اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی:

میانگین افزایش شهریه مدارس غیر دولتی در سال تحصیلی آینده ۱۳.۵ درصد است/ حداکثر شهریه ۱۰ میلیون تومان در متوسطه دوم است

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی از راه‌اندازی ۱۰ سامانه در این سازمان خبر داد و گفت: میانگین افزایش شهریه مدارس غیر دولتی در سال تحصیلی آینده ۱۳.۵ درصد است.

میانگین افزایش شهریه مدارس غیر دولتی در سال تحصیلی آینده ۱۳.۵ درصد است/ حداکثر شهریه ۱۰ میلیون تومان در متوسطه دوم است

به گزارش خبرنگار آموزش‌ و پرورش خبرگزاری فارس، مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌ و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: رسالت تعلیم و تربیت، یک رسالت سنگین، چند بعدی و چند کارکردی است؛ در کنار آموزش و پرورش در موضوع تعلیم و تربیت، نظام خانواده، نظام رسانه، گروه‌های اجتماعی، دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و بخش غیردولتی تأثیرگذارند.  

* ۴۹۶ مصوبه ماحصل جلسات شورای آموزش و پرورش استان‌ها 

وی با بیان اینکه شوراهای آموزش و پرورش در هماهنگ‌سازی همه دستگاه‌ها و گروه‌هایی که در آموزش و پرورش نقش‌آفرینی دارند، تأثیرگذار است، ادامه داد: ارتقای جایگاه‌های شورای آموزش‌ و پرورش در تمامی سطوح یک ضرورت است و از آنجایی که هدف  شوراهای آموزش و پرورش بسیج تمام امکانات و سرمایه‌های ملی و محلی و بهره‌گیری مناسب جهت پیشبرد اهداف عالیه نظام تعلیم و تربیت است، اعتقاد داریم در بستر اجرایی شدن قانون شوراهای آموزش و پرورش و مشارکت فکری و عملی مردم، همه دستگاه‌ها و بخش غیردولتی و استفاده از ظرفیت و پتاسیل آنها برای اداره امور مربوط به آموزش و پرورش، می‌تواند در دسترسی به آموزش و پرورش باکیفیت و استقرار عدالت آموزشی و اثربخشی در برنامه‌های آموزشی و پرورشی تأثیرگذار باشد. 

زینی‌وند افزود: در راستای همین سیاست، شوراهای آموزش و پرورش در تمام سطوح از منطقه تا استان فعال شدند که در شورای آموزش و پرورش استان در ۶ ماهه دوم سال ۹۶، تعداد 132 جلسه داشتیم که 496 مصوبه داشتند که همه این مصوبات تحقق پیدا کردند یا در حال پیگیری برای تحقق هستند. 

* ورود اطلاعات ۱۲ هزار مرکز آموزشی غیردولتی در سامانه

معاون وزیر آموزش و پرورش از راه‌اندازی 10 سامانه در سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی خبر داد و گفت:  برای ساماندهی و شناسنامه‌دار کردن مراکز آموزشی، سامانه‌ای را فعال کردیم که بیش از 12 هزار مرکز آموزشی غیردولتی در این سامانه ورود اطلاعات داشتند؛ در این سامانه نوع مراکز، وضعیت آموزشی، وضعیت نیروی انسانی و میزان شهریه دیده شده است که پس از ورود کامل اطلاعات، خیلی از مسائل مربوط به این مراکز حل خواهد شد.

وی به سامانه مدارس خرید خدمات آموزشی نیز اشاره کرد و افزود: در سال ۹۳ با کمک دولت با هدف کمک به استقرار عدالت آموزشی به خصوص در مناطق کمتر برخوردار که آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی مواجه بود، فعالیت مدارس خرید خدمات با پرداخت سرانه تحصیل از طرف دولت و خرید خدمت از مؤسسان مدارس غیردولتی آغاز شد و کارنامه موفقی از حیث کیفیت آموزشی و پرورشی در این مدارس شاهدیم.

زینی‌وند ادامه داد: سامانه‌ای نیز فعال کردیم که تمام اطلاعات مربوط به مدارس خرید خدمات در آن لحاظ می‌شود چرا که مدارس خرید خدمات، اقتضائات خاص خود را دارند و مؤسسان برجسته مدارس غیردولتی با بهره‌گیری از معلمان تحصیل‌کرده با انگیزه آموزشی در مناطق کمتر برخوردار به کمک آموزش آمدند؛ با راه‌اندازی این سامانه خیلی از مشکلات مربوط به حقوق و پوشش بیمه‌ای معلمان و سایر شاخص‌هایی که در بحث خرید خدمات مطرح کردیم، پیش‌بینی شده است.

* کدرهگیری مراکز پیش‌دبستانی به منزله مجوز موقت یک‌ساله است

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش درباره سامانه مراکز پیش‌دبستانی گفت: مشکلاتی درباره مراکز پیش‌دبستانی که از سایر دستگاه‌های خارج از آموزش و پرورش مجوز دارند، وجود دارد؛ تبصره یک ذیل ماده ۲ قانون مدارس غیردولتی که به تصویب مجلس رسیده است، تنها مرجع صدور مراکز پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش است و شوراهای نظارت مراکز و استان‌ها باید نسبت به صدور مجوز مراکز پیش‌دبستانی اقدام کنند.

وی ادامه داد: ما به سایر مؤسسان مراکز پیش‌دبستانی در سایر نهادها اعلام کردیم تا به سامانه‌ای که فعال کردیم، مراجعه کنند؛ بیش از 1500 مؤسس تاکنون ورود اطلاعات داشتند و در دو جلسه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی، پیرامون مراکز پیش‌دبستانی بحث شد؛ یکی از مصوبات این بود که مؤسسان مراکز پیش‌دبستانی که در این سامانه ورود اطلاعات دارند، کد رهگیری که می‌گیرند به منزله مجوز موقت یک‌ساله محسوب شود و شورای نظارت مناطق موظفند ظرف ۶ ماه پس از تکمیل اطلاعات نسبت به صدور مجوز دائمی اقدام کنند.

زینی‌وند افزود: شورای سیاست‌گذاری مجوز داد مؤسسانی که مهدکودک و پیش‌دبستانی دارند باید صدور مجوز پیش‌دبستانی را از وزارت آموزش و پرورش انجام دهند  اما در یک فضا هم می‌توانند مهدکودک و هم پیش‌دبستانی داشته باشند.

وی اضافه کرد: حتی مراکز پیش‌دبستانی که مجوز را از آموزش و پرورش گرفتند می‌توانند در صورت تمایل برای اخذ مجوز مهدکودک به سازمان بهزیستی مراجعه کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تمام فرایندها برای صدور مجوز مؤسسانی که از سایر دستگاه‌ها مجوز داشتند، تسهیل شده است و امیدواریم مؤسسان، ورود اطلاعات در این سامانه را انجام دهند تا مجبور نباشیم برای تعطیل کردن آن مراکز غیرمجوزدار به قانون متوسل شویم.

* ۳ مرحله آموزش برای دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

زینی‌وند در خصوص کمک به آموزش دانش‌آموزان در مناطق زلزله‌زده در پی دستور وزیر آموزش و پرورش، گفت: بعد از اینکه در پی دستور وزیر آموزش و پرورش، ستادی در منطقه ودر وزارتخانه تشکیل شد، آموزش الکترونیکی را برای دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی و ۲ مدرسه دیگر در کرمانشاه که فضای مدرسه‌شان تخریب شده بود، شروع کردیم.

وی افزود: ۲ سامانه آموزش الکترونیکی را طراحی کردیم و کار آموزش را شروع کردند که با استقبال دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی و آن دو مدرسه مواجه شد و حدود ۱۳۵۷ تبلت در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما ۳ مرحله را برای آموزش دانش‌آموزان پیش‌بینی کردیم؛ ۲ مرحله با اعزام گروه‌های تخصصی که آموزش و پرورش شهر تهران  و مدیریت آموزش و پرورش منطقه ۲ کمک کردند، به صورت حضوری انجام شد و مرحله سوم در اردوگاه شهید باهنر تهران به مدت یک هفته برای دانش‌آموزان پسر و یک هفته برای دانش‌آموزان دختر برگزار شد.

  * نحوه تعیین الگوی شهریه مدارس غیردولتی

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی درباره الگوی شهریه اظهار کرد: الگوی شهریه مدارس غیردولتی بر اساس محاسبه هزینه تمام شده و برنامه‌های آموزشی و پرورشی ارائه شده توسط مدارس تعیین شده است.

وی افزود: در الگوی شهریه با توجه به برنامه‌های آموزشی و پرورشی، برنامه هفتگی، وضعیت فضای فیزیکی و تجهیزات و سایر موارد که در الگو آمده است، میزان هزینه مدارس محاسبه شده و نرخ شهریه هر دانش‌آموز تعیین می‌شود. 

زینی‌وند با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی‌ الگوی شهریه بحث تفکیک برنامه‌ها، خدمات و فعالیت‌ها و شفافیت در هزینه‌هاست، گفت: شهریه مصوب و ثابت که اولیا الزام در پرداخت دارند شامل ساعات مصوب برنامه هفتگی و ساعات فوق برنامه درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است یعنی آن ساعت بین ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ که دانش‌آموز در مدرسه حضور دارد. 

وی در خصوص فوق برنامه تابستان مدارس غیردولتی ادامه داد: فعالیت تابستان مدارس غیردولتی، اختیاری است که  برای دوره ابتدایی 90 ساعت، برای دوره متوسطه اول 108 ساعت و برای دوره متوسطه دوم 144 ساعت جهت تقویت بنیه علمی و مهارت آموزی دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در الگوی شهریه نوع و هزینه فعالیت‌های اختیاری هم آمده است، گفت: بر این اساس در الگوی شهریه، شهریه مصوب به صورت جدا و شهریه فعالیت‌های اختیاری هم جدا آمده است.

*میانگین افزایش شهریه در مدارس غیردولتی در کشور ۱۳.۵ درصد است

زینی‌وند درباره افزایش شهریه مدارس غیردولتی گفت: میانگین افزایش شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جدید در کشور 13.5 درصد است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌ و پرورش اضافه کرد: در تهران میانگین افزایش شهریه 13 درصد است که میانگین افزایش شهریه در ابتدایی 15 درصد، در متوسطه اول 13 درصد و متوسطه دوم 11 درصد است.

وی به حداکثر شهریه‌ها در سال تحصیلی آینده اشاره کرد و افزود: در دوره ابتدایی حداکثر شهریه در مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جاری ۶ میلیون و ۲۹۵ هزار تومان بود که در سال آینده به ۷ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان می‌رسد.

زینی‌وند اضافه کرد: در دوره متوسطه اول حداکثر شهریه ۷ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان در سال تحصیلی جاری بود که به ۸ میلیون و ۲۶۷ هزار تومان در سال تحصیلی آینده افزایش می‌یابد؛ همچنین  در دوره متوسطه دوم حداکثر شهریه ۹ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان در سال تحصیلی جاری بود که به ۱۰ میلیون و ۱۳۴ هزار تومان در سال تحصیلی آینده می‌رسد.

وی در خصوص حداقل شهریه نیز گفت: در دوره ابتدایی حداقل شهریه ۲ میلیون و ۷۰ هزار تومان در سال تحصیلی جاری بود که به ۲ میلیون و ۲۵۲ هزار تومان در سال تحصیلی آینده افزایش می‌یابد؛ در دوره متوسطه اول حداقل شهریه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در سال تحصیلی جاری بود که به ۳ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان در سال تحصیلی آینده می‌رسد و در دوره متوسطه دوم حداقل شهریه ۳ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان در سال تحصیلی جاری است که به ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان در سال تحصیلی آینده افزایش می‌یابد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای نظام‌بخشی به شهریه مدارس غیردولتی، یک سامانه‌ای را طراحی کردیم و در حال اجراست که بر اساس آن اولیا می‌توانند تمامی فرایند مرتبط با شهریه را از طریق این سامانه کنترل و رصد کنند؛ در این سامانه کلیه قراردادهای مالی که بین اولیای دانش‌آموز و اولیای مدرسه است، به صورت الکترونیکی تعریف شده است.

وی اضافه کرد: برای هر دانش‌آموز بارکد ویژه‌ای طراحی شده است که شامل مشخصات دانش‌آموز، مشخصات مدرسه و مشخصات مالی است؛ یک اپلیکیشن هم برای استعلام میزان شهریه و نظرسنجی از عملکرد مدارس غیردولتی در پورتال سازمان مدارس غیردولتی فعال کردیم که اولیای محترم می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان از آن استفاده کنند. 

وی در خصوص بازدید از مدارس غیردولتی اظهار کرد و گفت: 13 هزار و 747 بازدید از روند ثبت نام  مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جاری انجام شد که 36 مورد عدم رعایت قانون و آیین نامه بود‌.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول