اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

پیشرفت 40 درصدی مقاوم‌سازی مناره حرم امامین جوادین (ع)

با توجه به کج شدن یکی از مناره‌های حرم امامین جوادین(ع) در کاظمین، ستاد بازسازی عتبات از سال گذشته اقدام به مقاوم‌سازی این مناره کرد که روند آن تاکنون حدود 40 درصد پیشرفت داشته است.

پیشرفت 40 درصدی مقاوم‌سازی مناره حرم امامین جوادین (ع)

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، حرم امامین جوادین(ع) در کاظمین بزرگترین اعتاب مقدسه عراق است که آرامگاه دو امام شیعیان امام کاظم(ع) و امام جواد(ع) است.

امروزه حرم مطهر کاظمین بیش از 14 هزار مترمربع مساحت دارد که با ساختمان‌ها و مناطق اطراف مربوط به حرم، به  26 هزار مترمربع می‌رسد.

 

ستاد بازسازی عتبات در سال‌های اخیر اقدامات ارزنده‌ای انجام داده است که طلاکاری گنبدها، کاشی‌کاری و سرامیک کردن صحن‌ها و توسعه صحن صاحب‌الزمان(عج) بخشی از این اقدامات است.

مهندسان ستاد بازسازی عتبات در حین مرمت و توسعه حرم امامین جوادین(ع)، متوجه انحنای 80 سانتی‌متری یکی از چهار مناره حرم شدند که پس از آن، ستاد بازسازی عتبات از دو سال گذشته کار مطالعاتی را برای درست کردن این امر آغاز کرد که نتیجه آن استفاده از نظرات و پیشنهادات مهندسان و زمین‌ و خاک‌شناسان خبره کشورمان بود.

 

 

پس از آن زمین برای تجهیز کارگاه و استقرار نیرو تحویل شد و همچنین تیم نقشه‌بردار فعالیت خود را آغاز کردند و یک گروه ژئوتکنیکال به درخواست پرفسور قهرمان معروف به پدر خاک ایران، با تیم و تکنیک به محل اعزام شد.

سال گذشته نیز عملیات اجرایی برای اصلاح انحنای یکی از گلدسته‌های حرم امامین جوادین(ع) آغاز و به فعالیت مستمر مهندسان کشورمان به منظور بتن‌ریزی و مقام‌سازی مناره کج شده، منجر شد.

 

 

اولین اقدام نیز سال گذشته صورت گرفت اما با توجه به حساسیت کار اجرای آن زمان زیادی نیاز دارد تا جایی که هنوز زمان دقیقی برای اتمام این اقدام اعلام نشده، اما حدود 40 درصد از مقام‌سازی مناره کج شده انجام گرفته است.

سال گذشته در زلزله کرمانشاه که در مرز عراق نیز حس شد، بسیاری از کارشناسان نگرتان مناره کج شده در حرم امامین جوادین(ع) بودند که خوشبختانه این مناره هیچ‌گونه آسیبی ندیده بود و مهندسان کشورمان همچنان در حال مقام‌سازی این مناره هستند.

به گزارش فارس، حرم امامین جوادین(ع) در شمال بغداد واقع شده است که این حرم را پادشاهان آل‌بویه بازسازی و تزیین کرده‌اند و شاه‌اسماعیل صفوی تمام بناهای موجود حرم را که در اثر سیلاب‌های دجله و وقایع تاریخی دیگر، وضعیتی نامطلوب داشت، تعمیر و برای حرم کاظمین ضریحی فولادی ساخت و حرم و رواق‌های نزدیک به قبور مطهر را تزیین و بازسازی کرد.

گزارش از: منیژه شیخ

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول