اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

گزارش فارس از زیر و بم تجارت 5 میلیاردی تبلیغات در تلگرام

4 بازیگر تجارت تبلیغ درپیام‌رسان‌ها/ انتقال کسب‌وکارهای تبلیغات گسترده تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی

مدیر کانال یک شغل ثابت با درآمد متغیر 300 هزار تومان تا 30 میلیون تومان در ماه است، اما مغفول ماندن اهمیت صنعت تبلیغات باعث شده بین 15 هزار تا 30 هزار شغل در معرض حذف قرار بگیرند در حالی‌که می‌توانند به پیام رسان‌های داخلی انتقال یابند.

4 بازیگر تجارت تبلیغ درپیام‌رسان‌ها/ انتقال کسب‌وکارهای تبلیغات گسترده تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، تجربه تلگرام نشان داد یک پیام‌رسان چگونه می‌تواند در تمامی بخش های زندگی افراد یک جامعه رسوخ کند و البته بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال پایدار و گسترده در کشور نیز باشد. از مشاغلی که در قالب‌های جدید به روز شده اند تا مشاغلی که از نو ایجاد می شوند.

*شکل‌گیری مشاغل جدید کانون‌های تبلیغاتی و کانال‌داری در پیام رسان

فراهم شدن بسترهای نوین بازاریابی و تبلیغ کالا و خدمات برای تمامی مشاغل از جمله سنتی و خانگی از نتایج فضای جدید ایجاد شده بود. تجارتی که پیش بینی می‌شود گردش مالی 5 میلیارد تومانی روزانه دارد.

همچنین در این بستر مشاغل جدیدی در قالب‌ کانون‌های تبلیغاتی و کانال‌داری ایجاد شد که خاص این فضا بود و این مشاغل امروز یکی از کسب و کارهای مهم و تاثیرگذار در پیام رسان به حساب می آیند.

در این گزارش با بررسی زیست بوم اقتصادی پیام‌رسان‌ها، جزییات کسب و کارهای تبلیغاتی و کانال‌داری در این شبکه‌ها شرح داده می شود.

*4 بازیگر تجارت تبلیغ در تلگرام

اکوسیستم تبلیغات در پیام‌رسان‌ها از 4 گروه اصلی سفارش‌دهندگان تبلیغات، توزیع کنندگان تبلیغات، مدیران کانال و کاربران تشکیل شده است.

گروه سفارش‌دهندگان تبلیغات، سه نوع سفارش دهندگان تبلیغات در تلگرام وجود دارد. سفارش دهندگان رسمی (متشکل از سازمان‌ها، بانک‌ها و  شرکت‌ها)، سفارش دهندگان غیررسمی (سفارش تبلیغ کانال به کانال)، سفارش دهندگان غیرمجاز (سایت‌های شرط‌بندی، قمار و کالاهای غیرمجاز).
گروه توزیع کنندگان تبلیغات، توزیع کنندگان تبلیغات به دو دسته‌ رسمی و غیر رسمی تقسیم می شوند. توزیع کنندگان رسمی گروهی هستند که تحت عنوان کانون‌های تبلیغاتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کرده و فعالیت می‌کنند. دسته‌ غیر رسمی اما در فرآیند رشد تلگرام ایجاد شده و رشد کرده است. این دسته با عنوان گروه‌های تبلیغات گسترده معرفی می‌شوند که به اختصار به آن‌ها گسترده گفته می شود و وظیفه‌ اصلی آن‌ها سازماندهی کانال‌هایی است که به توزیع تبلیغات تمایل دارند. وظیفه‌ اصلی گسترده‌ها دریافت سفارش تبلیغ از سفارش دهندگان تبلیغات، توزیع تبلیغ بین کانال‌ها، تایید نشر و تحویل مبالغ مربوط به تبلیغات بین کانال‌دارها است. این گروه‌ها گاهی بین 2000 تا 3000 کانال را در زیرمجموعه‌ خود مدیریت کرده و علاوه بر درآمد ماهانه‌‌ خود، درآمد مشخصی برای مدیران کانال‌ها جمع می‌کنند. به عبارت دیگر، گسترده‌ها از طریق تنظیم و تقویت اکوسیستم‌ تبلیغاتی در تلگرام توانسته‌اند برای افراد قابل توجهی ایجاد اشتغال کنند.

گروه مدیران کانال، مدیر کانال نقش کارگران صنعت تبلیغات را در تلگرام ایفا می‌کنند. این گروه کاربری، با خلاقیت و پشت‌کار گروه‌های کاربری مختلفی را شناسایی و ذائقه سنجی کرده اند و محتوای مورد نیاز برای ارضای این ذائقه را تولید یا جمع‌آوری می‌کنند.

مغفول ماندن صنعت تبلیغات موجب شده که تاکنون کسی به این موضوع که مدیر کانال یک شغل ثابت با درآمدی متغیر بین 300 هزار تومان تا 30 میلیون تومان در ماه است، توجه نداشته باشد. همین غفلت سبب شده است که جمعیتی در حدود 15 هزار تا 30 هزار شغل در معرض حذف قرار بگیرد.

گروه کاربران، کاربران، تنها مصرف‌کنندگان محتوا در پیام‌رسان‌ها نیستند. این گروه مخاطبان اصلی بازار تبلیغات هستند و چرخه‌های اقتصادی داخل و خارج از پیام‌رسان‌ها را شکل داده اند.

*کمک دوسویه تبلیغات و پیام رسان به یکدیگر

نتایجی که باوجود کانون‌های تبلیغاتی و کانال‌داری حاصل شده ثابت می کند که پیام رسان‌ها، ظرفیت‌‌های لازم برای اشتغال‌زایی و رونق کسب و کار را دارند.

تقویت گسترده‌ها و توسعه‌ فعالیت‌های محتوایی در قالب کانال‌، باعث جذب مخاطبان بیشتر خواهد شد و جذب مخاطب، بازار تبلیغات را رونق خواهد بخشید و در ادامه گسترش بازارهای تبلیغاتی، بازاریابی و تقویت کسب و کارها را در پی دارد. بنابراین سه راهکار، ایجاد اشتغال ثابت و پایدار به واسطه‌ کانال‌داری در پیام‌رسان‌ها، ایجاد زنجیره‌ تبلیغ محصولات، خدمات و کسب و کارهای مناطق مورد نظر و ایجاد زمینه‌ مناسب برای توسعه گردشگری در مناطق مورد نظر، برای تمرکز و سرمایه‌گذاری پیشنهاد می شود.

*راه کار انتقال مشاغل گسترده‌ها و کسب‌وکارهای  تبلیغی از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی

تصمیمات و اتفاقات یک ماه اخیر در کشور برای ساماندهی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، باعث شد در 15 روز ابتدایی پس از مسدودسازی تلگرام، آمار کاربران پیام‌رسان‌های داخلی به بیش از ۲۰ میلیون نفر برسد. البته در این راه سختی‌ها نیز وجود دارد که دانش انحصاری ساخت پیام‌رسان و تامین نشدن زیرساخت مناسب از سوی دولت از جمله اساسی‌ترین مشکلات بر سر راه پیام رسان‌های داخلی محسوب می‌شوند. اما کارهایی نیز برای توسعه پیام رسان‌های داخلی قابل انجام است که یکی از آنها کمک دوسویه تبلیغات و پیام رسان به یکدیگر است. 

هم اکنون امکان ایجاد همان اشتغال گسترده که در تلگرام ایجاد شده بود در پیام‌رسان‌های داخلی نیز فراهم شده است و ایجاد زیست بوم تبلیغات در داخلی‌ها با در نظر گرفتن 3 نکته امکان‌پذیر است.

همچنان که اخیرا نیز چند گسترده فعالیت در یکی از پیام رسان‌های داخلی را آغاز کرده‌اند و در آغاز کار نیز بازار مناسبی بدست آورده اند.

برای شکل گیری این کسب و کارها در پیام رسان‌های داخلی باید از فروپاشی گروه‌های گسترده و مسیرهای ارتباطی بین کانال‌دار و مدیر گسترده پیشگیری شود و همزمان با ایجاد کلونی‌های کاربری به عنوان گروه‌های مصرف‌کننده‌ تبلیغات و تشویق سفارش‌دهندگان تبلیغات به ثبت سفارش تبلیغ در پیام‌رسان‌های داخلی می‌توان همان کسب‌وکارها را به پیام رسان‌های داخلی انتقال داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول