اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

نگارندگان نامه «ذلّت» را بیشتر بشناسیم/1

«حسن فرشتیان»؛ از نقد قرآن تا دعوت به روزه‌خواری علنی برای براندازی نظام!

نام حسن فرشتیان زمانی خبرساز شد که این فرد روحانی‌نما در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های ضدانقلاب گفته بود: «روزه‌خواری برخی مردم ایران از سر لجبازی با حکومت و نوعی نافرمانی مدنی است».

«حسن فرشتیان»؛ از نقد قرآن تا دعوت به روزه‌خواری علنی برای براندازی نظام!

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس نامه‌ی جمعی از فعّالان سیاسی موسوم به اصلاح‌طلب، برای مذاکره مستقیم و بدون قید و شرط با دولت ترامپ، این روزها تعجّت افکار عمومی را برانگیخته است. در حالی که آن‌ها این اقدام خود را در راستای منافع ملّی(!) عنوان کرده‌اند، مروری کوتاه بر سوابق این افراد، نکات قابل تأملی را روشن می‌کند.

خبرگزاری فارس طی سلسله گزارش‌های کوتاهی، سوابق برخی از نگارندگان این نامه را بازخوانی می‌کند.

1- حسن فرشتیان

حسن فرشتیان؛ روحانی‌نمای معارضی است که در فرانسه اقامت دارد. وی که به عنوان اسلام‌شناس و پژوهشگر مسائل دینی در شبکه‌های ضدّانقلاب حضور می‌یابد، مدعی است که پیش از انقلاب، علوم حوزوی را گذرانده است.

نام وی، زمانی خبرساز شد که در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های ضدانقلاب گفته بود: «روزه‌خواری برخی مردم ایران از سر لجبازی با حکومت و نوعی نافرمانی مدنی است».

وی که ‌ماه رمضان نزد ایرانیان را «‌غمبار» توصیف کرده بود، علّت این مسأله را «تحکم‌های دینی از سوی جمهوری اسلامی» عنوان می‌کند.

فرشتیان در ادامه مدعی می‌شود: «دینداری در یک جامعه سکولار آزاد سهل‌تر از دینداری در نظام جمهوری اسلامی است».

نکته دیگر در مورد حسن فرشتیان، قرابت با احمد منتظری است. زمانی که احمد منتظری در ماجرای انتشار فایل صوتی مرحوم منتظری، به جرم تبرئه منافقین توسط دادگاه محکوم شد، بیانیه‌ای در حمایت از وی صادر شد که حسن فرشتیان از امضاءکنندگان آن بیانیه بود.

وی، همچنین در گردهمایی سال 95 ضدانقلاب‌های فراری، که در کلن آلمان و در حمایت از منافقین برگزار شده بود، سخنرانی کرده بود.

حمایت از فتنه 88، یکی دیگر از سوابق حسن فرشتیان است که وجه تشابه همه نگارندگان نامه‌ی مذاکره مستقیم با آمریکا است.

از فرشتیان، مقالاتی در حمایت از فرقه بهائیت نیز منتشر شده است.

زمانی که حکم اعدام محمّدعلی طاهری، سرکرده فرقه انحرافی «عرفان حلقه» صادر شد، فرشتیان طی مصاحبه‌ای، این حکم را نامشروع خواند.

برای ریشه‌یابی عمیق‌تر اعتقادات و باورهای فرشتیان، مرور نظرات وی در باره قرآن کریم، خالی از لطف نیست. 

سال 94، سایت ضدّانقلاب «رادیو زمانه» که در هلند مدیریت می‌شود، مطلبی را با عنوان «قرآن یک متن فراتاریخی یا زمان‌مَند و نقدپذیر؟» منتشر کرد و با استفاده از حسن یوسفی اشکوری و حسن فرشتیان؛ دو روحانی معارض، مدعی شد که قرآن، کتابی تاریخی و برای یک دوره خاص است و بنابراین قابل نقد است.

فرشتیان در این مصاحبه، آیات قرآن را به دو دسته تقسیم می‌کند و مدعی می‌شود که برخی از آن‌ها برای تاریخ خاصی بوده‌اند و موضوعیت آن‌ها به محاق رفته‌اند و به عبارتی اگر در زمان خاصی حادث شده باشد و متعلق به بستر تاریخی ویژه‌ای باشد، اوامر و نواهی و دستوراتش فقط برای همان بستر تاریخی جنبه امر و نهی دارد، و برای نسل‌های دیگر، به یک حادثه تاریخی تبدیل می‌شود.

این روحانی مورد وثوق رسانه‌های بیگانه، در ادامه، مدعی می‌شود که با مقدس دانستن قرآن، اندیشیدن و به‌کارگیری خِرد، نیمه تعطیل می‌شود: نگرانی اصلی رهبران سنتی دین، حفظ اصل و اساس دین و پیام‌های دینی است، همانگونه که از قدیم رایج بوده. آن‌ها باور و یقین دارند که این متن مقدس از جانب شارع مقدس، برای سعادت همه بشریت در همه اعصار و همه امکنه نازل شده است، فرامین آن را به همان شکل، امروزه برای بشر قرن بیست و یکم، وافی و بلکه کافی می‌دانند. در تعارض خِرد با متن، اولویت را به متن می‌دهند و این‌گونه مقدس پنداشتن متن، کار آنان را تسهیل می‌کند و مسئولیت‌شان را تقلیل می‌دهد. اندیشیدن و بکارگیری خِرد نیز نیمه‌تعطیل می‌شود. با استناد به ظاهر متن، مسئولیت را متوجه متن (شارع) می‌کنند بدون آن‌که خود مسئولیتی بپذیرند.

حال، و با مرور کوتاه سوابق یکی از نگارندگان نامه مذاکره مستقیم با آمریکا، بهتر می‌توان این گفته‌ی غلامحسین کرباسچی؛ دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، که نامه‌ی مذاکره با آمریکا، ناشی از دغدغه منافع ملّی است را به قضاوت نشست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول