اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رئیس‌جمهور ترکیه:

سومین نیروگاه اتمی ترکیه ساخته می شود/عملیات علیه پ.ک.ک در قندیل ادامه می‌یابد

رئیس‌جمهور ترکیه از ساخت سومین نیروگاه اتمی ترکیه و تداوم عملیات برون مرزی علیه پ.ک.ک در کوهستان قندیل خبر داد.

سومین نیروگاه اتمی ترکیه ساخته می شود/عملیات علیه پ.ک.ک در قندیل ادامه می‌یابد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی‌های مبارزات تبلیغاتی خود پیش از انتخابات 3 تیر، درباره مسائل داخلی و خارجی صحبت کرد.

اردوغان در یک مصاحبه تلویزیونی درباره تلاش‌ها برای پیشرفت برنامه هسته‌ای ترکیه اعلام کرد که این کشور بعد از تکمیل ساخت نیروگاه اتمی «آق‌قویو» توسط روسیه، سومین نوع از این تاسیسات را ایجاد می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با بیان اینکه سومین نیروگاه اتمی ترکیه توسط مهندسان بومی این کشور ساخته خواهد شد، گفت: «(نیروگاه) آق‌قویو 10 درصد از نیاز انرژی (برق) ما را تامین می‌کند. 10 درصد دیگر نیز به وسیله دومین نیروگاه اتمی که در سینوپ تاسیس خواهد شد، تامین می‌شود».

نیروگاه آق‌قویو در استان «مرسین» در جنوب ترکیه با چهار راکتور هسته‌ای و ظرفیت تولید 1200 مگاوات برق، توسط شرکت «روس‌اتم» در حال ساخته شدن است.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین تاکید کرد که عملیات نظامی-امنیتی در شمال عراق علیه عناصر مسلح حزب کارگردان کردستان (گروه پ.ک.ک) ادامه خواهد داشت.

اردوغان با بیان اینکه تا کنون اهداف مهمی از گروه تروریستی پ.ک.ک در شمال عراق نابود شده، افزود: «ما به نابود کردن پایگاه‌های این سازمان تروریستی جدایی‌طلب در قندیل ادامه می‌دهیم».

درپی عملیات هوایی جنگنده‌های ترکیه طی چند روز گذشته در مناطق شمال عراق علیه پایگاه‌های پ.ک.ک، بیش از 60 عضو این گروه از پای درآمده و حدود 20 هدف مهم از جمله پناهگاه، زاغه مهمات و سلاح‌های سنگین نابود شدند.

«بکر بوزداغ» سخنگو و معاون نخست‌وزیری ترکیه روز دوشنبه (14 خرداد) گفته بود که هر لحظه امکان دارد نیروهای ارتش این کشور با ورود به خاک عراق، عملیات ضد تروریستی اجرا کنند.

«نورالدین جانیکلی» وزیر دفاع این کشور نیز هفته گذشته گفته بود پیشتر به ایران برای اجرای عملیات نظامی مشترک جهت نابود کردن مقر پ.ک.ک در کوهستان قندیل پیشنهاد داده‌اند که هنوز پیشرفتی در این مسئله حاصل نشده اما ایران صرف عملیات ترکیه را تایید کرده است. (جزئیات بیشتر)

نیروی هوایی ترکیه از جولای 2015 و درپی شکسته شدن توافق آتش‌بس موقت بین آنکارا و پ.ک.ک، مواضع این گروه در شمال منطقه کردستان عراق و کوهستان قندیل را به تناوب بمباران کرده است.

گروه پ.ک.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه را از سر گرفت. طبق آمار دولتی، تا کنون بیش از 40 هزار نفر در جریان عملیات‌های پ.ک.ک جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول