اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  سیاست و امنیت

سید حسن قاضوی

نقش اخلاق در انتخابات حکومت اسلامی

اخلاق انتخابات از نوع اخلاق سیاسی و زیر شاخه ی اخلاق کاربردی است. به کارگیری آن، می تواند جامعه را به سوی انتخاب اصلح راهنمائی کند.

نقش اخلاق در انتخابات حکومت اسلامی

چکیده

اخلاق انتخابات از نوع اخلاق سیاسی و زیر شاخه ی اخلاق کاربردی است. به کارگیری آن، می تواند جامعه را به سوی انتخاب اصلح راهنمائی کند. انتخابات در نظام های مردم سالار سبب مشروعیت بخشی به سازمان، محتوا و رفتار سیاسی جامعه می شود انتخابات اخلاقی از آشکارترین جلوه های سیاست اخلاقی، و سیاست اخلاقی میدان عملی شدن بسیاری از ارزش ها و فضایل اخلاق اجتماعی است.
در این پژوهش به روش تحلیلی و بر اساس منشورهای اخلاقی، در باب مشروعیت نقش رای مردم درحکومت اسلامی و مشروعیت آن، به آیات، روایات، دلیل عقل، قانون اساسی و کتب حقوق اساسی استناد شده است. که نشان دهنده ی نبود هیچ تناقضی بین اجرای احکام شریعت و خواسته های عقلایی مردم است و چون کرسی قدرت در نظام الهی برای خدمت است، نباید برای رسیدن به آن از هر وسیله ای استفاده شود. از جائی که چالش های متعددی پیش روی افراد درگیر در امر انتخابات وجود دارد، و بیش از سی مورد آفات اخلاقی آنان را تهدید می کند اهم حقوق مربوط به اخلاق انتخاباتِ کشورهای مختلف در هفت بند و در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، در قالب چهارده اصل و بیست بند بیان می شود.
کلیدواژگان: پیامبر گرامی اسلام، حکومت اسلامی، دمکراسی، انتخابات اخلاقی، شورا، احکام اخلاقی

نویسنده:
سید حسن قاضوی

نشریه پژوهش های انقلاب اسلامی - سال ششم، شماره 21، تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول