اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

فارس از خبرهای خوب گزارش می‌دهد

چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید!

در روزگاری که اگر سخن از خبر خوب به میان آید، خیلی‌ها انگشت تعجب به دهان می‌گیرند که «مگر خبر خوب هم داریم؟!»، شما را دعوت می‌کنیم تا انتهای این متن ما را همراهی کنید.

چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید!

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، امروزه اغلب تئوری‌پردازان حوزه رسانه در جهانِ غرب معتقدند «خبر خوب، خبر بد است!»؛ چراکه اخبار بد و ناگهانی و تلخ، معمولاً بیشتر توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند و یک رسانه را در صدر توجه افکار عمومی قرار خواهد داد. در کشور ما هم چنانچه مشاهده می‌کنید، بیشترِ رسانه‌ها بر مبنای همین گزاره غلط، عمده تمرکز خود را بر اخبار منفی همچون حوادث، قتل، غارت، اعتیاد، حاشیه‌نشینی، دزدی، اختلاس، گرانی و .... گذاشته‌اند؛ غافل از آنکه با تداوم این روند، روح امید که مهمترین شاخصه حیات یک جامعه پویاست از کشور رخت بربسته و در جهانی که رسانه‌ها به اشتباه آن را تیره‌وتار ترسیم کرده و به پمپاژ اخبار منفی مشغولند، مردم هرروز مأیوستر از دیروز خواهند شد.

البته خبرگزاری فارس هرگز به‌دنبال سانسور کاستی‌ها و معایب نیست و چنانچه تاکنون نیز واضح و مُبرهَن بوده، همواره در صف اول منتقدان دولت‌ها و مسئولین برای اصلاح امور کشور بوده است، اما نکته مهم آن است که در کنار مشکلات جاری کشور، اتفاقات خوبی هم رقم می‌خورد که اغلب از دید رسانه‌ها پنهان می‌ماند و بازنشر آن‌ها می‌تواند حال عده‌ای از مردمِ خوب کشور ما را، خوب کند.

از این پس سعی خواهیم کرد در بسته «خبر خوب»، از گوشه‌وکنار استان پهناور فارس خبرهای خوب را برای شما روایت کنیم.

* بخشش جرایم تولیدکنندگان

در این حال‌وروز اقتصادی که هر روز خبرهای منفی همچون گرانی دلار و سکه و خودرو به گوش می‌رسد، هیچ چیز بهتر از خبر بخشش جرایم نمی‌تواند حال تولیدکنندگان ما را خوب کند.

 

اتاق بازرگانی شیراز و اداره‌کل مالیاتی فارس طبق تفاهمی که هفته پیش اعلام شد، از بخشودگی جرائم مالیاتی صادرکنندگان و تولیدکنندگان نمونه خبر داده‌اند: «تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمونه ملی و استانی که دارای بدهی مالیاتی قطعی‌شده در منابع مالیات‌های مستقیم هستند، ضمن تقسیط اصل بدهی در اقساط 36 ماهه، تمام جرائم قابل‌بخشش آنان نیز هم‌زمان بخشوده می‌شود. همچنین تولیدکنندگان و بازرگانان که دارای بدهی قطعی مالیات بر ارزش‌افزوده هستند نیز ضمن تقسیط بدهی در اقساط 9 ماهه تمام، همه جرائم متعلقه آن‌ها هم‌زمان بخشوده می‌شود.»

* مگر آنکه زور دادگستری به بانک‌ها برسد!

خبر دیگر آنکه علی القاصی‌مهر رئیس‌کل دادگستری استان فارس که به مناسبت هفته قوه قضائیه نشست خبری برگزار کرده، از تشکیل ستاد استانی اقتصاد مقاومتی در دادگستری فارس با مأموریت رفع مشکلات قضایی دست‌و‌پاگیر پیش روی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران خبر داده و گفته است: «تاکنون 39 مصوبه و 248 مکاتبه با مراجع قانونی در مورد جلوگیری از توقیف کارخانه و نیز اموال و محصول شرکت‌ها داشته‌ایم و از تعطیلی این کارخانه‌ها که به دلیل بدهی به بانک‌ها با مشکل تعطیلی روبه‌رو شده بودند، جلوگیری شده است.»

در شرایطی که مردم از اژدهای هفت‌سر جرایم تسهیلات بانکی به ستوه آمده و حتی تذکرات مراجع تقلید در مورد رَبَوی بودن سود بانکی هم بی‌فایده است، الحق‌والانصاف این فقط قوه قضائیه است که می‌تواند در مقابل بانک‌ها خودی نشان داده و زورآزمایی کند! به آقای القاصی خداقوت می‌گویم و امیدوارم این روند را با تمام قوت ادامه دهند.

راستی انتظار مردم همواره برخورد قاطع قضایی با متخلفان و چپاول‌گران بوده تا درس عبرتی برای دیگر غارتگران باشد. صحرائیان فرماندار جهرم یک خبر خوب در همین راستا برایمان داشته و گفته: «با متخلفان و سودجویانی که زمین‌های منابع طبیعی شهرستان جهرم را تصرف کرده بودند برخورد قاطع و سریع صورت گرفت و بیش از 2 هزار بلوک در اراضی ملی بخش مرکزی جهرم به دستور دادستان توسط یگان حفاظت منابع طبیعی و خودرو سنگین اداره راهداری جمع‌آوری شد.»

* حرف‌هایی که دیگر کمتر شنیده می‌شود

علیرضا صحرائیان البته حرف‌های خوب دیگری را هم زده که این روزها کمتر شنیده می‌شود: «مدیران باید پاسخگوی مردم باشند؛ اینکه مدیری تلفن همراه خود را خاموش و یا از دسترس خارج کند درخور مدیر نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست. مدیران باید با اخلاق خوب با مردم برخورد کرده و دربرابر محرومان متواضع و هم‌تراز آن‌ها باشند‌. مدیری قوی است که صادقانه و سالم کار کند، برای خودش خواسته‌ای نداشته باشد و در برابر افراد سودجو و منفعت‌طلب ایستادگی کند.»

* آب، مایه حیات

اما بگذارید از جهرم به شرق فارس برویم و ببینیم در نی‌ریز چه خبر است؟ در استان فارس از آنجا که هیچ‌وقت استان صنعتی نبوده، شغل اغلب مردم کشاورزی است و خشک‌سالی‌های پیاپی، مردم را بیچاره کرده! و در این شرایط است که بیشتر معنی «آب، مایه حیات» را درک می‌کنیم.

 

علی‌اصغر مسعودی نماینده مردم نی‎‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی یک خبر خوب برای مردم حوزه انتخابیه خود داشته و در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه «سد چشمه عاشق نی‌ریز سال گذشته با اعتبار بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان و ذخیره حدود ۴۴ میلیون مترمکعب آب به بهره‌برداری رسیده»، گفته است: «با عملی شدن وعده دولت به کشاورزان بخش قطرویه نی‌ریز، حقابه کشاورزان از سدچشمه عاشق براساس توافق با سازمان آب، به میزان ۵ میلیون متر مکعب به مدت 2 ماه در رودخانه فصلی این منطقه رهاسازی شد.»

صحبت‌های نماینده نی‌ریز که از افتتاح سد و رهاسازی حقابه خبر داده، خوب و امیدوارکننده است، اما اگر واقعاً می‌خواهیم فکری به حال بحران آب کنیم، راهی نداریم جز اینکه تکلیف «کشاورزی» خود را مشخص کنیم. اشتباه اساسی ما آن است که مدام به مردم تذکر می‌دهیم که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، هرچند این موضوع هم در جای خود لازم و ضروری است، اما کل مصرف آب در بخش خانگی و حتی صنعتی کشور، در مجموع تنها حدود 7 درصد است و بیش از 90 درصد باقیمانده، مربوط به بخش کشاورزی است که متاسفانه معمولاً به دلیل استفاده از شیوه‌های سنتی و قدیمی، هدررفت زیادی دارد. حفر چاه‌های غیرمجاز هم که بیداد می‌کند و تداوم این وضعیت، عمق چاه‌های آب را به چندصدمتر رسانده است.

* خداقوت به کشاورزان کازرونی

در این شرایط چه‌قدر خوشحال‌کننده است که رئیس جهادکشاورزی کازرون از کاهش 50 درصدی مصرف آب در کشاورزی این شهرستان خبر داده و گفته: «در محصولات آب‌بر نسبت به چهارسال قبل کاهش 50 درصدی مصرف آب داشته‌ایم و این مهم با اصلاح الگوی کِشت، اجرای کِشت گُلخانه‌ای سیفی و سبزیجات و تشکیل کلاس‌های ترویجی محقق شده است.»

سید عبدالصاحب قائمی یک پیشنهاد میلیونی و درآمدزا هم برای کشاورزان داشته: «با توجه به اینکه کِشت پاییزه چغندرقند بعد از کسر همه هزینه‌ها در هر هکتار ۱۰ میلیون تومان درآمد دارد، جایگزین خوبی برای کشت سبزی و محصولات آب‌بر تابستانه است.»

خلاصه اینکه اگر فکری به حال کشاورزی درست‌ودرمان و اصولی نکنیم، استان فارس که روزی به استان چهارفصل و با شهرهای سرسبز مشهور بود، روزبه‌روز بیابانی‌تر می‌شود. البته مسئولان امر مشغول تلاشند که مبادا این اتفاق رخ دهد؛ همچنان‌که مهرزاد بوستانی مدیرکل منابع طبیعی فارس در خبری امیدوارکننده از بیابان‌زدایی در بیش از یک میلیون هکتار اراضی فارس گفته و گفته: «17 طرح مطالعاتی شامل مدیریت مناطق بیابانی، جنگل‌های دردست کاشت و طرح کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در حال اجراست و درختکاری، بذر و بوته‌کاری در اراضی ملی فارس، از موفق‌ترین طرح‌ها در این زمینه هستند که با جدیت دنبال می‌شوند.»

* 3 هزار مَرد!

اصلاً بگذارید قدری از دستگاه‌های اجرایی فاصله بگیریم. خبر خوب که یک‌طرفه و فقط مربوط به دولت نیست؛ خیلی وقت‌ها این خودمان هستیم که می‌توانیم حال خوب را به خانواده و دوستان و همشهریان خود هدیه کنیم. مثلاً مدیرکل نوسازی مدارس هفته گذشته گفته: «با کمک 3 هزار نفر از خیّران مدرسه‌ساز بسیاری از مدارس استان فارس بازسازی، نوسازی و نیز به بهره‌برداری رسیده و از ابتدای راه‌اندازی اداره‌کل نوسازی مدارس فارس تاکنون، 10 هزار کلاس درس بااعتبار افزون ‌بر 500 میلیارد تومان از سوی خیّران مدرسه‌ساز تحویل آموزش‌وپرورش شده است.»

* 8 هزار و 37 زندگی

یا مثال دیگر آنکه مدیرکل زندان‌های فارس همین چند روز پیش گفته: «در ماه رمضان امسال از سوی خیّران این استان 10 میلیارد و 136 میلیون تومان برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد جمع‌آوری ‌شده و از ابتدای سال 1381 تاکنون، تعداد 8 هزار و 307 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد از زندان‌های استان فارس آزاد و به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.»

* 26 هزار همنشین پیامبر!

افتخار دیگر مردم فارس را مدیرکل کمیته امداد رونمایی کرده و گفته: «در ماه رمضان امسال بیش از 10 هزار نفر از مردم فارس حامی ایتام و محسنین مددجوی کمیته امداد شدند و با احتساب نفرات قبل، در حال حاضر 26 هزار نفر از ایتام و فرزندان طرح محسنین، از حمایت‌های کمیته امداد فارس در قالب اهداء جهیزیه، درمان، مسکن، کمک‌هزینه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی و غیره بهره‌مند هستند. ضمن اینکه سال گذشته هم مقام نخست جذب حامی برای ایتام و محسنین در کشور، به استان فارس اختصاص یافت.»

 

واقعاً انسان در مقابل عظمت این مردم نیکوکار چه می‌تواند بنویسد؟! وقتی رسول گرامی اسلام (ص) در روایت می‌فرمایند: «من و سرپرست یتیم در بهشت مانند دو انگشت همراهیم» و حضرت امیر (روحی‌له‌الفداه) که خود بهترین الگوی یتیم‌نوازی بشریت است، در حدیثی تاکید می‌فرمایند: «هیچ مرد و زن مؤمنى نیست که دست محبت بر سر یتیمى بگذارد، مگر این که خداوند به اندازه هر تار مویى که بر آن دست کشیده است ثوابى برایش بنویسد»، منِ خبرنگارِ یک‌لاقَبا در مقابل این خبرهای انرژی‌بخش چه حرفی دارم برای گفتن؟!

* پس سهم دستگاه‌های دولتی چه می‌شود؟!

البته که رسیدگی به محرومان و مستضعفان و یتیمان تنها برعهده مردم نیست و دولت و نهادهای انقلابی نیز وظایف بسیار سنگینی در این زمینه دارند. خوشبختانه خبرهای خوبی در آن سوی «مسابقه بهشت» هم به گوش می‌رسد؛ مثلاً در شرایطی که مشکل بیکاری بیداد می‌کند و اشتغال‌به‌کار جوانان از نان شب هم واجب‌تر شده، محمد بذرافشان مدیرکل کمیته امداد فارس از ایجاد 13 هزار فرصت شغلی در سال 96 خبر داده و گفته: «در سال جاری می‌کوشیم بیش از 16 هزار فرصت شغلی برای خانواده‌های تحت پوشش ایجاد کنیم. علاوه بر آن در سال گذشته بیش از 3 هزار و 800 فعالیت مسکن در قالب احداث، خرید، تعمیر و تکمیل واحدهای نیمه‌تمام صورت گرفته است و پیش‌بینی می‌شود این آمار در سال جاری به 5 هزار مورد افزایش یابد.»

* چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید!

باور کنید پیش‌نویس اولیه من که حاوی فهرستی طولانی از خبرهای خوب استان فارس تنها در یک هفته اخیر است، حالاحالاها ادامه دارد؛ اما می‌دانم مردم عادت کرده‌اند به خواندن مطالب کپسولی، خلاصه و کوتاه در گوشی تلفن همراه خود و دیگر حال‌‌وحوصله مطالعه متن‌های طولانی را ندارند؛ پس ناچارم قید خیلی از خبرهای خوب دیگر را بزنم تا حال شما بد نشود! از آمادگی شیراز برای اسکان مسافران جام جهانی 2022 قطر و خبر شیرین تولد نوزاد عجول کازرونی در اورژانس می‌گذرم تا خسته نشوید و حتی مجبورم خبر آرامش‌بخش معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز را هم حذف کنم که شایعه ابتلا به سرطان برای کسانی که از محصولات «بابابستنی» استفاده کرده‌اند را تکذیب کرد. مابقی فهرست بلند خبرهای خوب هم بماند تا فرصتی دیگر.

 

غرض آنکه این همه خبر خوب فقط مربوط به یک هفته و حاصل سه چهار ساعت جستجویم در فقط خبرگزاری خودمان (فارس‌نیوز) بود؛ حال تصور کنید این جستجو کامل شود و خبرهای خوب را از تمام خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و حتی سایت‌های محلی استان روایت کنیم. بماند که خیلی اتفاقات امیدبخش در اطراف ما روی می‌دهد که اصلاً هیچ رسانه‌ای آن را انعکاس نمی‌هد، بویژه در شهرستان‌ها و روستاهای کوچک‌تر.

نکته آخر هم آنکه به‌دلیل مشغله کاری زیاد، همواره همکاران خوب و پرتلاشم در خبرگزاری زحمت نگارش مطالب را می‌کشند و خیلی کم پیش می‌آید تا فرصتی دست دهد و خودم هم قلم به دست شوم؛ اما بدلیل اهمیت زیاد ترویج این نوع نگاه، به ناچار شخصاً نخستین بسته «خبر خوب» را به رشته تحریر درآوردم تا همه با هم عادت کنیم که می‌توان نیمه پُر لیوان را هم دید؛ «چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید»...

گزارش از محمدحسین رئیسی؛ مدیر خبرگزاری فارس در استان فارس

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول