اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

انتقادات هنرمندان به تئاتر خصوصی/۳

انحصار تماشاخانه‌های خصوصی باید شکسته شود/ تئاتر بدون چهره هم می‌فروشد

حسن نیازی کارگردان تئاتر گفت: خود هنرمندان باید برای رفع مشکلات تئاتر به داد هم برسند، اگر فلان چهره هم در کار نباشد، باید سعی کرد با محتوا مخاطب را جذب کرد، چرا که تئاتر بدون چهره هم می‌تواند فروش کند.

انحصار تماشاخانه‌های خصوصی باید شکسته شود/ تئاتر بدون چهره هم می‌فروشد

حسن نیازی کارگردان نمایش برگزیده «پیانیستولوژی» در جشنواره تئاتر فجر، در گفت وگو با خبرنگار تئاتر فارس عنوان کرد که امسال نیز در تلاش است تا یک نمایش دیگری به نام «آیراک» را به صحنه جشنواره تئاتر فجر بیاورد.

وی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر به بازنویسی متن می‌پردازیم و تا چند هفته دیگر کار تمرین را آغاز می‌کنیم. این نوشته هم کار حمید خیرآبادی است که یک گام بعد از پیانیستولوژی به مقوله جنگ و سیاست و تأثیر رسانه بر دنیای امروز و اتفاقات آن می‌پردازد.

نیازی با اشاره به اینکه کاراکترها هم مثل پیانیستولوژی زیاد نیستند، توضیح داد: امسال یک اجرای دیگر از پیانیستولوژی هم در مشهد رفتیم که خوشبختانه اقبال خوبی داشت.

وی در ادامه درباره وضعیت تماشاخانه‌های خصوصی گفت: در حال حاضر مشهد هم سه تماشاخانه خصوصی دارد که تئاتر مشهد هم بر اساس آنها می‌چرخد و دولت و شهرداری آنها را رها کرده‌اند، قاعدتا خیلی جاها باید این اتفاق بیافتد و تماشاخانه‌های خصوصی رونق بگیرند.

این کارگردان از مهمترین آسیب‌های تماشاخانه‌های خصوصی را بهای زیاد بلیت آنها به شمار آورد و گفت: همین باعث می‌شود که گروهها برای اینکه فروش کنند نمایش‌های عامه و سطحی‌تر با چهره‌های گران‌قیمت کار کنند، بنابراین دیگر تماشاگر برای چهره می‌آید نه برای محتوا!

وی یادآور شد: راهکارهای رفع این مشکلات باید آسیب شناسی شود و خود هنرمندان به داد هم برسند حال اگر فلان چهره هم در کار نباشد باید سعی کرد محتوای خوب تولید کرد چرا که تئاتر بدون چهره هم می‌تواند فروش کند.

نیازی با بیان اینکه به نظرش در تهران هم تماشاخانه‌های خصوصی کم هستند، توضیح داد: البته تماشاخانه‌هایی که استاندارد باشند و همین باعث می‌شود که مشکل اینها پیدا شوند همینطور زمانی که تعداد زیاد باشد انحصار بازار تئاتر شکسته می‌شود، وقتی یک سالندار می‌خواهد شبی ۲.۵ میلیون تومان اجاره سالن بدهد، و سالن‌دار دیگر یک میلیون، خب همین باعث می‌شود که انحصار از بین برود و رقابت در گرفتن کارها زیاد باشد. حداقل در مشهد هنوز این اتفاق نیفتاده است چرا که تعداد کارها با تعداد سالن‌ها نسبتا برابر است و سالن‌ها نمی‌توانند رقابت کنند.

وی با اشاره به اینکه خودش نیز یک کار در تماشاخانه خصوصی مشهد به اجرا برده است، گفت: البته تماشاخانه دولتی هم که اجرا رفتیم خیلی فرقی نداشت، چرا که باز در تماشاخانه خصوصی یک نفر جوابگو است اگر مشکلی پیش بیاید اما در سالن دولتی که کسی پاسخگو نیست.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول