اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

در میزگرد فارس با کامیون‌داران مطرح شد

مسیر اغتشاش‌‌گران از کامیون‌داران جداست/ ۵۰ درصد درآمد کامیون‌داران در جیب واسطه‌ها

اعتراض کامیون‌داران به انحصاری شدن حمل‌و‌نقل باری، رشد قیمت لوزام‌ یدکی و افزایش حق‌ بیمه از اوایل‌ خرداد‌ماه آغاز شده است. اعضای انجمن صنفی رانندگان‌ وسایط‌ نقلیه‌ سنگین ۵۰ درصد کمیسیون بار‌ را نا‌عادلانه می دانند.

مسیر اغتشاش‌‌گران از کامیون‌داران جداست/ ۵۰ درصد درآمد کامیون‌داران در جیب واسطه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، از یک هفته قبل و تقریبا از اوایل خردادماه سال جاری اعتراض کامیون‌داران و رانندگان خودروهای باری سنگین جاده‌ای آغاز شد.

اعتراض کامیون‌داران به مسائلی از جمله افزایش قیمت لوازم یدکی به ویژه بعد از افزایش قیمت دلار، لاستیک و روغن موتور، پایین بودن نرخ کرایه حمل بار، مشکلات مربوط به عدم پرداخت حق بیمه، افزایش حق بیمه از سوی تامین اجتماعی، نداشتن سختی کار، بی‌عدالتی در توزیع بار در بنادر و مجتمع‌های بزرگ تولیدی و شرکت‌های باربری مربوط بود.

در اثنای همین اعتراضات اما سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد که نرخ کرایه 20 درصد افزایش یافته است، با این حال عدم شفافیت قراردادهای شرکت‌های حمل و نقل و سهم راننده از هزینه جابه‌جایی بار موضوعی بود که مورد اعتراض کامیون‌داران پس از این نرخ اعلامی مواجه شد.

چرا که کامیون‌داران معتقد بودند، اصلا مبنایی برای حمل بار وجود ندارد که سازمان راهداری افزایش 20 درصدی آن را اعلام کرده است، چرا که شرکت‌های حمل و نقل خودشان تعیین کننده تعرفه حمل بار بودند و به قدری آن را پایین نگه داشته بودند که در برخی موارد کمیسیون شرکت از دستمزد راننده کامیون بیشتر می‌شود و طبق گفته رانندگان در برخی از بارها 60 درصد از مبلغ دستمزد به شرکت و تنها 40 درصد به راننده می‌رسد که به عقیده رانندگان علت این امر انحصاری شدن شرکت‌های حمل و نقل است.

اما با وجود مطالبات به حق رانندگان و اعتراض‌هایی که داشتند، التهاب فضای مجازی را در بر گرفت و بار دیگر شایعات به اوج رسید تا جایی که خبر از کمبود شدید بنزین و تعطیلی جایگاه‌های سوخت شنیده شد و البته در این میان رسانه‌های بیگانه هم آتش بیار معرکه شده و از این جو ایجاد شده نهایت سوء استفاده را کرده و تلاش کردند از این اعتراضات یک تصویر سیاسی جلوه داده و بر آتش آن بدمند.

برای بررسی بهتر این موضوع چند تن از نمایندگان انجمن صنفی‌ کامیون‌داران در دفتر خبرگزاری فارس حضور پیدا کردند تا از طریق این رسانه مشکلات خود را با مسؤولان در میان بگذارند.علاوه بر رسانه‌های بیگانه و التهابات فضای مجازی، عده‌ای سودجو نیز در یک حرکت غیراخلاقی اقدام به وارد آوردن خسارت‌هایی به این قشر زحمتکش کردند و از روزهای قبل شنیده شد که کامیون برخی از کامیون‌داران که در حال باربری بودند، توسط عده‌ای معلوم‌الحال که به گفته خود رانندگان از این قشر نبودند به آتش کشیده شده و یا خسارت‌هایی به آنها وارد شد.

 

*دریافت 50 درصد حق کمیسیون از سوی شرکت‌های باربری

رئیس انجمن صنفی رانندگان وسایط نقلیه سنگین زنجان در میزگرد بررسی مشکلات کامیون‌داران اظهار کرد: ما اعتراض‌هایمان را کاملا قانونی و شفاف به مسؤولان می‎گوییم و خواستار پیگیری آنها از سوی مسؤولان هستیم.

علی خان‌محمدی با اشاره به افزایش گزاف هزینه‌های مربوط به لاستیک، گازوئیل، روغن موتور، پایین بودن نرخ کرایه حمل بار اضافه کرد: وقتی مبلغ حمل بار برای یک کامیون‌دار کمتر از 2 میلیون تومان است با این هزینه‌ها چطور می‌توان گذران زندگی کرد؟

وی با اشاره به اینکه هزینه تعویض یک جفت لاستیک کامیون، در صورت خرید حتی لاستیک کارکرده حداقل 700 هزار تومان است، افزود: با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که در صورت وقوع یک حادثه و بروز چنین هزینه‌کردهایی هیچ مبلغی از مبلغ کرایه برای رانندگان باقی نمی‌ماند.

رئیس انجمن صنفی رانندگان وسایط نقلیه سنگین زنجان با اشاره به اینکه کامیون‌داران تنها برای اشتغال یک یا دو نفر 500 میلیون تومان سرمایه خودرو را در جاده‌ها به حرکت درآورده‌اند، گفت: این در حالی است که بیشترین سود از محل حمل بار عاید شرکت‌های حمل و نقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از مبلغ بارنامه 4 میلیون تومانی تنها 2 میلیون تومان عاید رانندگان شده و بقیه را شرکت حمل و نقل می‌گیرد، گفت: وقتی علت را از شرکت حمل و نقل جویا می‌شویم، عنوان می‌کنند که اینها هزینه تامین خسارت ماشین‌هایی است که خواب دیده است.

خانمحمدی با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر سازمان حمل و نقل و بار 20 درصد به مبلغ حمل بار اضافه کرده است، گفت: اما در نهایت همین افزایش قیمت نیز به جیب شرکت‌های باربری خواهد رفت و چیزی از آن عاید رانندگان نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ارزش کامیون برخی از کامیون‌داران یک میلیارد تومان است، افزود: تصور این موضوع هم هراسناک است که شخصی با این وسیله گران قیمت در جاده حرکت کند و آنوقت عده‌ای سودجو به نام راننده به کامیون وی صدمه وارد کنند.

رئیس انجمن صنفی رانندگان وسایط نقلیه سنگین زنجان با اشاره به اینکه تعداد زیادی از کامیون‌داران زنجانی از ترس صدمه وارد شدن به خودروهای خود در پایانه توقف کرده و نمی‌توانند بار حمل کنند، اضافه کرد: مسلم است، که راه این اغتشاش‌گران معلوم‌الحال از کامیون‌داران جداست و مقامات دولتی و امنیتی باید این افراد را شناسایی کنند، چرا که فعالیت خرابکارانه آنها موجب بدتر شدن وضعیت معیشتی کامیون‌داران می‌شود.

 

*راه کامیون‌داران از اغتشاش‌گران جداست

جلیل مراد حاصلی، عضو انجمن انجمن صنفی رانندگان وسایط نقلیه سنگین زنجان دیگر کامیون‌دار و راننده زنجانی که دارای بیش از 30 سال سابقه فعالیت در این صنف است، اظهار کرد: کسانی که در جاده‌ها اقدام به وارد کردن خسارت به کامیون‌های عبوری می‌کنند، راننده نیستند، چون اگر راننده بودند راضی به وارد آمدن خسارت به کامیون و وسایل نقلیه دیگر همکار خود نمی‌شدند.

وی افزود: کامیون‌داران آنقدر با یکدیگر همراه هستند که حتی اگر دشمنی با کسی داشته باشند، راضی نشوند کامیون وی را آتش بزنند یا به آن خسارت وارد کنند.

عضو انجمن صنفی رانندگان وسایط نقلیه سنگین زنجان با بیان اینکه تنها وسیله تامین معاش کامیون‌داران همین وسیله نقلیه است، افزود: اما با شرایط ایجاد شده اغلب کامیون‌داران به خواب رفته‌اند و جرات حرکت برای حمل بار را ندارند.

وی ادامه داد: بنده خودم به عنوان یک کامیون‌دار با سابقه از آغاز سال تنها دو سرویس بار جابه‌جا کرده‌ام و این جابه‌جایی حتی کفاف هزینه‌های کامیون را نیز نداده است و گاهی حتی برای تامین هزینه‌های اضافی مجبور به فروش طلای همسرم شده‌ام.

راننده زنجانی با اشاره به اینکه شرایط بد معیشتی موجب شده که کامیون‌داران به اقشار مختلف از جمله لاستیک فروش یا مکانیک مقروض باشند، افزود: امروز امور کامیون‌داران فقط به صورت نسیه‌ای می‌گذرد و این امر بسیار آزار دهنده است.

وی با اشاره به اینکه مسیر و راه رانندگان کامیون از اغتشاش‌گران جداست، گفت: مشکل کامیون‌داران شرکت‌های حمل و نقلی هستند که 50 درصد هزینه حمل بار را به جیب می‌زنند.

مراد حاصلی با اشاره به اینکه مسؤولان ذیربط هیچ نظارتی بر فعالیت شرکت‌های حمل و نقل ندارند، افزود: متاسفانه با وجود اعتراض‌های مکرر کامیون‌داران هیچ رسیدگی به این موضوع نشده و همین امر موجب بدتر شدن وضعیت رانندگان شده است.

*کامیون‌داران همیشه مقروض‌اند

عضو دیگر هیأت رئیسه انجمن انجمن صنفی رانندگان وسایط نقلیه سنگین زنجان از کامیون‌داران حاضر در میزگرد خبرگزاری فارس نیز با اشاره به اینکه دولت با هزار منت یارانه بیمه کامیون‌داران را پرداخت می‌کند، گفت: اخیرا نیز حق بیمه 200 هزار تومان افزایش یافته بود که با اعتراض کامیون‌داران به مبلغ قبلی برگشت.

یوسف خانمحمدی با اشاره به اینکه رانندگان کامیون از محروم‌ترین اقشار در جامعه هستند، افزود: متاسفانه هیچ توجهی به مشکلات این قشر وجود ندارد و بدتر از آن اتفاقات اخیر موجب بدنام‌ شدن این قشر شده است، در حالی که هیچ رابطه‌ای بین اغتشاشات جاده‌ای با کامیون‌داران وجود ندارد.

عضو هیأت رئیسه انجمن انجمن صنفی رانندگان وسایط نقلیه سنگین زنجان با اشاره به اینکه با وجود مشکلات متعدد رانندگان کامیون در زنجان اعتراض و یا تجمعی نداشتند، افزود: اما در قبال این موضوع از دولت نیز انتظار حمایت و رسیدگی به مشکلات را داریم.وی با اشاره به اینکه راهکار حل مشکلات کامیون‌داران ساماندهی شرکت‌های حمل و نقل است، گفت: برخی از افراد در این شرکت‌ها به قدری حق کمیسیون دریافت کرده‌اند که در مدت زمان کمی زندگی آنها متحول شده است و به مال و منالی رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه امروز مشکل کامیون‌داران شرکت‌های حمل و نقل است چون علاوه بر حق کمیسیونی که قریب به 50 درصد است، در زمینه توزیع بار نیز تخلف می‌کنند، گفت: این مشکل راه چاره دارد و راهکار نیز آن است که کنترل بارنامه دست انجمن سپرده شود، همانگونه که قبلا انجام می‌شد.

خانمحمدی همچنین از صدور کارت هوشمند بدون حساب و کتاب به راننده و غیر راننده نیز اشاره کرد و افزود: چرا باید کسی از این تسهیلات استفاده کند که اصلا راننده نیست؟

وی با اشاره به اینکه دولت برای توزیع عادلانه کارت هوشمند سوخت باید مسؤولیت صدور این کارت را به انجمن بدهد، گفت: انجمن شناخت دقیق‌تری از اعضای خود دارد و قطعا صدور کارت از سوی آن عادلانه‎تر خواهد بود.

عضو هیأت رئیسه انجمن انجمن صنفی رانندگان وسایط نقلیه سنگین زنجان با بیان اینکه همین بی‌عدالتی در توزیع بار موجب شده که راننده‌ای حتی بیش از 15 روز نیز بار نداشته باشد، تصریح کرد: این در حالیست که در صورت توزیع عادلانه همین راننده در عرض چند روز می‌تواند، بار برای حمل داشته باشد.

فارس امیدوار است، مسؤولان استانی با آگاهی بیشتر از مشکلات این قشر زحمتکش هرچه زودتر زمینه حل این مشکلات را فراهم کند.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول