اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

گلریز:

مسئولان فرهنگی "موسیقی دفاع مقدس" را مسکوت کردند / گله‌ی مقام معظم رهبری بابت فراموشی موسیقی دفاع مقدس

خواننده کشورمان گفت: من حدود 200 آواز دارم. دلم می سوزد که این آوازها با شعرهای ارزشمندی که دارند، چرا پخش نمی شوند. به رئیس صدا و سیما و به وزیر ارشاد هم مستقیم گفتم و هیچ بهانه‌ای برای بی‌توجهی به این آثار وجود ندارد.

مسئولان فرهنگی "موسیقی دفاع مقدس" را مسکوت کردند / گله‌ی مقام معظم رهبری بابت فراموشی موسیقی دفاع مقدس

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های مجله فارس پلاس، محمد گلریز  در نهمین نشست گفتمان موسیقی دفاع مقدس گفت: یک ماه قبل از آزادی خرمشهر به ما گفتند که پیروزی عظیمی در پیش داریم. من متعجب بودم که چطور با این اطمینان از این پیروزی سخن می گویند. ما کار بر روی ساخت سرود «خجسته باد» را آغاز کردیم. ساخت ملودی و تنظیم این قطعه را مجتبی میرزاده انجام داد. او در موسیقی ایران خیلی مهجور ماند. شاید تا پنجاه سال دیگر چنین هنرمندی در موسیقی ما ظهور نکند. متاسفانه در فقر و تنهایی در اتاقش فوت کرد.

میرزاده برای موسیقی انقلاب خیلی زحمت کشید. حرف به حرف کارهای آقای راغب را ایشان تنظیم کرد. ملودی های ساده را با تنظیم های عجیبش جاودانه می کرد.

بگذارید خاطره‌ی آشناییم با میرزاده را برایتان بگویم؛ اوایل انقلاب در سال 1358 فیلمی به نام «جایزه» ساختند. به من گفتند که آهنگ این فیلم را بخوانم. شعر خوبی هم داشت. استودیوی صبا در فلسطین برای ضبط کار انتخاب شده بود. آقای میرزاده اثر را تنظیم کرده بود. من ایشان را نمی شناختم. من سر قرار و راس ساعت به استودیو رفتم اما آقای میرزاده نیامده بود. چند ساعت منتظر ماندیم تا میرزاده بیاید. من فکر می‌کردم آهنگ ضبط شده و آماده است و من باید آوازش را بخوانم.

اما دیدم هیچ کاری انجام نشده است. میرزاده دست به کار شد. 16 ساز را یکی یکی در استودیو اجرا کرد و ضبط کرد و موسیقی ساخته شد و بعد به من گفت حالا اثر را بخوان. چنین توانایی در نواختن و تنظیم کردن واقعا بی‌نظیر بود.

 

آخرین اثرم برای مدافعان حرم بود

آخرین اثری که در ماه‌های گذشته منتشر کردم برای پیروزی نیروهای مقاومت بود. دلم می تپد برای کسانی که صادقانه و بی ادعا می روند و برای امنیت کشور می جنگند. آرزویم این است که با بضاعت فکری خودم کاری برای این عزیزان انجام دهم. به خیلی از ارگان ها گفتم اما انگار همه خواب بودند. گفتم این پیروزی(پیروزی مقابل داعش در عراق) دنیا را مبهوت کرده است.

این خیلی عجیب است که فرمانده ای(سردار سلیمانی) بگوید که سه ماه دیگر ما در عراق پیروزیم و داعش را شکست می دهیم. همه می خندیدند اما دیدیم که به واقعیت پیوست.

چندین بار به مسئولان مختلف گفتم اما در نهایت حوزه هنری مشهد این کار را پذیرفت. به فکرم رسید که در فرصت اندکی که داشتیم کلام قطعه «خجسته باد این پیروزی» را تغییر دهیم و با ملودی همان قطعه اثری جدید اجرا کنیم. در یک روز این قطعه را اجرا کردیم. استودیوی جدیدی در مشهد احداث کرده بودند که همان جا کار را ضبط کردیم. در طول یک روز و از صبح تا غروب همه کارهای این قطعه را انجام دادیم. یاد روزهای اوایل انقلاب افتادم که کارهای فوری انجام می دادیم. خوشبختانه این کار خیلی بازتاب خوبی داشت.

مدت‌هاست منتظر تماس رئیس صداوسیما هستم / بی‌توجهی به آنچه تاکید مقام معظم رهبری است

 روزی به اتفاق استاد مشفق و دو تن دیگر از شاعران خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم. شب قبلش آقای حسینی وزیر وقت ارشاد از من پرسید که شما کاری از آقای مشفق خوانده اید؟ گفتم بله.

به هر روی رفتیم و خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم. آنجا قرار شد آقای مشفق هم صحبتی بکند. آقای مشفق غزلی خواند که هر بیتش را مقام معظم رهبری تحسین کرد.

گوش هوشی ست اگر پنجره باز است اینجا / نغمه مرغ سحر گوش نواز است اینجا

برده از هوش مرا سکر سماع ملکوت / شمع و شب را یله کن قصه دراز است اینجا

روی زیبای تو تابنده تر از صبح نیاز / طاق ابروی تو محراب نماز است اینجا

چشمه معرفت از باده حیرت گذرد / قدمی پیش بنه راه فراز است اینجا

دل بود کعبه آمال تو احرام ببند / قبله قصد و صفا سعی و حجاز است اینجا

زندگی از نفس مردم آزاده ما / نافه آهوی چین غالیه ساز است اینجا

جان سرگشته ما در گرو روی کسی است / کافتابی به نهان خانه راز است اینجا

خار این بادیه، بویی ز شقایق دارد / خنده مریم گل، لعبت ناز است اینجا

پس از این ماجرا مقام معظم رهبری گفتند که با آثار آقای مشفق پیش از انقلاب آشنا بوده‌اند. رهبری در این دیدار رو به من کردند و گفتند که شما این غزل را بخوانید.

همانجا آقای حسینی نامه نوشت و پاراف کرد که این اثر آهنگسازی شود و من هم بخوانم. ما هم خوشحال شدیم. از بین آهنگسازان آقای آرزم انتخاب شد. کار ضبط شد و در بزرگداشت زنده یاد مشفق اثر را پخش کردیم. اثر را آن زمان به طور رسمی منتشر نکردیم.

آخرین بار در مراسم مهمی بودیم و چند تن از وزیران بودند و آقای علی عسگری(رئیس سازمان صدا و سیما) هم بودند. آنجا گفتم که چرا به سرودهای انقلابی و ارزشی نمی پردازید. این مسئله خواسته مقام معظم رهبری است.

باز هم بر سر میز شام به ایشان(آقای علی عسگری) گفتم که دو اتفاق مهم در زندگی من رخ داده که یکی زمانی بود که خدمت حضرت امام رسیدیم و ایشان سرود شهید مطهری را تایید کرد. یکی دیگر هم توفیقی بود که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان به ما در زمینه موسیقی انقلابی به ما دستور دادند که کاری ویژه انجام دهیم.

گفتم مراسمی بگیرید و این اثر را رونمایی کنیم. ایشان هم گفتند بله، حتما. به منشی شان رو کردند و گفتند که با آقای گلریز تماس بگیرید و هماهنگی ها را انجام دهید. از آن زمان رفتند که تماس بگیرند...

من حدود 200 آواز دارم. دلم می سوزد که این آوازها با شعرهای ارزشمندی که دارند، چرا پخش نمی شوند.

به رئیس صدا و سیما و به وزیر ارشاد هم مستقیم گفتم و هیچ بهانه‌ای برای بی‌توجهی به این آثار وجود ندارد.

شواهد اینچنین است که انگار عمدی در کار است. مگر می شود مسئولی که با تجربه است و بلند پایه است و مقامش در حدِ رئیس صدا و سیما و یا وزیر ارشاد است، نتواند کاری در این زمینه انجام دهد.

نیاز به کشف استعدادها داریم

محمد گلریز: باید فراخوانی در عرصه هنرهای مختلف داشته باشیم تا استعدادهای هنری  و جوان را از سراسر کشور کشف کنیم. این نیاز به تامین بودجه کلان دارد. استعدادیابی کنیم و گزینش هنری انجام شود و از میانشان بهترین استعدادها را انتخاب کنیم و پرورش دهیم.

* تسنیم

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول