اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  اقتصاد و حقوق

دکتر یدالله جوانی

دستور هسته‌ای برای تامین حقوق ملت

اگر قرار باشد برجام، خاصیتش حبس هسته‌ای جمهوری اسلامی، بدون رفع تحریم‌ها باشد، با کدام عقل و منطقی ادامه این وضعیت قابل دفاع است؟

دستور هسته‌ای برای تامین حقوق ملت

یکم - دستور مقام معظم رهبری به سازمان انرژی اتمی برای ایجاد مقدمات، تدارک شرایط و رسیدن به آمادگی لازم برای غنی‌سازی صنعتی در مقیاس واندازه 190 هزار سو، یکی از مهمترین فرازهای بیانات معظم‌له در سال جدید است که در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) ایراد فرمودند. گرچه با تاکید رهبر حکیم انقلاب این اقدام فعلا در چارچوب برجام انجام خواهد شد، لکن مقدمه‌ای است برای رسیدن به موقعیت جدید هسته‌ای که تحقق کامل آن به رفتار دولت‌های اروپایی بستگی دارد.

دوم - هدف راهبردی ایران از انجام مذاکرات هسته‌ای با کشورهای گروه 1+5، برداشتن تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی ظالمانه‌ای بود که آمریکا و متحدانش علیه ملت ایران به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای وضع کرده بودند. برجام از یکسو نقشه راهی بود برای شفاف سازی برنامه هسته‌ی ایران با پذیرش مجموعه‌ای از محدودیت‌های هسته‌ای و از دیگر سو برداشتن تحریم‌های هسته‌ای که توسط آمریکایی‌ها وضع شده بود! از زمان اجرایی شدن برجام در تیرماه 1394، جمهوری اسلامی به تمامی تعهدات خود عمل کرد، لیکن طرف مقابل نه تنها به تعهدات خود پایبند نماند، بلکه آمریکایی‌ها در نهایت با خروج از برجام اعلام کردند ضمن بازگرداندن تمامی تحریم‌های هسته‌ای، تحریم‌های جدید و شدیدتری را علیه ملت ایران وضع خواهند کرد!

سوم - دولت آقای روحانی اعلام کرده به رغم خروج آمریکایی‌ها از برجام، ایران برجام را با همکاری اروپا حفظ خواهد کرد! دولت‌های اروپایی نیز بر تداوم و حفظ برجام تاکید دارند، اما سوال اساسی آن است که آیا اروپایی‌ها خواهند توانست علی‌رغم مخالف و کارشکنی و عدم همراهی آمریکایی‌ها برجام را حفظ نمایند؟! اساسا در این شرایط حفظ برجام به چه معنا خواهد بود؟! حفظ برجام به عنوان یک توافق بین المللی، به پایبندی تمای طرف‌های امضاء کننده آن برمی‌گردد، اما اینک آمریکا به عنوان اصلی‌ترین کشور در 1+5 از برجام خارج شده و با صراحت از بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای و وضع تحریم‌های جدید با شدت بیشتر سخن می‌گوید. در این شرایط آیا اروپایی‌ها از توان لازم برای خنثی سازی و بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکایی برخوردارند؟!

چهارم - از مجموعه مواضع اتخاذ شده از سوی سران کشورهای موثر اروپایی، می‌توان چند نکته را برداشت نمود:

الف. آنها برجام را از این حیث مفید می‌دانند که محدود کننده برنامه‌های هسته‌ای ایران است.

ب. آنها با حفظ برجام هسته‌ای، خواهان شکل‌گیری برجام‌های دیگری همانند برجام موشکی و منطقه‌ای هستند.

ج. آنها قادر به تضمین دادن به ایران برای خنثی سازی تحریم‌های آمریکا نیستند.

پنجم - در چنین شرایطی ملت ایران با یک برجام معیوبی مواجه است که قادر به تامین منافع او نمی‌باشد. اگر قرار باشد برجام، خاصیتش "حبس هسته‌ای" جمهوری اسلامی بدون رفع تحریم‌ها باشد، با کدام عقل و منطقی ادامه این وضعیت قابل دفاع است؟ بسیار روشن است که ادامه این وضعیت، نتیجه ای جز پایمال شدن حقوق و منافع ملت ایران در بر ندارد.

ششم - دستور هسته‌ای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به سازمان انرژی اتمی، گام‌های اولیه برای پایان بخشی به این "روند خسارت‌بار" برای منافع ملی ملت ایران است. ایشان با صراحت فرمودند؛ پذیرش محدویت‌های هسته‌ای همراه با تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی برای ملت و نظام اسلامی پذیرفتنی نیست!

هفتم - نکته پایانی، دروغ بودن دستاوردهای خیالی برجام است که عده‌ای بر آن تاکید دارند. در همین سال‌های اخیر عده‌ای به دنبال القای این نکته بودند که با برجام "سایه جنگ" از سر کشور دور شده و اکنون نیز همین "برجام معیوب" خواهد توانست مانع آغاز جنگ گردد! اما حقیقت آن است که این ادعا دروغی بیش نیست! و این قدرت پاسخگویی ملت ایران به تهدیدات دشمن و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی متجاوزان است که تاکنون جلوی تجاوز دشمن را گرفته و امنیت پایدار را برای کشور به همراه آورده است!

 پایگاه بصیرت

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول