اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وبگاه خبری تحلیلی یمنی مطرح کرد

شروط ائتلاف سعودی-اماراتی برای یمن، نشان از ناتوانی آن در نبرد الحدیده است

یک وبگاه یمنی تعیین شرط ائتلاف سعودی-اماراتی برای توقف عملیات نظامی در الحدیده را نشانه استیصال آن در تصرف این شهر خواند و گفت هر گونه ماجراجویی جدید ائتلاف، آن را در لیست‌های سیاه بیشتری قرار می‌دهد.

شروط ائتلاف سعودی-اماراتی برای یمن، نشان از ناتوانی آن در نبرد الحدیده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن، در «عدن» (در جنوب یمن) با دولت مستعفی این کشور رایزنی کرد تا قابلیت اجرای پیشنهاد «نظارت سازمان ملل بر فرودگاه الحدیده» در ازای توقف عملیات نظامی در این شهر را ارزیابی کند.

وبگاه یمنی «متابعات» در یادداشتی با این عنوان که « امارات پس از ناتوانی در نبرد الحدیده، شرط عقب‌نشینی انصار الله می‌گذارد»، نوشت: در حالی که منابع دولت مستعفی یمن انتظار دارند ائتلاف سعودی تا حد امکان پیشنهاد نظارت سازمان ملل بر الحدیده را بپذیرد اما ابوظبی همچنان تهدید به عملیات نظامی جدیدی می‌کند و بر خواسته خود برای عقب نشینی انصار الله از الحدیده اصرار دارد در حالی که هیچ کدام از اهرم‌های قدرت در میدان نبرد پشتوانه این شرط نیست.

درست چند ساعت قبل از اینکه «مارتین گریفیتس» دور جدید رایزنی‌های خود را برای توقف حمله به شهر الحدیده آغاز کند جبهه ائتلاف مجددا چیزی را که شروط خود برای توقف درگیری‌ها و از سر گیری روند مذاکرات نامید، مطرح کرد.

شروطی که علنا معلوم می‌شود اصرار بر آن همزمان با سفر امروز گریفیتس به شهر عدن، جایی که با عبد ربه منصور هادی دیدار کرد، با هدف تشدید فشار بر انصار الله  صورت گرفته است تا آن را وادار به امتیازدهی کند؛ بخصوص که بتازگی از طریق رسانه‌های خود از آمادگی برای به راه انداختن حمله ای گسترده به الحدیده دم می‌زنند.

با این حال روند تحولات میدانی چیزی کاملا مغایر با گذاشتن این گونه شرط و شروط هاست چون در نبرد ساحل غربی دست برتر از آن ارتش و کمیته‌های مردمی است علاوه بر پیشرفت‌هایی که در دیگر جبهه‌ها به دست آوردند.

بنابراین ابوظبی و ریاض در صورتی که اصرار بر عقب نشینی انصار الله از شهر الحدیده داشته باشند راهی جز ادامه ماجراجویی فاجعه بار خود ندارند که نمونه آن روز یکشنبه با قتل عام آوارگان الحدیده در حمله هوایی جنگنده‌های ائتلاف سعودی رقم خورد و با کشته شدن دستکم 9 نفر و زخمی شدن 12 نفر دیگر همراه بود.

«انور قرقاش»، وزیر مشاور در امور خارجه امارات دیروز از انصار الله خواست به طور مسالمت آمیز از شهر و بندر الحدیده عقب‌نشینی کند. وی تامین امنیت الجدیده را گامی اساسی به سمت ایجاد راه حل سیاسی بحران یمن دانست. این مقام اماراتی افزود: فرآیند سیاسی به رهبری سازمان ملل با تصمیم حوثی برای اجتناب از رویارویی آغاز خواهد شد.

در همین راستا ریم الهاشمی، وزیر مشاور در امور همکاری‌های بین المللی امارات هم گفت: ما خوشبینیم و به فرآیند سیاسی ایمان داریم؛ وی افزود: ما نمی‌توانیم وضعیتی را تصور کنیم که در آن حوثی‌ها داخل شهر باشند.

از زمان آغاز حمله ائتلاف سعودی به الحدیده در سیزدهم ماه جاری میلادی این شفاف‌ترین اظهارات اماراتی‌هاست که اهداف کشورشان و در پس آن عربستان را از این نبرد روشن می‌کند.

ابوظبی گمان می‌کند که با گرفتن الحدیده از انصارالله تسلط بر سواحل یمن را تکمیل خواهد کرد که در آینده سهم خوبی را در نقشه سیاسی برای او تضمین خواهد کرد و در نتیجه آن می‌تواند بر یمن حکومت کند نظیر کاری که با جیبوتی قبل از اخراج از آنها کرده بود.

امارات عربی متحده این حقیقت را نادیده می‌گیرد که پس از عربستان دومین عنصر نفرت انگیز نزد یمنی‌هاست اگر نگوییم از سعودی‌ها هم ایجاد حسن نفرت نزد یمنی‌ها سبقت گرفته‌اند و پیامدهای سه سال جنگ ائتلاف و انواع تخلفات و جنایات ارتکابی آنها در حالی که نتوانستند جبهه‌ای مستحکم و طرفدار خود از بین یمنی‌ها بسازند به سادگی از افکار عمومی مردم یمن پاک نمی‌شود که بتوانند پس از آن ابوظبی و ریاض را پذیرا باشند و تظاهرات این روزها علیه حضور نیروهای بیگانه در استان المهره که به دعوت گروه‌ها و شخصیت‌هایی ترتیب داده شده که نزدیک به دولت مستعفی منصور هادی هستند، روشن‌ترین شاهد این امر است.

از سوی دیگر نیات و اهداف عربستان با اماراتی‌ها تطابق ندارد اما «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد عربستان که به دنبال خروج از باتلاق یمن است منعی نمی‌بیند که نقشه‌های «محمد بن زاید» را آزمایش کند تا شاید بتوانند انصار الله را به زانو درآورد و سپس نقش سیاسی اندکی هم به او ببخشند که در حدی نباشد که نقشی تعیین کننده در سیاست‌های یمن و دیدگاه‌های راهبردی آن داشته باشد.

در هر صورت هدف کنترل صنعا و بازگرداندن مشروعیت منصور هادی به آنها غیر عملی شده  و الحدیده برای ریاض پیراهن عثمانی است که چاره‌ای جز علم کردن آن ندارد.

امارات عربی متحده و عربستان خیال می‌کنند می‌توانند از طریق گریفیتس انصار الله را وادار به بالا گرفتن پرچم سفید کنند اما تهدیدهای آنها پوچ و توخالی است که حتی قادر به شکستن حلقه محاصره نیروهایشان در نوار ساحلی هم نیستند.

علی رغم اینکه گفته می‌شود سه گردان جدید را برای انجام این ماموریت مجهز کردند اما هیچ چیز ضمانت نمی‌دهد که سرنوشت آنها نظیر سرنوشت قبلی‌ها نباشد چون نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی ضربات بی‌نظیری را به پیکر مهاجمان وارد کردند که تازه‌ترین آنها عملیات یگان مهندسی نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی در الدریهمی بود که با کشته شدن فرمانده گردان و شش نفر از همراهانش همراه بود علاوه بر اینکه شش دستگاه خودروی نظامی مختلف آنها هم نابود شد.

امروز در میدان نبرد الحدیده لشکر مزدوران ائتلاف سعودی خسته شده‌اند و به گفته خودشان «شبه نظامیان حوثی یکسره راه‌های کمک رسانی از سمت الجاح و الفازه را مسدود می‌کنند» همان گونه که «احمد الحجیلی»، فرمانده لشکر دوم این مزدوران موسوم به عمالقه اعتراف به این قضیه داشت.

با این حال شبه نظامیان تحت حمایت امارات  و رسانه‌هایشان همچنان ادعا می‌کنند که در شرف تسلط کامل بر فرودگاه الحدیده هستند و می‌گویند نیروهایشان در شرق، جنوب، غرب و بخشی از شمال پیرامون فرودگاه مستقر هستند اما در عین حال اعتراف نمی‌کنند که این نیروها در پیرامون فرودگاه در محاصره هستند و هیچ راهی جز دریا در مقابل خود نمی‌بینند و مابقی عناصر آنها هم پس از تسلط انصار الله بر روستای المشیخه واقع در بین الجاح و المجیلیس به جاده مواصلاتی بین الخوخه و الدریهمی عقب نشینی کردند و عملا تلاش‌های آنها برای پیشروی متوقف شد.

بر اساس این واقعیت میدانی، دولت منصور هادی واقع بین‌تر از حامیانش است چرا که منابع سیاسی نزدیک به وی نقل کردند ائتلاف نبرد الحدیده را بی‌حساب و کتاب راه انداخته و از همین رو جامعه بین‌المللی درباره ادامه آن هشدار می‌دهد.

این منابع افزودند: تلاش‌های آشکاری برای توقف نبرد الجدیده جریان دارد تا ریاض و ابوظبی را به پذیرش موضوع نظارت سازمان ملل بر بندر الحدیده ملزم کند به جای اینکه از آنها خواسته شود الحدیده و بندر آن را آزاد و به دولت منصور هادی تحویل بدهد.

این انتظارات ممکن است درست باشد اما در عین حال ابوظبی و ریاض شاید هنوز بر مخالفت با توقف جنگ اصرار داشته باشند با وجود اینکه از داخل همین خودشان هشدارهایی داده شده درباره اینکه مزدورانشان طعمه آسانی برای حوثی‌ها خواهند شد و شکست در این نبرد موقعیت حوثی‌ها را در داخل و خارج یمن تقویت خواهد کرد.

ائتلاف سعودی به عملیات نظامی پیش روی آنها برای تغییر موازنه‌های نبرد اشاره دارد (به رغم اعتراف خودشان به ناتوانی در تسلط بر فرودگاه و مجبور بودن برای عقب نشینی به پیرامون فرودگاه که این را منابعی میدانی در گروه موسوم به مقاومت جنوب یمن بیان کردند) در این صورت، به نظر می‌رسد ائتلاف می‌خواهد سیاست زمین سوخته را در پیش بگیرد که هیچ فایده‌ای برای آن ندارد جز اینکه در لیست‌های سیاه بیشتری قرار بگیرد آن هم پس از اینکه سازمان ملل دیروز اعلام کرد که ائتلاف سعودی را در فهرست ناقضان حقوق کودکان در مناطق درگیری قرار داده است چرا که با جنگ یمن جان بیش از 600 کودک را گرفته است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول