اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

همراه با کاروان حج/ 16

ممنوعیت‌های زیارتی حجاج/ پرهیز از سخن گفتن با صدای بلند در حرمین شریفین

زائران خانه خدا در طول سفر حج باید علاوه بر احترام به قوانین عربستان به برخی نکات و ممنوعیت‌هایی که اعمال می‌شود، توجه داشته باشند تا در طول سفر مشکلی برای آن‌ها ایجاد نشود.

ممنوعیت‌های زیارتی حجاج/ پرهیز از سخن گفتن با صدای بلند در حرمین شریفین

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، با نزدیک شدن به ایام اعزام زائران خانه خدا به حج تمتع لازم است تا افراد از ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های این سفر معنوی و برخی قوانین عربستان اطلاعات لازم را کسب کنند.

بر همین اساس زائران باید بدانند که گریه‌های غیرمعمول با صدای بلند و ایجاد هر گونه صدای نامتعارف موجب برخورد مأموران سعودی می‌شود؛ همچنین افراد باید از سخن گفتن با صداى بلند در حرمین شریفین پرهیز کرده و دوستان خود را با صداى بلند صدا نزنند چرا که اهل سنت این رفتار را نشانه بى‌احترامى به مکان‌هاى مطهر مى‌دانند که البته از نظر علمای شیعه نیز این امر اعتقاد درستی است.

علاوه بر این، زائران نباید با مأموران به هیچ‌وجه بحث و مشاجره کنند چرا که آنها موظف به انجام مأموریت خود هستند، هرچند که شاید این مأموریت ابلاغی از نظر ما چندان مطلوب نباشد.

یکی دیگر از نکاتی که زائران خانه خدا باید به آن توجه داشته باشند، عدم قرائت برخى زیارتنامه‌ها و دعاها با صداى بلند است، چرا که با انجام این اعمال، زمینه درگیرى و برخوردهاى اهانت‌آمیز به وجود می‌آید. همچنین بلندکردن کفش حتی با کیسه مخصوص آن، در حرمین شریفین به خصوص هنگام عبور از مقابل ضریح پیامبر اکرم(ص) و حتی در طواف، ممنوع است.

در فرهنگ عرب، بلند کردن کفش به طرف کسی توهین قلمداد می‌شود، به همین دلیل در چند سال اخیر تعدادی از زائران به این اتهام که در مقابل مرقد پیامبر اکرم(ص) و قبور خلفا، کفش خود را بالا گرفته‌اند، بازداشت و مدتی را در بازداشتگاه(بیش از 70 روز) به سر برده‌اند.

در مدینه به ویژه قبرستان بقیع نیز محدودیت‌های خاصی اعمال می‌شود، به طوری که زائران باید از همراه داشتن و استفاده از دوربین‌های مخصوص عکاسی و فیلم‌برداری در حرمین شریفین و قبرستان بقیع و قبرستان ابوطالب و دیگر مساجد به دلیل ممنوعیت آن اجتناب کنند.

 انداختن پول و عریضه و خوابیدن در حرمین شریفین نیز ممنوع است و علاوه بر کراهت ممکن است اتفاقاتى مانند سرقت پول، کفش و وسایل دیگر براى زائران رخ دهد. همچنین افراد باید هنگام حضور در حرمین شریفین، رو به قبله بنشینند چرا که نشستن پشت به ضریح پیامبر اکرم(ص) و یا پشت به کعبه و یا سیگار کشیدن در اماکن مقدس ممنوع است.

به گزارش فارس، امسال 85 هزار و 200 نفر از کشور مان به حج تمتع مشرف می‌شوند که اولین گروه 27 تیرماه و آخرین گروه 24 مردادماه به عربستان اعزام خواهند شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول