به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حجتالاسلام محسن رسولی صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران استان با اشاره به مزایای ابلاغ الکترونیک«ثنا» اظهار کرد:ابلاغ از ابتدای تشکیل عدلیه و دادگستری به شکل سنتی و کاغذی صورت میگرفت در واقع ابلاغ یکی از اساسیترین فرایندها در دادگستری است چرا که اگر ابلاغ به درستی انجام نشود جلسه دادگاهی نیز تشکیل نخواهد شد.
وی تصریح کرد: در گذشته برای صدور ابلاغ به مخاطب از مأموران انتظامی و بعد از سربازان وظیفه استفاده میشد که این امر به دلیل ناآگاهی سرباز وظیفه از اهمیت اوراق قضایی مشکلاتی را در روند ابلاغ ایجاد میکرد.
معاون آمار، فناوری و اطلاعات دادگستری گلستان ادامه داد: اوراق قضایی با درجه اهمیتی که داشت اما در زمان ابلاغ دیگران نیز از آن آگاه میشدند و موجب هتک حیثیت فرد در محل سکونت خود میشد از طرفی به دلیل استفاده از کادر نامجرب برای ابلاغ هزینههای زیادی برای ابلاغ صحیح صورت میگرفت از این رو مسوولان دستگاه قضا به فکر ایجاد یک سامانه الکترونیک افتادند تا مشکلاتی از این دست رفع شود.
رسولی در خصوص چگونگی ابلاغ در سامانه الکترونیک گفت: در فضای مجازی هر فرد باید یک حساب داشته باشد تا دریافت کننده یکسری اطلاعات باشد بنابراین برای انجام ابلاغ قضایی ناچار شدیم یک صندوق پستی قضایی برای این امر اختصاص دهیم بدون آنکه کسی از ابلاغ و موضوع آن آگاه باشد.
وی اضافه کرد: در ابلاغ الکترونیک چون فرد یک حساب کاربری برای خود ایجاد میکند ابلاغ به حساب کاربری فرد ارسال و ابلاغ قانونی میشود اگر مخاطب ابلاغ را مشاهده نکند رأی دادگاه غیابی خواهد شد، با فاصله زمانی 72 ساعت سه تا پنج بار پیام برای فرد ارسال میشود اگر فرد ابلاغ را مشاهده کند نتیجهاش در سامانه ثبت میشود که فرد ابلاغ را مشاهده کرده است در واقع از نگاه سامانه الکترونیک به محض آنکه روی ابلاغ کلیک شود پیامی مبنی بر مشاهد ابلاغ ارسال خواهد شد.
معاون آمار، فناوری و اطلاعات دادگستری گلستان با بیان اینکه در گذشته 90 درصد از ابلاغها به شکل غیرواقعی بود، اذعان کرد: در حال حاضر بیش از 70 درصد از ابلاغها مشاهده میشود از طرفی با تمام دهیاریها در روستا از سوی استانداری هماهنگی ایجاد شده تا روستاییان بتوانند ابلاغیههای خود را از دهیاری دریافت کنند.
انتهای پیام/83017