اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

پایان هواپیماربایی در بیروت

ماجرای ربوده شدن یک هواپیمای بوئینگ 727 مسافربری اردن که روز سه شنبه توسط 5 لبنانی عضو جنبش امل صورت گرفت روز گذشته پس از 30 ساعت با آزادی تمام مسافران و خدمه هواپیما به پایان رسید.

پایان هواپیماربایی در بیروت

رخدادهای 23 خرداد 64

چکیده:

  • هاشمی: روز قدس خواهید دید که شرارت های صدام و هماهنگی قدرت ها برای فشار بر ایران نتیجه معکوس داشته است.

 

  • وزیر نیرو: به زودی ساختمان عظیم ترین نیروگاه ذخیره ای خاورمیانه در ایران آغاز می شود.

 

  •  رزمندگان اسلام پایگاه گناو عراق را به آتش کشیدند.

 

  • هواپیماربایان لبنانی بوئینگ 727 اردن را در فرودگاه بیروت منفجر کردند.

 

هاشمی: برای مبادله اسرا آمادگی کامل داریم

در آستانه روز قدس اعضای تیم والیبال نشسته جانبازان و معلولین کشورمان که به تازگی قهرمان جهان شده اند به همراه تنی چند از مجروحین جنگ تحمیلی که اخیرا از یوغ دژخیمان بعثی آزاد شده اند با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

آقای هاشمی در این دیدار گفت: همه قدرت ها هماهنگ شده اند و دست به دست هم داده اند که فشاری همه جانبه بر جمهوری اسلامی وارد کنند و مردم ما را به ستوه آورند و آنان را به پای میز مذاکره و سازش بکشانند .فردا (روز قدس) خواهیم دید که در جامعه ما این شرارت ها چقدر اثر گذاشته و چه اثر معکوسی داشته و حتی یک عده که بی تفاوت بوده اند جدی تر شده اند.

نماینده امام در شورای عالی دفاع در مورد آمادگی ایران برای مبادله اسرا نیز گفت: ما برای مبادله اسرا آمادگی کامل داریم اما عراقی ها حاضر نیستند و اگر هم می گویند دروغ است. ما در مقابل 10 الی 12 هزار اسیری که در عراق داریم حاضریم بیشتر اسیر عراقی بدهیم و آنها را تحویل بگیریم.(1)

 

 توضیح وزیر نیرو درباره خاموشی های اخیر تهران

دکتر حسن غفوری فرد وزیر نیرو در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اهم طرح های آینده این وزارتخانه در زمینه تولید آب و برق را تشریح کرد.

وی گفت: پروژه بسیار عظیم نیروگاه ذخیره ای سیاه بیشه با ظرفیت تولید 1000 مگاوات برق که برای اولین بار در خاورمیانه در ایران احداث می شود از طرح های در دست اقدام وزارت نیرو است.

وی افزود: کار مطالعاتی این نیروگاه به پایان رسیده و طی دو ماه آینده عملیات اجرائی آن شروع خواهد شد. همچنین نیروگاه جریانی کارون، سد بزرگ و چند منظوره و سدهای طرق، کارده، ساوه و جیرفت بعد از ماه مبارک رمضان افتتاح خواهد شد از جمله برنامه های عمرانی جهت تامین آب و برق مورد نیاز کشور می باشد.

وزیر نیرو در مورد علت خاموشی های اخیر تهران نیز گفت: علت بخشی از خاموشی های روزانه اخیر تهران صرفه جویی در مصرف آب پشت سدها است که با توجه به احتمال گرمای شدید تابستان صورت می گیرد. جهت پیشگیری از کمبود شدید و نیز به منظور صرفه جویی ناچاریم خاموشی های کوتاه مدتی را در سطح شهر تهران اعمال کنیم.(2)

 

ادامه گلوله باران بصره

گروه های گشتی سپاه اسلام در یک عملیات نفوذی در منطقه شمال غرب، پایگاه گناو را در عمق خاک عراق به آتش کشیدند. در این عملیات از نیروهای بعثی 30 نفر کشته و  45 نفر مجروح شدند. گزارش ها از ادامه گلوله باران شهر بصره دومین شهر بزرگ عراق نیز حکایت دارد و در هفدهمین روز از گلوله باران تاسیسات اقتصادی و نظامی و صنعتی شهرهای جنوب عراق شهر بصره به صورت یک شهر متروکه و خالی از سکنه درآمده است. در ادامه حملات رژیم بعثی به مناطق مسکونی کشورمان نیز دیشب هواپیماهای عراقی در ارتفاع بالا یک منطقه مسکونی شهر تهران را بمباران کردند که این حمله 2 شهید و 7 مجروح برجای گذاشت. این حمله درست در زمانی اتفاق افتاد که مردم خداجوی تهران مشغول برگزاری مراسم دعا و نیایش بودند اما این حمله موجب برهم خوردن مراسم دعا و نیایش نشد.(3)

 

پایان هواپیماربایی در بیروت

ماجرای ربوده شدن یک هواپیمای بوئینگ 727 مسافربری اردن که روز سه شنبه توسط 5 لبنانی عضو جنبش امل صورت گرفت روز گذشته پس از 30 ساعت با آزادی تمام مسافران و خدمه هواپیما به پایان رسید.

هواپیماربایان سرانجام دیروز 48 مسافر و 9 خدمه و 8 مامور امنیتی اردن را از هواپیما خارج کردند و هواپیما را دینامیت گذاری و از خارج با شلیک ضدهوایی و مسلسل به سوی آن منفجر کردند. هواپیماربایان پس از انفجار با اتومبیل از فرودگاه گریختند. دولت اردن هدف از این هواپیماربایی را به خطر انداختن همکاری میان اردن و عرفات اعلام کرد.(4)

منابع:

1. کیهان، 23 خرداد 64، ص 17
2. اطلاعات، 23 خرداد 64، ص 4
3. اطلاعات، 23 خرداد 64، ص 2
4. کیهان، 23 خرداد 64، ص 20

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول