اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

قاسمی خبر داد

ظریف امشب به هند می‌رود

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ظریف امشب برای بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه و گسترش و تعمیق روابط و گفت‌وگو با مقامات هندی در خصوص تازه‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به دهلی نو سفر می‌کند.

ظریف امشب به هند می‌رود

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به هند خبر داد و گفت: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه امشب در صدر یک هیأت بلند پایه سیاسی و اقتصادی برای بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه و گسترش و تعمیق روابط دو کشور و نیز گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات هندی در خصوص تازه‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به دهلی نو سفر می‌کند.

به گزارش فارس، این سفر در راستای رایزنی‌های ایران پس از خروج آمریکا از برجام انجام می‌شود.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه 31 اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره برنامه‌های آتی وزیر خارجه و رایزنی با سایر طرف‌ها و دیگر کشورها درباره برجام، خاطرنشان کرد: با تمام توان و در سطوح و اشکال مختلف تلاش‌های دیپلماتیک خود را به کار خواهیم گرفت و سعی می‌کنیم در جهت احقاق حقوق خود تلاش کنیم و این تحرک‌ها و تماس‌ها آغاز شده و ادامه می‌یابد و برنامه‌های دیگری در دستورکار ماست، برخی در حوزه وزیر خارجه است و برخی در سطوح دیگر و در یک مجموعه و طیف وسیعی از کشورهای جهان سعی می‌کنیم مواضع خود را روشن کنیم. 

براساس این گزارش، پس از اعلام ترامپ در 18 اردیبهشت ماه مبنی بر خروج آمریکا از برجام، ظریف به چین، روسیه و بروکسل سفر کرد. وی شنبه شب 22 اردیبهشت ماه به پکن سفر و روز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه با «وانگ یی» همتای چینی خود درباره برجام بدون آمریکا و مناسبات دوجانبه به گفت‌وگو نشست.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بعد از پکن راهی مسکو شد و 24 اردیبهشت ماه با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در این خصوص به رایزنی پرداخت و سه‌شنبه 25 اردیبهشت ماه نیز در بروکسل ضمن رایزنی دوجانبه با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشستی با حضور وزرای خارجه سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس شرکت کرد. در پایان این نشست بیانیه‌ای توسط موگرینی قرائت شد.

موگرینی در این بیانیه اعلام کرد: «همه ما از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران ابراز تأسف کرده و تایید کردیم که برداشته شدن تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای و عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران جزیی ضروری از این توافقنامه است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: «ما بر تعهد مشترکمان بر اطمینان از اینکه این [هدف] همچنان محقق باشد تأکید کردیم و از همین رو توافق کردیم که گفت‌وگوهایمان را در تمام سطوح تعمیق کنیم. همین امروز هم کارشناسان ما ساعت‌های زیادی را با هم کار کردند.»

موگرینی ادامه داد: «ما به ویژه متعهد شدیم که گفت‌وگوهای کارشناسی فشرده‌ای را با هدف رسیدن به راهکارهای عملی ظرف چند هفته آینده درباره موضوعات ذیل، با ایران آغاز کنیم.»

در بیانیه موگرینی به 9 مورد اشاره شده بود از جمله حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران؛ ادامه فروش نفت، گاز، کاندنسیت و محصولات نفتی و پتروشیمی و انتقال‌های [مالی] مربوطه؛ مبادلات بانکی موثر با ایران؛ ادامه روابط در زمینه حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی و ریلی با ایران؛ ارائه اعتبار صادراتی بیشتر و ایجاد خطوط اعتباری ویژه در زمینه‌های مالی، بانکی، بیمه‌ای و تجاری با هدف تسهیل همکاری‌های اقتصادی و مالی از جمله از طریق حمایت عملی از سرمایه‌گذاری تجاری؛ تکمیل و اجرای تفاهمنامه‌ها و قراردادهای بیشتر بین شرکت‌های اروپایی و ایران؛ سرمایه‌گذاری بیشتر در ایران؛ حمایت از فعالان اقتصادی اروپا در ایران و تأمین فضای اطمینان‌بخش حقوقی؛ ایجاد هرچه بیشتر یک محیط تجاری شفاف و قانون‌محور در ایران.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «ما با هم بر اراده خود برای اجرای مداوم تمام بخش‌های برجام همراه با حسن نیت و در فضایی خوب تأکید دوباره کرده و توافق کردیم که به رایزنی‌های فشرده در تمام سطوح و همچنین با دیگر اعضای باقی‌مانده کمیسیون مشترک برجام ادامه دهیم.»

در همین راستای رایزنی‌های کارشناسی با اروپا از روز دوشنبه 24 اردیبهشت ماه به ریاست سید عباس عراقچی در بروکسل آغاز شد و این رایزنی‌ها بعد از آن سه‌شنبه هفته‌ای که گذشت (اول خرداد ماه) این گفت‌وگوها در وین ادامه یافت. روز جمعه چهارم خرداد ماه نیز در پی درخواست ایران و نامه ظریف به موگرینی، نشست کمیسیون مشترک برجام بدون حضور آمریکا در وین برگزار شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول