دستگاه‌های اجرایی خواستار شد و ابراز نگرانی کرد: سهمیه شهرداری به میزان 150 لیتر در ثانیه از تصفیه پساب شهری برای آبیاری فضای سبز مدتی است که تأمین نمی‌شود.

حجت‌الاسلام محمدرضا نریمانی رئیس دفتر امام‌جمعه شاهین‌شهر نیز تأکید کرد: استفاده از آب مساجد و حسینیه‌ها برای واحدهای تجاری هم‌جوار این مکان‌های مذهبی حرام و ممنوع است.

محمد اعراب رئیس اداره ورزش و جوانان هم مرمت بخشی از شبکه فرسوده آب شهری را تذکر داد.

محمد اسماعیل‌زاده مدیر آموزش‌ و پرورش شاهین‌شهر هم گفت: اگر 50 میلیون تومان به این اداره کمک مالی شود 100 مدرسه در شاهین‌شهر می‌توانند با تصفیه آب‌های خاکستری در هر مدرسه، این آب را دوباره به مصرف غیر آشامیدنی برسانند، مدارس این آمادگی را دارند که هر چه شرکت آب و فاضلاب آگهی‌های هشدار دهنده در اختیارشان بگذارند در اختیار دانش آموزان و والدین آن‌ها قرار دهند.

انتهای پیام/63098/ر40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول