اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

البرز

فارس استان البرز گزارش می‌دهد

فرصت سوزی در زمین‌های زراعی نظرآباد/کاشت کاهو در زمین‌هایی که قابلیت برداشت طلای سرخ دارند

مسئله مهمی که امروز در زمین‌های زراعی نظرآباد وجود دارد و نظر کارشناسان را به خود جلب کرده، مرغوبیت بسیار زیاد زمین‌های مذکور برای کشت زعفران است اما با فرصت سوزی محض در آن کاهو کاشته می‌شود.

فرصت سوزی در زمین‌های زراعی نظرآباد/کاشت کاهو در زمین‌هایی که قابلیت برداشت طلای سرخ دارند

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس استان البرز در نظرآباد، این شهرستان با قدمتی 9 هزارساله یکی از شهرستان‌های استان البرز است که تاکنون بیشتر موردتوجه باستان شناسان قرار داشته است.

ولی اکنون وجود باغات و داشتن آب‌وهوایی پاک و مناسب کشت در این شهرستان، موجب رونق کشاورزی شده و مطلوبی زمین‌های کشاورزی و باغات که جلوه زیبایی به محیط داده، کشاورزان زیادی را برای کار کشت و سرمایه‌گذاری به این منطقه کشانده است.

مسئله مهمی که امروز در این منطقه وجود دارد و نظر کارشناسان را به خود جلب کرده، مرغوبیت بسیار زیاد زمین‌های مذکور برای کشت زعفران است ولی استفاده‌ای که اکنون از این زمین‌ها می‌شود تنها سوزاندن فرصت و بی‌تدبیری متولیان بخش کشاورزی است.

ازآنجاکه زعفران در ماه‌های مهر تا مرداد، بهتر عمل می‌آید، آب‌وهوای معتدل شهرستان نظرآباد برای رشد این محصول بسیار مناسب است، گیاه زعفران به آبیاری زیادی نیاز ندارد و حتی در آب‌وهوای گرم و خشک نیز رشد می‌کند ولی چیزی که اکنون در بخش کشاورزی این منطقه در حال رخ دادن است، کشت کاهو می‌باشد که نه منفعت اقتصادی دارد و نه به‌صرفه جویی در مصرف آب کمک می‌کند.

متأسفانه جای تولید زعفران در نظرآباد که از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است و تولید، فروش و صادرات این محصول می‌تواند گام مؤثری در حوزه اقتصادی استان و کشور بردارد، با کاشت و برداشت کاهو عوض‌شده و علاوه بر مصرف زیاد آب برای تولید این محصول، کارگران و کشاورزانی که در این منطقه کار می‌کنند هم از مهاجرین هستند، این مسئله به این معنی است که عملاً زمین‌های مرغوب کشاورزی در شهرستان نظرآباد هیچ منفعتی برای مردم و هم استانی‌های شهروند ندارد.

در حال حاضر رونق تولید کاهو در این شهرستان استان البرز، مورد اعتراض کارشناسان، مردم محلی و کشاورزان است، همچنین در این برهه از زمان که شرایط کم‌آبی در کشور زنگ‌های خطر را به صدا درآورده، این حجم از تولید محصولی بی‌فایده، دور از انتظار است و برای کسی صرفه اقتصادی ندارد به‌جز اینکه برای مهاجرین افغانستانی اشتغالی بدون دردسر فراهم کرده است.

چه اشکالی داشت که وجود زمین‌های کشاورزی در شهرستان نظرآباد با کشت محصولات مرغوب‌تر و به‌صرفه‌تر، شرایط اشتغال‌زایی افراد جویای کار استان را فراهم می‌نمود و با اعتماد به جوانان ایرانی و فراهم نمودن شرایط فعالیت برای آنان توسط بخش کشاورزی، هم آمار بیکاری استان تقلیل پیدا می‌کرد و هم پای صادرات و کسب درآمد به میان می‌آمد، ولی تجربه ثابت کرده است مسئولین ما، در سوزاندن فرصت‌ها تا ایجاد شرایط استفاده بهینه از شرایط، مهارت بیشتری دارند.

فرماندار نظرآباد در این رابطه به خبرنگار ما گفت: انتظار می‌رود با توجه به شعار سال و دستور مقام معظم رهبری، در بخش تولید محصول کشاورزی شغل ایجاد شود ولی تمامی کارگران مشغول شده در زمین‌های کشاورزی استان و به‌ویژه در شهرستان نظرآباد، اتباع هستند و این اصلاً به نفع کشور نیست.

محمدرضا فلاح نژاد بابیان اینکه در این رابطه بنده یکی از معترضین هستم اظهار داشت: مصرف بالای آب موجب شده است که همواره با این امر مخالف باشیم و کشاورزی با این شرایط به ضرر ما خواهد بود و این در حالی است که انتظار می‌رود با توجه به شعار سال و دستور مقام معظم رهبری، در بخش تولید محصول کشاورزی برنامه‌ریزی‌های بهتری انجام‌شده و برای جوانان استان البرز شغل ایجاد شود.

محمد بشیر زاده مدیر امور آب منطقه‌ای شهرستان نظرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی فارس استان البرز در کرج، گفت: با توجه به میزان کم‌آبی کشور، استان البرز و شهرستان نظرآباد شاهد زمین‌های کشت کاهو در شهرستان نظرآباد هستیم که موافق با این امر نیستیم.

یک کشاورز البرزی با اشاره به مقرون‌به‌صرفه نبودن شغل کشاورزی با توجه به کمبود آب و واردات بذر گران‌قیمت از خارج گفت: کمبود آب برای تولید مناسب محصول با توجه به کم‌آبی یکی از مهم‌ترین مشکلات ما است و باید راهی پیدا کنیم که حداکثر استفاده را از امکانات موجود داشته باشیم.

وی که نزدیک به 40 سال است کار کشاورزی می‌کند و تجربه‌های زیادی اندوخته است اظهار داشت: اینکه بدانیم در چه منطقه یا با چه شیب و چه خاکی، چگونه زمین را شخم زده و بذر مناسب بکاریم موجب بازده خوب یا بد محصول می‌شود.

این کشاورز 78 ساله ادامه داد: واردات بذر نیز معضل بزرگ امروز کشاورزان است که باید باقیمت گزافی آن را تهیه کنند و قیمت تمام‌شده محصول به‌هیچ‌عنوان برای کشاورز به‌صرفه و راضی‌کننده نیست، برای همین است که فرزندان کشاورزان روستایی با پدران خود همراهی نمی‌کنند و این شغل را بی‌فایده می‌بینند.

یک زارع دیگر که ساکن نظرآباد است به خبرنگار ما گفت: امروز مهم‌ترین مشکل کشاورزان البرزی و ازجمله نظرآباد، کمبود آب است که سبب شده از تمام ظرفیت‌های موجود در این شهرستان برای توسعه کشاورزی استفاده نشود، حالا به‌جای اینکه بتوانیم محصولات باکیفیت و نوع بهتری کشت کنیم، تمام زمین‌های این منطقه در اختیار اتباع قرارگرفته است و این افراد نیز توجهی به استفاده بهینه از زمین ندارند.

وی ادامه داد: هرکجا را که نگاه می‌کنی می‌بینی کشاورزان بومی دست از کار کشیده‌اند و زمین‌ها، در حال کاهش افت کیفیت به دلیل کشت بیجا و نوع کشاورزی نامرغوب هستند، کسی هم در این میان نظارت نمی‌کند.

این کشاورز نظرآبادی کاهش آب‌های زیرزمینی و حفر چاه غیرمجاز را نیز یکی از معایب مهم این نوع انجام کار کشاورزی در منطقه نظرآباد دانست و از مسئولین خواستار همتی جدی برای رفع مشکلات موجود شد.

سال گذشته قرار شد که مصوبه‌های لازم در کارگروه سازگاری با کم‌آبی در دولت تشکیل شود و ابلاغیه‌های صادرشده در این جلسات، همراه با برنامه‌های بهتر و دقیق‌تر در حوزه منابع آبی به کمک کشاورزان بیاید.

مدیر امور آب منطقه‌ای شهرستان نظرآباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی فارس استان البرز در کرج، بابیان اینکه ما در این بخش، موافق محصولات کم آب هستیم، اظهار داشت: کشاورزی در خیلی از مناطق با روش اصولی انجام نمی‌شود و جهاد کشاورزی باید به کشاورزان الگو بدهد.

محمد بشیر زاده افزود: این الگوی کشت نمی‌تواند از سوی اداره آب منطقه‌ای ارائه شود ولی تلاش می‌کنیم تا مصرف درست آب را به کشاورزان آموزش دهیم و همچنین در نظرآباد برای چاه‌های مجاز کشت کاهو، کنتور مصرف آب نصب کنیم تا در کنار جلوگیری از فعالیت چاه‌ها غیرمجاز، شاهد کاهش مشکلات بخش کشاورزی در نظرآباد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: چاه‌های ثبت نامی طی مکاتبه‌ای با اداره برق اجازه مصرف آب را نخواهند داشت.

با این تفاسیر معلوم شد، معضل مهم کشاورزی این منطقه، نداشتن الگوی مصرف است و اگر الگوی مصرف در دستور کار کشاورزان قرار گیرد، بی‌شک موفقیت‌ها چشم‌گیرتر و رونق اقتصادی بیشتری نصیب خواهد شد.

امیدوار هستیم سازمان جهاد کشاورزی با سرعت بیشتری در رابطه با ارائه الگوی کشت برای کشاورزان اقدام کند تا بیش از این شاهد هدر رفتن انرژی و ظرفیت‌های کشور و استان البرز نباشیم.

انتهای پیام/3393

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول