اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ابد و یک روز؛ داستان ناتمام بلاتکلیفی فرمانداری اهواز

ابد و یک روز یعنی حکم مجرم تا یک روز پس از مرگ او ادامه دارد و داستان بلاتکلیفی فرمانداری اهواز امروز از مرز 440 روز گذشت و باید دید که فرمانداری اهواز در دولت اعتدال قرار است تا یک روز پس از پایان دولت یازدهم با سرپرست اداره شود.

ابد و یک روز؛ داستان ناتمام بلاتکلیفی فرمانداری اهواز

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، هفتمین شهرستان ایران از نظر جمعیت با یک میلیون و 300 هزار نفر شهروند، 500 هزار حاشیه نشین، 65 هزار دانشجو، 230 هزار دانش آموز، 216 هزار کارگر، با خاص‌ترین تنوع آب و هوایی به دلیل گرمای غیرمتعارف و ریزگردهای متوالی، پایتخت دفاع مقدس، تنوع قومیتی و مذهبی، گذر رودخانه کارون، میزبانی از دومین تولیدکننده فولاد کشور و چندین کارخانه فولاد، قطب کشاورزی کشور، و قرار گرفتن بزرگ‌ترین میدان نفتی ایران و سومین میدان نفتی جهان در این شهرستان تنها بخشی از ویژگی‌های اهواز است. ویژگی‌هایی که هرکدام از آنها به تنهایی با ظرفیت‌های چند استان کشور برابری می‌کند.

خوزستان‌ رتبه نخست پرورش ماهیان گرمابی و رتبه دوم آبزی پروری را در کشور دارد و مدیرکل شیلات استان خوزستان به‌ صورت همزمان از 21 اسفند 95 سرپرست فرمانداری اهواز است تا گره کوری در مدیریت شیلات و فرمانداری اهواز به‌ وجود بیاید.

اهمیت شهرستان اهواز در معادلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور و همچنین موقعیت شیلات خوزستان در بازارهای اقتصادی سبب شده که برخی از فعالان شیلات در خوزستان و شهروندان اهوازی در تماس با دفتر خبرگزاری فارس درباره دوشغله بودن خون میرزایی و نحوه اداره فرمانداری و اداره‌کل شیلات انتقاداتی را مطرح کنند.

روز تعطیل ندارم

نحوه اداره هم‌زمان فرمانداری اهواز به‌ عنوان یکی از استراتژیک‌ترین شهرای ایران و اداره کل شیلات خوزستان و یکی از قطب‌های صنعت شیلات کشور یکی از سؤالات مهمی‌ است که درباره مدیریت نبی‌الله خون میرزایی مطرح است، وی در این باره می‌گوید: من در مورد مسائل کاری فرصت ندارم، سؤالات شما را جواب بدهم و همان‌طور که می‌دانید در فرمانداری سرپرست و در شیلات مدیرکل هستم.

خون‌میرزایی در پاسخ به این سؤال که آیا فعالیت همزمان در شیلات و فرمانداری خللی در کارش ایجاده کرده است یا خیر، عنوان می‌کند: آن چیزی که در حد توانم بوده وقت گذاشته‌ام و در روزهای تعطیلی، پنجشنبه و جمعه هم سر کار هستم.

سرپرست فرمانداری اهواز و مدیرکل شیلات خوزستان می‌افزاید: اینکه در این مدت در کار خودم موفق بوده‌ام یا خیر، سؤالی است که استاندار خوزستان و رئیس سازمان شیلات به‌عنوان روسای من در فرمانداری و اداره‌کل شیلات باید درباره آن نظر دهند.

وی درباره خبر استعفایش از سرپرستی فرمانداری اهواز و رد شدن آن در استانداری خوزستان بیان می‌کند: ان‌شاءالله بعداً در این باره صحبت می‌کنم.

سرپرست فرمانداری، یک نیروی موقت برای امضای نامه‌های اداری

طولانی شدن روند انتخاب فرماندار اهواز می‌تواند منجر به پدید آمدن مشکلات جدید در اهواز شود، همین عامل سبب شد که نماینده سابق اهواز در مجلس حل نشدن مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در اهواز را به این موضوع ربط دهد.

سید شکرخدا موسوی می‌گوید: با توجه به حجم مشکلات در اهواز اگر فرماندار این شهرستان انتخاب شود، می‌تواند برای کوتاه مدت و دراز مدت برنامه ریزی‌ کند، اما سرپرست فرمانداری عملاً یک نیروی موقت است که برای امضا کردن نامه‌های اداری در یک مدت محدود منصوب می‌شود.

وی مطرح می‌کند: اگر برنامه استانداری خوزستان ابقای خون میرزایی در فرمانداری است، باید سریعاً نسبت به صدور حکم فرمانداری او پیگیری کنند تا برنامه‌های وی اجرا شود. با ادامه روند فعلی نه فقط سرپرست فرمانداری انگیزه لازم برای کار کردن ندارد، بلکه زیرمجموعه او هم اراده‌ای برای اجرای وظایف نخواهند داشت.

نماینده مردم اهواز در مجلس نهم با بیان اینکه وضعیت اهواز به گونه‌ای است که عالی‌ترین مقام دولت در این شهرستان اختیارات لازم را ندارد، متذکر می‌شود: تعجب می‌کنم که استاندار خوزستان با سابقه فعالیت در معاونت امنیتی شرایط فعلی اهواز را درک نمی‌کند. باید مشخص شود که تعلل در صدور حکم فرماندار اهواز به دلیل مخالفت وزارت کشور است یا استانداری خوزستان پیگیری لازم را نکرده است.

استانداری خوزستان سرعت عمل داشته باشد

در ماده 7 طرح تعیین وظایف و اختیارات استانداران و فرمانداران و نحوه عزل و نصب آنان مصوب 30 مهر 77 آمده است که در صورت‌ استعفا، عزل‌، فوت‌ یا سایر مواردی‌ که‌ مانع‌ از انجام‌ وظایف‌ فرمانداران‌ شود، استاندار موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت فرماندار جدید را معرفی کند.

معاون سیاسی وزیر کشور در این باره تشریح می‌کند: تذکرات لازم برای انتخاب فرماندار اهواز به استانداری خوزستان داده شده و از آنها خواسته‌ایم که در این موضوع کمی سرعت عمل داشته باشند.

اسماعیل جبارزاده می‌افزاید: از استانداری خواسته‌ایم که این کار را به‌ زودی انجام دهد، چراکه سرپرست فرمانداری محدودیت‌هایی دارد و این کار باید انجام شود.

دولت، مدیرِ جایگزین ندارد؟

یک فعال سیاسی با انتقاد از وزارت کشور در بی توجهی به نحوه اداره شدن اهواز توسط سرپرست فرمانداری بیان می‌کند: استانداری خوزستان مسئول مستقیم انتصابات فرمانداران است و بخشی از قصور در این زمینه به مدیریت استانداری بازمی‌گردد، اما وزارت کشور باید با رصد عزل و نصب‌ها در مراکز استان‌ها مردم را به اجرایی شدن وعده‌های دولت امیدوار کند.

سید کریم حسینی بیان می‌کند: براساس قانون‌ در بحث انتصابات فرمانداران و بخشداران مدت زمانه 3 ماهه در نظر گرفته شده است و قانون مسؤولان مربوطه را مکلف به رعایت آنها کرده است. اگر مدت زمان سرپرستی فرمانداری و یا بخشداری بیش از این زمان شد طبق قانون، مسئولان مربوطه مورد بازخواست مراجع نظارتی و بازرسی قرار می‌گیرند.

وی یادآور می‌شود: استاندار و یا حتی وزیر کشور حق ندارد که در انتصاب سرپرست از این مدت زمان فراتر رود و ابلاغیه‌ها و قراردادهای امضا شده پس از مدت زمان قانونی برای سرپرستی فرمانداری و یا بخشداری زیر سؤال می‌رود.

حسینی با مطرح کردن این پرسش که آیا در جریان مدیران دولت تدبیر و امید جایگزینی برای خون میرزایی در شیلات یا فرمانداری وجود ندارد، تبیین می‌کند: مدیران خوبی در صنعت شیلات خوزستان داریم و وضعیت فرمانداری اهواز و اداره کل شیلات خوزستان باید به سرعت تعیین تکلیف شود.

440 روز بلاتکلیفی

به گزارش خبرگزاری فارس، 440 روز است که فرمانداری اهواز و اداره کل شیلات خوزستان با یک نفر اداره می‌شوند، شخصی که در طول 62 هفته گذشته یک روز تعطیلی نداشته و شبانه روز در دو حوزه متفاوت فعالیت می‌کند. تخطی از قانون‌های عزل و نصب فرمانداران و دوشغله‌ها فقط بخشی از این موضوع است اما از همه مهم‌تر فعالیت در دو حوزه اجرایی متفاوت است.

این روزها که مردم اهواز با مشکلاتی همچون نبود شبکه فاضلاب، کاهش کیفیت آب شرب، بیکاری، احتمال قطعی گسترده برق در تابستان مواجه هستند و دولت دهم در دومین سال فعالیت خود به دنبال اجرای برنامه‌های امیدبخش جهت رفع فقر و بیکاری است. در این بحبوحه سازمان آب و برق از تخصیص آب برای فعالیت‌های شیلاتی در خوزستان خودداری کرده و زندگی 15 هزار فعال مستقیم در عرصه شیلات را تحت تأثیر قرار داده، بهتر نیست که استاندار در انتخاب یک فرماندار برای اهواز جهت رفع مشکلات تعجیل کند تا ضمن رهایی اهواز از این بلاتکلیفی، تکلیف شیلات هم روشن شود.

ابد و یک روز یعنی حکم مجرم تا یک روز پس از مرگ او ادامه دارد و داستان بلاتکلیفی فرمانداری اهواز امروز از مرز 440 روز گذشت؛ آیا استانداری خوزستان برای اهواز حکم ابد و یک روز صادر کرده که با گذشت 14 ماه هنوز هم خبری از انتخاب فرماندار برای این شهرستان نشده و یا قرار است به‌ مانند داستان فرمانداری بهبهان، فرمانداری اهواز به‌ازای خواسته‌ای از نمایندگان واگذار شود؟

****************************
گزارش از سید علیرضا شریفی
****************************

انتهای پیام/ذ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول