اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

همراه با کاروان حج/ 9

توصیه‌هایی درباره چمدان‌های زائران حج/ ممنوعیت حمل برخی وسایل

زائران خانه خدا باید از قراردادن اشیای قیمتی، مدارک غیرضرور و برخی وسایل در چمدان‌های بزرگ تحویلی در قسمت بار هواپیما خودداری کنند، چرا که شرکت‌های هوایی و بیمه در قبال مفقود شدن آن‌ها مسئولیتی ندارند.

توصیه‌هایی درباره چمدان‌های زائران حج/ ممنوعیت حمل برخی وسایل

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس،‌ یکی از وسایل مورد نیاز برای زائران خانه خدا «چمدان‌» است که بر اساس دستورالعمل‌های سازمان حج و زیارت و نظر زائران، لوازم و امکاناتی نظیر چمدان، ساک احرامی، کلاه، بادبزن باید به صورت متحدالشکل و یکسان برای تمامی زائران تهیه شود تا در طول سفر مورد استفاده قرار گیرد، چرا که یک رنگ و یک اندازه نبودن چمدان‌ها می‌تواند امکان مفقودی و اختلاط با چمدان‌های حجاج دیگر کشورها را ایجاد کند.

ابعاد مصوب چمدان زائران خانه خدا در سال جاری 65.40.30 و 45.35.25 سانتی‌متر است و ساک دستی آن‌ها نیز باید در ابعاد 35.30.20 سانتی‌متر باشد که این ساک دستی را زائران می‌توانند در داخل هواپیما نیز ببرند. همچنین زائران خانه خدا می‌توانند دو چمدان و یک ساک احرامی در این سفر معنوی به همراه داشته باشند.

مشخصات هر زائر نیز بر روی هر کدام از چمدان زائران خانه خدا قرار می‌گیرد تا مشکلی در روند خدمت‌رسانی ایجاد نشود.

زائران باید توجه داشته باشند که از همراه داشتن اشیای قیمتی همچون طلا، جواهرات، اوراق بهادار و مدارک غیر ضرور گواهینامه، شناسنامه، کارتهای اعتباری خودداری کنند و پول و ارز تهیه شده را در چمدان‌های بزرگ تحویلی در قسمت بار قرار ندهند، چرا که شرکت‌های هواپیمایی و بیمه در قبال مفقود شدن اشیا قیمتی، اوراق بهادار، مدارک و پول نقد هیچ‌گونه مسئولیتی ندارند.

همچنین زائران نباید مایعاتی نظیر سرکه، آبلیمو، مواد شیمیایی و وسایلی نظیر کپسول گاز، فندک، قوطی نوشابه و خودکار لیزری با خود حمل کنند؛ ورود اشیای فلزی و برنده مثل چاقو، ناخن‌گیر، کارد، چنگال، اسپری، اسباب‌بازی نیز به داخل هواپیما ممنوع است.

علاوه بر این، با توجه به بخش‌نامه مصوب هیأت دولت، امکان خرید کالاهای غیرمجاز و غیرقابل حمل از قبیل ضبط صوت، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، چرخ خیاطی، آبگرمکن، اجاق گاز و وسایل مشابه برای زائران حج وجود ندارد؛ بر همین اساس بهتر است زائران از بازارگردی بپرهیزند و از معنویات این سفر نورانی بیشتر بهره ببرند.

به گزارش فارس، برای سهولت در حرکت کاروان‌ها، بار زائران (چمدان‌ها) حداقل یک روز قبل از عزیمت، اخذ و به فرودگاه تحویل داده می‌شود تا به همراه آنان به مقصد انتقال داده شود.

امسال بیش از 85 هزار ایرانی به حج تمتع مشرف می‌شوند که اعزام‌های زائران خانه خدا در مدینه اول از 27 تیرماه آغاز می‌شود و تا 19 مردادماه ادامه دارد و اعزام زائران مدینه دوم نیز از 8 تا 24 مردادماه صورت می‌پذیرد.

گزارش از: منیژه شیخ

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول