اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رئیس‌جمهور ترکیه خبر داد

35 سرکرده پ.ک.ک در عملیات ترکیه ازپای درآمدند

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به عملیات هوایی جنگنده‌های این کشور در کوهستان قندیل، از کشته شدن 35 سرکرده گروه تروریستی پ.ک.ک در شمال عراق خبر داد.

35 سرکرده پ.ک.ک در عملیات ترکیه ازپای درآمدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که درپی عملیات ضد تروریستی در شمال عراق، تا کنون 35 سرکرده گروه پ.ک.ک از بین رفته‌اند.

اردوغان طی سخنرانی در مراسم انتخاباتی حزب عدالت و توسعه در استان «قهرمان‌مرعش» گفت: «در دومین عملیات (هوایی در قندیل) تعدادی از سرکرده‌های (پ.ک.ک) را در یک جلسه یافتیم و کار 35 نفر از آنها را تمام کردیم».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با بیان اینکه نام‌های مهمی در بین سرکرده‌های از پای درآمده در عملیات هوایی دیده می‌شود، درباره عملیات در شمال سوریه، ادعا کرد: «ثبات سوریه به قدرت ترکیه بستگی دارد».

رئیس‌جمهور ترکیه سپس در یک سخنرانی دیگر با ادعای اینکه اگر ترکیه نبود، تروریست‌ها سوریه را تکه تکه می‌کردند، افزود: «آنها همچنین می‌خواهند با ایجاد یک دولت تروریستی در شمال سوریه، برای ترکیه مزاحمت ایجاد کنند».

 

اردوغان روز 21 خرداد با اعلام خبر آغاز شدن عملیات ضد تروریستی در شمال عراق، گفته بود 14 هدف مهم در قندیل و سنجار از بین رفته است. (جزئیات بیشتر)

نیروی هوایی ترکیه همچنین روز یکشنبه در عملیاتی جداگانه در شمال عراق، بیش از 30 عنصر مسلح عضو پ.ک.ک را از پای درآورده بود.

«بکر بوزداغ» سخنگو و معاون نخست‌وزیری ترکیه روز دوشنبه (14 خرداد) گفته بود که هر لحظه امکان دارد نیروهای ارتش این کشور با ورود به خاک عراق، عملیات ضد تروریستی اجرا کنند.

«نورالدین جانیکلی» وزیر دفاع این کشور نیز هفته گذشته گفته بود پیشتر به ایران برای اجرای عملیات نظامی مشترک جهت نابود کردن مقر پ.ک.ک در کوهستان قندیل پیشنهاد داده‌اند که هنوز پیشرفتی در این مسئله حاصل نشده اما ایران صرف عملیات ترکیه را تایید کرده است. (جزئیات بیشتر)

نیروی هوایی ترکیه از جولای 2015 و درپی شکسته شدن توافق آتش‌بس موقت بین آنکارا و پ.ک.ک، مواضع این گروه در شمال منطقه کردستان عراق و کوهستان قندیل را به تناوب بمباران کرده است.

گروه پ.ک.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه را از سر گرفت. طبق آمار دولتی، تا کنون بیش از 40 هزار نفر در جریان عملیات‌های پ.ک.ک جان خود را از دست داده‌اند.

ایالات متحده شبه‌نظامیان کُرد را مهره موثری در نبرد با گروه تروریستی داعش و پاکسازی شمال سوریه از لوث این عناصر دانسته و چندین ماه است که با ارسال تسلیحات، از آنها حمایت می‌کند. همین مسئله باعث ایجاد تنش‌هایی بین ترکیه و آمریکا شده است.

ترکیه اما معتقد است شبه‌نظامیان کُرد سوری، تفاوتی با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از نظر بین‌المللی تروریستی شناخته می‌شود، نداشته و سلاح‌های ارسالی آمریکا در نهایت به سمت ترکیه نشانه خواهد رفت.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول