اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

فارس گزارش می‌دهد/

وقتی دود پرستیژ اجتماعی می‌‌آورد

تصورش نیز سخت است که ببینی دختران جوان این جامعه چنان با حرص و ولع آلوده سیگار و انواع مختلف دخانیات شده‌اند که حاضرند برای نشئگی هر کاری بکنند، اما دیدن این صحنه‌ها از واقعیت‌های تلخ این جامعه است .

وقتی دود پرستیژ اجتماعی  می‌‌آورد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،دختری در فضای سبز یکی از مراکز خرید نشسته و سیگاری لای انگشت دارد چنان پک‌های عمیقی به سیگار می‌زند انگار تمام غم و غصه‌هایش را می‌خواهد با آن دود کند. شاید هم می‌خواهد ژست روشنفکری به خود بگیرد و از اینکه یک دختر است هیچ ابایی ندارد، شاید هم می‌خواهد، بگوید بالاخره زنان نیز پا به پای مردان می‌توانند خودی نشان دهند.

شاید دلش آزادی می‌خواهد و با این کار درصدد است بگوید من نیز آزادم، اما آیا مصرف مواد دخانی و افزایش مصرف آن در بین زنان نشان آزادی است یا نشان روشنفکری؟ سوالی که از جنبه‌های مختلف می‌توان به آن پرداخت.

کم نیستند زنان و دخترانی که مصرف مواد دخانی از جمله سیگار، قلیان و انواع موادمخدر را به نوعی کسب آزادی اجتماعی و روشنفکری قلمداد می‌کنند در حالی که افزایش چنین رفتارهایی از سوی دختران و زنان در جامعه باعث بر هم زدن نظم و دگرگونی جامعه می‌شود و رفته رفته سبک زندگی آنها را دستخوش تغییرات عمده می‌کند.

ایجاد حس کاذب استقلال‌طلبی شاید مهم‌ترین دلیل باشد که زنان برای استعمال دخانیات خود اعلام می‌کنند. مصرف دخانیات در بین زنان جوان به یک پرستیژ اجتماعی تبدیل شده و آنها مصرف سیگار و قلیان را نشانه بزرگ شدن و غرور می‌دانند، البته تبلیغات برنامه‌های ماهواره‌ای و سریال‌های تلویزیونی مصرف دخانیات در بین جوانان را افزایش داده است.

متاسفانه کشیدن  سیگار و قلیان در خانواده‌های ایرانی با ممنوعیت مواجه نیست و آنها با جمع شدن دورهم بساط قلیان را فراهم می‌کنند.

بخش تاسف‌بار این ماجرا زمانی است که مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان علاوه بر اینکه بین پسران نوجوان به شدت افزایش یافته است، بین دختران و زنان نیز مصرف فزآینده‌ای پیدا کرده است و در بسیاری از خانوادها پدر خانواده در یک دورهمی ساده شاهد کشیدن قلیان در میان همسر و دختران خود است.

اما متاسفانه  با وجود هشدارهای فراوان از سوی وزارت بهداشت و نهادهای مربوطه، بسیاری از خانواده‌ها نسبت به این هشدارها در مورد سلامت خود و گرفتار شدن در آسیب‌های اجتماعی و درمانی بی‌توجه هستند و گرفتار شدن زنان و دختران در دام اعتیاد، باید به عنوان یکی از ناهنجاری‌های اجتماعی در کلان‌شهرها و حتی شهرهای کوچک مورد تحلیل، آسیب‌شناسی و بازبینی قرار گیرد.

سید شاهد موسوی، روان‌شناس خانواده در خصوص رفتارهای خارج از عرف زنان و دختران در بروز رفتارهایی چون مصرف مواد مخدر و سیگار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر مصرف دخانیات در بین دختران جوان و زنان گسترش پیدا کرده است و در بروز این رفتار خانواده‌ها در رأس چنین رفتارهایی هستند.

وی افزود: در اثر گسترش روابط اجتماعی با استفاده از رسانه‌ها دسترسی افراد به بسیاری از مواردی که قبلاً امکان‌پذیر نبود به راحتی فراهم شده است و مافیای دخانیات نیز از طرق مختلف سعی می‌کند مصرف‌کنندگان زیادی را با خود همراه کند. بنابراین به سراغ زنان و دختران می‌رود و آنها نیز به دلیل وجود محدودیت‌ها در جوامع وقتی روزنه‌هایی برای چنین رفتارهایی می‌بینند بی‌درنگ به این نوع رفتارها واکنش مثبت نشان می‌دهند.

روان‌شناس خانواده ادامه داد: بسیاری از جوانان و به تبع آن زنان و دختران جوان امروز سیگار کشیدن را به مثابه یک پز روشنفکری برای خود تلقی کرده و گرایش به بزرگی را در آنان به وجود می‌آورد.

موسوی تصریح کرد: ایجاد حس کاذب استقلال‌طلبی یکی از مهم‌ترین مواردی است که دختران جوان فکر می‌کنند با مصرف دخانیات این استقلال را به دست می‌آوردند و فکر می‌کنند با مصرف مواد دخانی در کنار استقلال فکری به نوعی برابری اجتماعی با مردان رسیده‌اند و در برابر جو مردانه جامعه یک استقلال اجتماعی و جایگاهی برای خود کسب کرده‌اند، البته در کنار این موضوع نباید از عوامل محیطی و دلایل فردی در این زمینه غافل شد.

موسوی خاطرنشان ساخت: از جمله عوامل محیطی می‌توان به قرار گرفتن دختران و زنان جوان در محل و مکان‌هایی نام برد که سایر دختران به راحتی به استعمال مواد می‌پردازند و این فرد نیز وقتی چشم باز می‌کند خود را در محیطی می‌بیند که بقیه به راحتی سیگار می‌کشند در این صورت وی نیز این کار را یک امرعادی و پسندیده و مطابق با عرف جامعه می‌پندارد و هیچ واکنش منفی و امتناعی از انجام این کار ندارد.

فاطمه رضایی مددکار اجتماعی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس معتقد است: زنان و دخترانی که سیگار می‌کشند در ابتدا برای تفریح و تفنن به سراغ این ماده دخانی رفته‌اند و فکر نمی‌کردند روزی برسد که نتوانند بدون سیگار و دخانیات روز را به شب برسانند.

وی با اشاره به مددجویانی که با وی در ارتباط هستند، ادامه می‌دهد: در بین مددجویان دخترانی هستند که از روزی یک سیگار شروع کرده‌اند و الان یک بسته سیگار در روز مصرف می‌کنند و متاسفانه ترک کردن آن به کاری غیرممکن برایشان تبدیل شده است.

این مددکار اجتماعی ادامه می‌دهد: مصرف‌کنندگان سیگار آن قدر به خودشان تلقین کرده‌اند که سیگار می‌تواند موجب آرامش خاطر آنها شود که در دراز مدت همین سیگار آرامش را از آنان می‌گیرد و افراد را به فردی پرخاشگر و عصبی تبدیل می‌کند.

وی، یکی دیگر از دلایل روی آوردن زنان و دختران به مصرف دخانیات را بازیابی هویت خود اعلام کرد و افزود: این روزها بسیاری از جوانان دنبال گمشده‌ای به نام هویت هستند.جوانان می‌پندارند بی‌هویت هستند و با کشیدن سیگار و سایر مواد دخانی می‌توانند به هویت خود دست یابند در حالی که آنان دچار سوءتفاهم بوده و مصرف دخانیات آنها را دچار هویت کاذب می‌کند و افرادی که از نظر شغلی دارای شغل اجتماعی پایین یا بیکار هستند، بیشتر به دنبال چنین استدلال‌هایی می‌روند.

وی ادامه داد: شاید آنها با مصرف سیگار به تخلیه روانی خود می‌پردازند و زمانی به خود می‌آیند که در دام اعتیاد گرفتار شده‌اند و پس از حرمت‌شکنی‌ها و افزایش ناهنجاری‌ها در جامعه باعث بروز رفتارهای مخاطره‌آمیز می‌شوند.

رضایی معتقد است: احساس بازنده بودن در رقابت‌های شغلی و احساس ناامنی در رسیدن به موفقیت‌ها نیز یکی از دلایل ضمنی برای گرایش دختران و زنان به سمت مواد افیونی است.

در کنار آن می‌توان احساس ناامنی، ناعادلانه دانستن نظام اجتماعی، احساس خشم و بی‌اعتنایی در محل کار، خانه یا مدرسه را در بروز این رفتارها اعلام کرد.

وی با اشاره به مددجویانی که برای ترک اعتیاد یا سیگار مراجعه می‌کنند، اظهار داشت: معمولاً دختران یا زنان که با آنها در ارتباط هستم ۲۰ تا ۴۰ سال سن داشته و بیشتر آنها دارای پدر و مادر معتاد بوده‌اند، بنابراین آنها نیز از همان کودکی در یک خانه پر از دود و تنفس هوای آلوده اعتیاد بزرگ شده‌اند و رفته رفته به راحتی و جلوی چشم پدر و مادر سیگار مصرف کرده و پس از آن به سمت اعتیاد رفته‌اند.

وی ادامه داد: البته همه آنها به این صورت نبوده‌اند که پدر و مادر معتاد داشته باشند بلکه بسیاری از آنها نیز دانش‌آموز یا دانشجو بوده و به بهانه شب بیداری در شب امتحان و پاس کردن امتحانات به سمت مواد رفته و برخی از آنان به خاطر داشتن شوهر معتاد و اینکه شوهر می‌خواهد زنش به کارهای او گیر ندهد، زنش را نیز معتاد کرده است و برخی از آنان نیز برای داشتن روابط جنسی بهتر به سمت مصرف سیگار و اعتیاد روی آورده‌اند ولی حالا از عمری که به هدر داده‌اند پشیمانند.

مصرف دخانیات در بین زنان جوان به یک پرستیژ اجتماعی تبدیل شده و آنها مصرف سیگار و قلیان را نشانه بزرگ شدن و احساس غرور می‌دانند البته  تبلیغات صورت گرفته در برنامه‌های ماهواره‌ای و سریال‌های تلویزیونی ترویج و مصرف دخانیات در بین جوانان را افزایش داده است.

بنا به گفته پزشکان متخصص دود سیگار و قلیان اثرات زیانباری بر روی جنین دارد و می‌تواند علاوه بر تأخیر رشد داخل رحمی، بر روی نمو عصبی-روانی جنین هم تأثیر منفی بگذارد.

اجزایی از دود سیگار و قلیان که این عوارض را ایجاد می‌کنند، دارای مونوکسیدکربن و نیکوتین هستند. از دیگر عوارض وابسته به دود سیگار و قلیان، اختلال تکامل در جنین و ناهنجاری‌های مادرزادی هستند.

تصورش نیز سخت است که ببینی دختران جوان این جامعه چنان با حرص و ولع آلوده سیگار و انواع مختلف دخانیات شده‌اند که حاضرند برای نشئگی هر کاری بکنند ولی این یکی از واقعیت‌های تلخ این جامعه است.

مطمئناً زنانه شدن اعتیاد در سایه ناآگاهی زنان تبعات بسیار جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد که دیگر شعار دادن‌ها و برنامه‌ریزی‌های گوناگون نیز جوابگوی تبعات این آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها نخواهد بود بنابراین باید از حالا به فکر بود. 

می‌گویند زنان تحمل بیشتری نسبت به مردان در مقابل درد دارند ولی اعتیاد زن را هم از پای درمی‌آورد.


گزارش از معصومه درخشان

انتهای پیام/60020/ 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول