اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

ناظمی اردکانی در گفت‌وگوی مشروح با فارس:

تغییر نگرش در تیم مذاکره‌کننده با اروپا ضروری است/ تجربه روسیه و چین در مقابل ترفندهای آمریکا پیش روی ماست

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین گفت: تنها امتیازی که ایران می‌تواند در این دور از مذاکرات بر سر آن معامله کند خروج از ان‌پی‌تی و از سر گیری غنی‌سازی است که زمزمه آن در مجلس هم وجود دارد.

تغییر نگرش در تیم مذاکره‌کننده با اروپا ضروری است/ تجربه روسیه و چین در مقابل ترفندهای آمریکا پیش روی ماست

محمّد ناظمی اردکانی عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس با اشاره به دیدار کارگزاران نظام با رهبر معظ‌ّم انقلاب اظهار داشت: در این دیدار، خطوط کلی و نقشه‌راه مذاکره با اروپایی‌ها ترسیم شد.

وی با بیان اینکه مذاکره با 1+4 نباید در امتداد مذاکره با 1+5 باشد تصریح کرد: مذاکره با 1+4 باید برای اجرای برجام و جبران بدعهدی‌هایی که آمریکا داشته، باشد.

امتیازات را سخاوتمندانه دادیم؛ نوبت اروپایی‌هاست

ناظمی اردکانی، شروط مقام معظ‌ّم رهبری برای مذاکره با اروپایی‌ها را، خطوط قرمز مذاکره با این کشورها دانست و اظهار داشت: ایران در این مقطع، امتیازی ندارد که بدهد؛ چرا که همه امتیازات را سخاوتمندانه در جریان برجام و بعد از آن داد، و در این مقطع، این اروپایی‌ها هستند که بایستی به تعهدات خود عمل کنند. 

وزیر اسبق رفاه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای با اروپایی‌ها در دوران اصلاحات خاطرنشان کرد: به یاد داریم که در آن‌ سال‌ها، غنی‌سازی تعلیق شد امّا اروپا بدعهدی کرد و اقداماتی که بایستی انجام می‌داد را انجام نداد.

 

از مذاکرات بدون حضور و با حضور کدخدا، عایدی نداشتیم

ناظمی اردکانی ادامه داد: ما در آن مقطع، مذاکرات بدون حضور کدخدا را پشت سر گذاشتیم و در چندسال اخیر، مذاکرات با حضور کدخدا را تجربه کردیم و در حالی که در هر دو مقطع، به طور کامل به تعهدات‌مان عمل کردیم، عملاً هیچ عایدی نداشتیم.

وی با تأکید بر اینکه هرگونه تصمیم و توافق با اروپایی‌ها باید با مشورت و مصوبه شورای عالی امنیت ملّی باشد تصریح کرد: هرجا هم که لازم است مجلس باید وراد شود.

ما در آن مقطع، مذاکرات بدون حضور کدخدا را پشت سر گذاشتیم و در چندسال اخیر، مذاکرات با حضور کدخدا را تجربه کردیم و در حالی که در هر دو مقطع، به طور کامل به تعهدات‌مان عمل کردیم، عملاً هیچ عایدی نداشتیم.

ناظمی اردکانی، ایجاد تغییرات اساسی در نگرش تیم مذاکره‌کننده ایرانی را ضروری دانست و تصریح کرد: تیم مذاکره‌کننده باید از حالت تدافعی خارج شود و نگرش تهاجمی داشته باشد و نگاه تردیدآمیز به طرف مقابل را جایگزین نگاه خوشبینانه کند.

وی، وجود برخی ضعف‌ها در تیم مذاکره‌کننده ایرانی را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در مذاکره با 1+5 همواره پالس‌هایی داده می‌شد و طرف مقابل را متوجه این موضوع کرده بود که ایران از پای میز مذاکره بلند نمی‌شود تا به توافق برسد. به همین دلیل امتیازات زیادی داده شد و پس از امضاء هم شاهد دادن امتیازات مختلف و یا اجرای کامل تعهدات بودیم. اما اروپا برعکس آن عمل می‌کرد و همواره منت می‌گذشت.

 

اروپایی‌ها همچنان به دنبال امتیازگیری هستند

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها قطعاً همچنان به دنبال گرفتن امتیاز از ایران هستند اظهار داشت: آن‌ها به دنبال این خواهند بود که منافع کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را در قبال آمریکا حفظ کنند؛ چرا که اروپایی‌ها بالغ بر چهارصد میلیارد دلار مبادلات اقتصادی با آمریکایی‌ها دارند. بنابراین ملاحظات زیادی خواهند داشت که منافع‌شان حفظ شود.

ناظمی اردکانی، بیانیه کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: موضعی که 1+4 اتخاذ کرد صرفاً یک حمایت لفظی از برجام و خرده‌گیری از اقدام آمریکا بود. در حالی که از ایران درخواست کرده‌اند که نسبت به حضور در منطقه و موضوع موشک‌های بالستیک و دوربرد پاسخگو باشد؛ یعنی همان مواردی که ترامپ تکرار کرده بود. 

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد که بعید است سه کشور اروپایی تضمینی بدهند و از طرفی، به موضوعاتی نظیر موشکی و حضور در منطقه وارد نشوند.

فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: تنها امتیازی که ایران می‌تواند در این دور از مذاکرات بر سر آن معامله کند خروج از ان‌پی‌تی و از سر گیری غنی‌سازی است که زمزمه آن در مجلس هم وجود دارد. اینجا است که ایران می‌تواند برای پیشبرد مذاکرات، دست خودش را پر ببیند.

ناظمی اردکانی، تهدیدهای آمریکا از بدو پیروزی انقلاب را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: ما اگر از آمریکا و تهدیدهایش بترسیم، آن‌ها گام‌های بلندتری را بر می‌دارند.

وی با بیان اینکه مقابله‌ی ما با آمریکا باید راهبردی، علمی و هوشیارانه باشد تصریح کرد: آمریکا به دلیل اینکه تهدیدات نظامی‌اش تا امروز اثربخش نبوده، راهبرد خود را تغییر داده و اتاق جنگ را از وزارت دفاع به وزارت‌ خزانه‌داری منتقل کرده است. بنابراین، مبارزه با ترفندهای آمریکا، ابزار خاص خود را می‌طلبد که در این رابطه، تجربه مقابله روسیه و چین که جواب داده است پیش روی ما است و ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

 

ایران ظرفیت ابرقدرت‌شدن را دارد

وزیر اسبق رفاه، لزوم تکیه به ظرفیت‌های داخلی منهای نفت، برای عبور از مشکلات اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: ما باید به دنبال یک اقتصاد قدرتمند؛ مبتنی بر اقتدار علمی و فن‌آوری‌های روز باشیم و به طور قطع، می‌شود گفت ظرفیت ابرقدرت شدن را داریم و می‌توانیم به سادگی از سد ابرقدرت مستکبری مثل آمریکا عبور کنیم.

ناظمی اردکانی ادامه داد: البته این مهم، منوط به این است که ظرفیت‌های کشور را باور داشته باشیم؛ظرفیت‌هایی مثل هسته‌ای شدن، دست‌یابی به فضا، توانایی ساخت ماهواره و موشک‌های بالستیک، کشف سلول‌های بنیادین و استعدادهای شگرف جوانان این مرز و بوم. نسخه رسیدن به این موضوع هم تحت عنوان اقتصاد مقاومتی پیش روی ما قرار دارد.

باید دست به اصلاحات انقلابی زد

ما باید به دنبال یک اقتصاد قدرتمند؛ مبتنی بر اقتدار علمی و فن‌آوری‌های روز باشیم و به طور قطع، می‌شود گفت ظرفیت ابرقدرت شدن را داریم و می‌توانیم به سادگی از سد ابرقدرت مستکبری مثل آمریکا عبور کنیم.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، لزوم ایجاد اصلاحات انقلابی برای ابرقدرت شدن کشور را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: اصلاحات انقلابی با اصلاحات رفرمیست و ساختار شکن که در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم، تفاوت دارد. اصلاحات انقلابی، بازگشت به اصول انقلاب اسلامی و عمل به سیره امام و رهبر معظّم انقلاب است.

ناظمی اردکانی ادامه داد: این می‌تواند بزرگ‌ترین اصلاحات به شمار آید که ما تجربه آن را در هشت سال دفاع مقدس و موفقیت‌های 4 دهه اخیر، داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه گره زدن مسائل داخلی با مذاکرات، ظرفیت‌های کشور را معطل می‌گذارد خاطرنشان کرد: اکنون فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف کشور به‌ویژه در تولید متوقف است و رکود همه‌جانبه  وجود دارد. تنها در زمینه قاچاق کالا شاهد فعالیت هستیم که آن هم کاملاً به ضرر کشور است؛ یعنی ارز نفتی که وارد بازار می‌شود از طریق کسانی که در فضای قاچاق کالا هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 

دولت، بسته پیشنهادی پیش روی اروپا قرار دهد

وی با اشاره به مهلت دولت به اروپایی‌ها برای ارائه بسته پیشنهادی خود در مورد برجام اظهار داشت: خوب است که ایران هم سریع‌تر بسته پیشنهادی خودش را ارائه بدهد و مسائلی از قبیل تضمین فروش نفت ما و ورود ارز نفتی به داخل کشور در آن مطرح شود.

ناظمی اردکانی درباره بسته اقتصادی مدنظر خود گفت: ما به جای اینکه از محل درآمد فروش نفت، کالاهایی که در داخل هم ساخته می‌شود را وارد کنیم، باید به سمت انتقال تکنولوژی و فن‌آوری از اروپا برویم و اگر هم بخواهیم کالایی خریداری کنیم، بهتر است هواپیما بخریم و برخی از فعالیت‌های اقتصادی به صورت پروژه‌ای تعریف شود. پروژه‌هایی که شرکت‌های طرف مقابل، غیرمستقیم وارد شوند.

خوب است که ایران هم سریع‌تر بسته پیشنهادی خودش را ارائه بدهد و مسائلی از قبیل تضمین فروش نفت ما و ورود ارز نفتی به داخل کشور در آن مطرح شود.

وی حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و کشورهای مختلف را ضروری دانست و اظهار داشت: این راهکار هم می‌تواند در بسته پیشنهادی دولت در نظر گرفته شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول