اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

فارس گزارش می‌دهد

ارسال 20 اثر به نخستین جایزه ادبی «قهرمان»/ اهدای جوائز ادبی سبب توسعه زبان فارسی می‌شود

دبیر اولین دوره جایزه ادبی قهرمان از ارسال 20 اثر به این دبیرخانه این جایزه ادبی خبر داد و گفت: اهدای جوائز ادبی به برگزیدگان سبب توسعه زبان فارسی می‌شود.

ارسال 20 اثر به نخستین جایزه ادبی «قهرمان»/ اهدای جوائز ادبی سبب توسعه زبان فارسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مراسم پایانی نخستین دوره جایزه ادبی استاد محمد قهرمان در حالی ظهر امروز در تالار شریعتی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد که به گفته سلمان ساکت دبیر این جایزه و رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، در دوره اول این جایزه، کتاب‌ها و رساله‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی در حوزه ادبیات دوره صفویه و سبک هندی در سه سال اخیر بررسی و داوری شده است.

ساکت در این مراسم با اشاره به گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در خصوص برگزاری نخستین جایزه ادبی استاد قهرمان، بیان کرد:  20 اثر به این دبیرخانه این جایزه ادبی ارسال شد که 14 اثر زیر نظر استاد شفیعی کدکنی مورد داوری قرار گرفت و در پایان جائزه ادبی استاد قهرمان در نخستین دوره به سعید شفیعی رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد اصفهان اهدا می‌شود.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی استاد قهرمان، بیان کرد:  اهدای جوائز ادبی به برگزیدگان سبب توسعه زبان فارسی می‌شود.

ساکت البته گریزی به رونمایی از تمبر نخستین جائزه ادبی استاد قهرمان در سال 94 و برگزاری نشست خبری در اردیبهشت سال گذشته می‌زند و این نشست خبری را آغازی برای اعلام فراخوان این جایزه عنوان می‌کند.

بررسی کتاب‌هابا محوریت ادبیات دوره صفویه و سبک هندی 

در ادامه این مراسم، عضو هیات داوران اولین دوره از جایزه ادبی استاد قهرمان علت بررسی کتاب‌هابا محوریت ادبیات دوره صفویه و سبک هندی در این دوره از جائزه ادبی استاد قهرمان را رشد قابل توجه رشته های مختلف از ادبیات تا هنر دانست و اظهار داشت: این موضوع باید توسط دپارتمان های تاریخ در کشور بیشتر مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

به گفته محمود فتوحی، توسعه موضوعاتی همچون فرهنگ، ادبیات و هنر در دوره صفوری با ویژگی های بسیاری همراه بوده، به طوری که بخشی از زبان فارسی، تنوع و زیباشناسی هنرهایی همچون نگارگری و خوشنویسی نیز در این دوره از رشد خوبی برخوردار بوده است.

هر نسل باید به‌دستاورد کار خود تکیه کند

در ادامه این مراسم، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی و عضو هیات داوران جایزه ادبی قهرمان با بیان اینکه قهرمان، شخصیت موثری در شعر خراسان و ایران بود، اظهار کرد: اولین بار محمد قهرمان را در کتابخانه دانشگاه دیدم، او را یک کتابدار می‌دانم و متاسفم که بسیاری از کتابداران ما با کتاب ارتباطی ندارند.

محمد جعفر یاحقی ادامه داد: قهرمان یک کتابدار واقعی بود، یعنی اینکه از کتاب استفاده می‌کرد و یک کتاب‌شناس و کتابدار باید این‌گونه باشد، دوست داشتم، روح او در کتابخانه ادامه‌دار باشد، اما محقق نشد.

وی با تاکید بر اینکه استاد قهرمان با ادبیات کلاسیک فارسی عجین بود و یکی از صاحب نظران این دوره محسوب می‌شد، تاکید کرد: او یک محقق واقعی از سبک هندی بود که وجهه دیگرش، شاعری است، قهرمان به رباعی علاقه‌مند شده بود،  باید رباعیات او را جمع‌آوری کنیم، چراکه یک کتاب فاخر در حوزه رباعی سرایی است.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم  از همسر استاد قهرمان تقدیر شد.

= = = = = = = = = = = = =

گزارش از: حمیده رمضانی

= = = = = = = = = = = = =

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول