اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یزد

رئیس‌کل دادگستری يزد:

آمار جرم و بزهکاری در ماه رمضان کاهش چشمگیری دارد/توهین و تهدید، بیشترین پرونده‌های کیفری یزد

رئیس‌کل دادگستری استان يزد با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان آمار جرم و بزهکاری کاهش می‌یابد، گفت: این ماه بهترین فرصت برای ارتقای سطح فرهنگ مردم است.

آمار جرم و بزهکاری در ماه رمضان کاهش چشمگیری دارد/توهین و تهدید، بیشترین پرونده‌های کیفری یزد

محمدرضا حبیبی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان آمار جرم و بزهکاری در استان یزد کاهش می‌یابد، گفت: تجربه نشان داده است که اصولاً در این ماه وقوع جرائم در سطح کشور کاهش می‌یابد؛ ازجمله اینکه در استان یزد وقوع جرائم به‌صورت قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند و به‌تبع کاهش جرائم ورودی پرونده‌ها و همچنین مراجعه مردم نیز به دادسراها در رابطه با بندهای کیفری کاهش می‌یابد.

وی علت کاهش وقوع جرم در ماه مبارک رمضان را ناشی از فضای معنوی حاکم بر سطح جامعه در این ماه دانست و افزود: مردم در این ماه به ارزش‌های معنوی بیش از سایر ماه‌های دیگر سال اهمیت می‌دهند؛ چنانچه افزایش مراجعه به امور معنوی و دینی خود علتی برای کاهش جرائم در جامعه است.

رئیس‌کل دادگستری استان یزد بابیان اینکه هرکسی از این ماه بیشتر بهره ببرد خود را در مقابل مفاسد و ناهنجاری‌ها بهتر واکسینه می‌کند، اظهار داشت: مردم در ماه مبارک رمضان دستورات شریعت را از زبان روحانیون و مسئولین بیشتر می‌شنوند که این عامل تأثیری مطلوبی بر عملکرد آن‌ها دارد؛ چنانچه به آن‌ها تأکید می‌شود که روزه‌داری فقط امتناع کردن از خوردن و آشامیدن نیست؛ بلکه همه اعضا و جوارح انسان به‌ویژه زبان نیز باید روزه‌ باشد.

حبیبی با اشاره به اینکه جرائمی ازجمله توهین و تهدید، بیشترین آمار پرونده‌های استان یزد را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: تجربه نشان داده است که فرد روزه‌دار در ماه مبارک رمضان با اعتقاد بر اینکه بایستی زبان خود نیز روزه باشد؛ طبیعتاً سعی می‌کند جرائمی ازجمله توهین و تهدید را کاهش دهد؛ لذا این ماه فرصت ارزشمندی است تا به خدای خود نزدیک‌تر شده و به خودسازی پرداخت.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای تغییر نگرش‌ها و افکار است؛ چراکه سراسر این ماه دربرگیرنده معنویات و الطاف خداوندی است، خاطرنشان کرد: چه قدر خوب است که مردم فضای معنوی حاکم بر ماه رمضان را در طول سال حفظ کنند.

وی بابیان اینکه ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای ارتقای سطح فرهنگ مردم است، عنوان کرد: درواقع ماه رمضان ماه پیشگیری از وقع جرم است؛ همچنین باید توجه داشت که پیشگیری فرهنگی در میان انواع پیشگیری‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است؛ به این معنا که سطح فرهنگ مردم باید به حدی رشد و ارتقا یابد که آن‌ها خودبه‌خود به سمت جرم کشیده نشوند.

رئیس‌کل دادگستری استان یزد بیان داشت: دستگاه قضایی استان یزد در راستای پیشگیری از وقوع جرم مسائل فرهنگی اهتمام ویژه‌ای دارد؛ چراکه هر چه فعالیت فرهنگی در سطح کشور افزایش یابد، در جهت رشد ارتقای سطح فرهنگی خصوصاً فرهنگ دینی مردم نیز قدم‌های ارزشمندی برداشته می‌شود؛ همچنین درواقع باید گفت که ما سعی ما بر این است که راهکاری برای کاهش جرائم و آسیب‌ها پیدا کنیم که راهکار تمام برنامه‌ها در ماه مبارک رمضان نهفته است.

حبیبی ضمن تأکید بر آمادگی هرچه بیشتر همه دستگاه‌ها در راستای پیشگیری از بروز برخی هنجارشکنی‌ها در این ایام، تأکید کرد: در این راستا باید برخورد‌های قانونی با تدابیر لازم در دستور کار قرار گیرد؛ چنانچه دادگستری استان یزد مطابق سال‌های گذشته در راستای هنجارشکنی‌ها تدابیر ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است.

این مقام مسئول، وظیفه شرعی امربه‌معروف و نهی از منکر را به‌عنوان یک واجب شرعی بر مسئولان و همه شهروندان عنوان کرد و ابراز داشت: هرکدام از دستگاه‌های استان یزد، رسالت و وظیفه‌ای سنگینی در قبال مسئله نظارت در این حوزه دارند تا با جدیت هر چه بیشتر این مسئله را دنبال کنند؛ چراکه اگر امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه فراگیر شود، هنجارشکنان به خود جرئت نمی‌دهند که در این فضای حاکم بر جامعه، مرتکب جرم یا هنجارشکنی شوند.

وی در پایان با بیان اینکه فضای حاکم در ماه رمضان به گونه‌ای است که نگاه مردم به هنجارشکنان یک نگاه بازدارنده است، اضافه کرد: دولت و حاکمیت در حوزه اجرای فرامین الهی وظایف سنگینی را بر عهده دارد؛ اما کماکان باید توجه داشت که خوشبختانه هنجارشکنی در سطح استان یزد بسیار کاهش یافته است و مواردی هم که هستند، در صورت غفلت و ناآگاهی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/90009

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول