اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

واقعیت ماجرای احداث پایگاه نظامی آمریکا در «سنجار» از زبان فرماندهی عملیات «نینوی»

فرماندهی عملیات نینوی، اخبار منتشر شده مبنی بر احداث پایگاه نظامی در کوه «سنجار» را تکذیب و در عین حال همکاری مستشاران آمریکایی با نیروهای عراقی در مرزهای مشترک با سوریه را تایید کرد.

واقعیت ماجرای احداث پایگاه نظامی آمریکا در «سنجار» از زبان فرماندهی عملیات «نینوی»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سرتیپ «نجم الجبوری» فرماندهی عملیات نینوی اخبار منتشر شده درباره احداث یک پایگاه نظامی جدید برای نیروهای آمریکایی در «سنجار» را تکذیب کرد.

وی در گفت‌‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» درباره اقدامات صورت گرفته طرف‌های امنیتی عراق با مشارکت آمریکا برای تامین امنیت نوار مرزی مشترک با سوریه در غرب شهر موصل، توضیح داد و گفت: اقدام نیروهای عراقی با کمک مستشاران آمریکایی برای حمایت از مرزهای مشترک با سوریه به منظور جلوگیری از نفوذ مجدد عناصر داعش به خاک کشورمان صورت گرفت.

وی افزود که مستشاران آمریکایی در موصل، القیارة و سایر مناطق استان نینوی به شکل روتین حضور دارند و به نیروهای عراقی اقدامات احتیاطی در مرزها را گوشزد می‌کنند.

الجبوری بعید دانست که نیروهای نظامی آمریکا با نیروهای عراقی در تامین امنیت مرزها مشارکت کنند و تنها کمک آنها، ارائه خدمات مستشاری نظامی است.

وی در ادامه از ارائه اطلاعات درباره دلایل پشت پرده اقدامات نظامی جاری در مرزهای مشترک عراق با سوریه خودداری کرد اما یک منبع آگاه نظامی به «الشرق الاوسط» اعلام کرد که این مسئله با آغاز قریب‌الوقوع عملیات نظامی گسترده در نزدیکی مرزهای سوریه و عراق که قرار است نیروهای آمریکایی با نیروهای دموکراتیک سوریه انجام شود، در ارتباط است.

از سوی دیگر، «صائب خدر» یکی از نمایندگان ایزدی پارلمان عراق اعلام کرد که اطلاعی درباره احداث پایگاه نظامی برای نیروهای آمریکایی در سنجار ندارد.

وی اظهار داشت: ما اخباری در این‌باره شنیدیم اما عملا چنین پایگاهی احداث نشده است. بلکه ما شاهد تحرک نظامی آمریکایی – عراق در نوار مرزی هستیم اما خبری از پایگاه نظامی برای آمریکا در سنجار نیست.

وی در ادامه گفت که ایزدی‌ها از استقرار هرگونه نیروی نظامی در مناطقشان چه عراقی و چه آمریکایی منوط به توافق با بغداد، استقبال می‌کنند.

این در حالی است که «جلال خلو»، معاون فرماندار «سنجار» در استان «نینوی» اعلام کرد که نیروهای آمریکایی در کوه سنجار در شمال غرب موصل، در حال احداث یک پایگاه نظامی هستند.

وی افزود: 15 خودروی نظامی نیروهای آمریکایی، از روز جمعه در کوه سنجار مستقر شده‌اند.

پایگاه خبری «القدس العربی» نیز دیروز (شنبه) به نقل از یک منبع آگاه نظامی نوشت: نیروهای عراقی همراه با مستشاران آمریکایی، روز جمعه پیش، نوار مرزی میان عراق و سوریه در صحرای غربی استان «نینوی» را تحویل گرفتند.

سرتیپ «احمد الجبوری» در فرماندهی عملیات «نینوی» یکی از تشکیلات ارتش عراق، اعلام کرد که نیروهای ارتش عراق در تیپ‌های 15 و 37 از لشگر 9 زرهی به همراه مستشاران آمریکایی، در نوار مرزی میان عراق و سوریه در غرب نینوی مستقر شدند.

بر اساس این گزارش، این نیروها وارد روستاهای «ام جریص»، «ام الذبیان»، «تل صفوک» شدند تا امنیت نوار مرزی ممتد از صحرای سنجار تا صحرای شهرستان «البعاج» در غرب استان نینوی را تامین کنند. انتظار می‌ود که یک پایگاه نظامی ثابت برای این نیروها در کوه سنجار احداث شود.

نیروهای عراقی طی سه سال اخیر با داعش که از سال 2014، مساحت زیادی از کشورشان را اشغال کرده بود، جنگیدند و در نهایت در دسامبر گذشته، اعلام شد که کلیه خاک اشغال شده به دست داعش، آزاد شده‌ اما هنوز تروریست‌های تکفیری با هسته‌هایی خاموش در مناطق صحرایی در حال فعالیتند و به طور پراکنده حملاتی تروریستی انجام می‌دهند.

هنوز مناطق صحرایی استان نینوی به مرکزیت موصل، خطری برای نیروهای امنیتی عراق محسوب می‌شود زیرا هم مرز با سوریه است و هنوز نبرد با داعش در این کشور ادامه دارد و پاکسازی کامل صورت نگرفته است و به همین دلیل این نقطه مرزی مکان مناسبی برای اختفای تکفیری‌ها به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول