اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

بسته خبری تئاتر/ ۱۱ تیر ۹۷

معاون هنری ارشاد به تماشای یک نمایش رفت/ دبیر جشنواره تئاتر سقز معرفی شد

نمایش «فیلک» تازه‌ترین اثر حسن معجونی از نوزدهم تیر ماه به صحنه تئاتر شهرزاد می‌آید.

معاون هنری ارشاد به تماشای یک نمایش رفت/ دبیر جشنواره تئاتر سقز معرفی شد

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، الهام کردا بازیگر با سابقه تئاتر در نمایش «آهواره» به نویسندگی و کارگردانی احسان گودرزی به ایفای نقش می پردازد.

الهام کردا در اولین همکاری خود با احسان گودرزی در نمایش «آهواره» که قرار است از اول مرداد ماه در تماشاخانه پالیز اجرا شود، ایفای نقش می‌کند. کردا که پیش از این با نمایش «زبان تمشک‌های وحشی» حضور موفقی را در تماشاخانه پالیز تجربه کرده است، این بار با حضور در نمایش «آهواره» به نویسندگی و کارگردانی احسان گودرزی بار دیگر به روی صحنه این تماشاخانه خواهد رفت.
«آهواره» عنوان سومین نمایشی است که احسان گودرزی نوشته و کارگردانی می کند، وی پیش از این دو نمایش «مثل شلوار جین آبی» و «اسلحه ناموس منه» را نیز در مقام کارگردان به صحنه برده است.

*برنامه‌های «پردیس تئاتر شهرزاد» در تیرماه 97 اعلام شد

برنامه نمایش های «پردیس تئاتر شهرزاد» در تیر ماه سال جاری اعلام شد، محمد حسن معجونی نمایش «فلیک» را روی صحنه خواهد برد.

نمایش «فلیک» عنوان تازه ترین اثر محمد حسن معجونی است که از تاریخ 19 تیرماه در سالن شماره 2 پردیس تئاتر شهرزاد در ساعت 19:30 اجراهای خود را آغاز می‌کند، این دومین حضور محمد حسن معجونی و گروه تئاتر لیو در پردیس تئاتر شهرزاد خواهد بود.

نوید محمد زاده، ستاره پسیانی، حسین حسینیان و برنا انصاری بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می پردازند، نمایش «فلیک» قرار است که بعد از چند اجرای اول، در دو سانس روی صحنه برود.

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» به کارگردانی شهرام گیل آبادی که اجراهای خود را از تاریخ 31 خردادماه سال جاری آغاز کرد و تا کنون با استقبال ویژه مخاطبان مواجه شده است هرشب  ساعت 21 در سالن شماره 1 پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد رفت.

پانته آ بهرام، سیما تیرانداز و لادن مستوفی بازیگران این اثر نمایشی هستند که به معضل اجتماعی وضعیت کارتن خواب ها می پردازد.

از سوی دیگر نمایش «آفتابکاران و سایر کشاورزان خاور نزدیک» به کارگردانی پویا پیرحسینلو  از تاریخ 24 تیرماه هر روز ساعت 18 در سالن شماره 1 این مجموعه اجراهای خود را آغاز خواهد کرد. بازیگران این نمایش از میان اهالی تئاتر انتخاب شده اند. 

همچنین نمایش «فصل شکار بادبادک ها» به نویسندگی جلال تهرانی و کارگردانی شاهین صادقیان از 25 تیرماه هر شب ساعت 20 در سالن شماره 1 پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. متین ستوده تنها بازیگر این اثر نمایشی است.

نمایش شاد و موزیکال «دلاکها» به نویسندگی فرهاد نقد علی و کارگردانی شهرام عبدلی از 3 تیرماه در سالن شماره 3 پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفت و تا پایان تیرماه اجرا خواهد شد.

بهرام ابراهیمی، شهرام عبدلی، عمار تفتی و .... بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

در راستای سیاست‌های حمایتی مدیریت پردیس تئاتر شهرزاد از جوانان ، در سالن شماره 3 این مجموعه، نمایش «آپارتاید» به کارگردانی نگین ضیایی که اجراهای خود را از 6 تیرماه آغاز کرد، تا 22 تیرماه هر شب ساعت 19:30 اجرا خواهد شد. نمایش «رومرز» به کارگردانی فریماه مسگرنیا، از تاریخ 19 تیرماه اجراهای خود را در سالن شماره 3 این مجموعه آغاز خواهد کرد و این اثر نمایشی هر شب ساعت 20:30 اجرا خواهد شد.

همچنین از سوی دیگر، نمایش «هاراگیری» به کارگردانی  افشین واعظی از 24 تیرماه اجراهای خود را در سالن شماره 3 آغاز خواهد کرد.

*افرا به سنگلج می‌آید

نمایش «افرا» یا «روز می‌گذرد» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی سهیل ساعی از اواخر تیر ماه در تماشاخانه سنگلج روی صحنه‌ خواهد رفت.

این اثر نمایشی در سال 1376 توسط بهرام بیضایی به نگارش درآمده‌است و نخستین بار به کارگردانی وی در زمستان 1386 در تالار وحدت تهران روی صحنه رفت.

داستان این نمایش درباره‌ افرا معلم جوان و موتمن محل است که در پی گذران زندگی خود و خانواده به اجبار پیشنهاد درس دادن به شازده چلمن را می پذیرد که در پی آن ماجراهایی به وجود می آید.

سهیل ساعی بازیگر و کارگردان جوان دارای مدرک کارشناسی ارشد نمایش و ‌مدرک پایان دوره کانون هنری سمندریان در سال 1385 است. او تجربه بازی در نمایش هایی چون «11:11»، «سومین شنبه هفته»، «بی بی بیدل»، «خاطرات هنرپیشه دوم»، «آندورا»، «ننه دلاور»، «در مه بخوان» و کارگردانی آثاری چون «تیغ کنه»، «آرش»، «بازی استریندبرگ»، «آخرین بازی»، «چهار حکایت از چندین حکایت رحمان» و ... را در کارنامه خود دارد.

سعید حسنلو طراح صحنه، آرش عزیزی طراح موسیقی و الهام شعبانی طراح لباس، ساعی را در این پروژه همراهی می‌کنند.

*قطب الدین صادقی پانزدهمین جشنواره تئاتر کوردی سقز شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، در حکمی قطب الدین صادقی را به عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر کوردی سقز منصوب کرد و خواستار برگزاری این جشنواره به بهترین نحو ممکن شد.

در حکم قطب الدین صادقی با اشاره با جایگاه بالای علمی و تجربی این نخبه  کورد آمده است که جشنواره تئاتر کوردی به عنوان مهمترین رویدادهنرهای نمایشی مناطق کورد نشین پس از چهارده دوره نیازمند تحولی بنیادین از حیث تاثیرگذاری در جامعه است که این مهم با دانش و کوشش مجدانه  وی و همراهی آحاد هنرمندان تئاتر به ثمر خواهد نشست.

دبیر پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر کوردی سقز در حاشیه اهدای حکم انتصاب خود، برگزاری این جشنواره را در دور جدید فعالیت آن به شکل غیر رقابتی توسط گروه های منتخب نمایشی اعلام کرد.

 قطب الدین صادقی با اظهار این نکته که تئاتر کارکردی فرهنگی و فارغ از مرزبندی های بهترین ها در قالب رقابت است، گفت: توجه به محتوا آثار و تنیدگی آن با مردم مهمترین رسالتی است که در عرصه ای غیر رقابتی منتج می گردد و حال بزرگترین رویدادهای تئاتر جهان به صورت غیر رقابتی برگزار می شود.

وی با تایید دغدغه فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود: برای تشویق جوانان و کار اولی ها، در جشنواره پدیده ها معرفی خواهند شد.

وی بیان کرد: تئاتر نماد رفاقت، تعامل و تبادل اندیشه هااست نه محلی برای رقابت و تکدر خاطر و منیت طلبی.

از سوی دبیر جشنواره تئاتر کوردی، اسماعیل پاشایی از هنرمندان پیشکشوت تئاتر سقز به عنوان دبیر اجرایی پانزدهمین دوره این جشنواره منصوب و کار خود را آغاز کرد.

* رفورمنس «پاراسمپاتیک» روی صحنه می رود
پرفورمنس «پاراسمپاتیک» کاری از گروه هنری آژاکس به کارگردانی مسعود بهارلو روی صحنه خواهد رفت.
تمرین‌های این کار از 26 خرداد در پلاتوی لورکا آغاز شده و قرار است به عنوان یک شاخه‌ی اجرایی از هنر مدرن، در اولین روی‌داد هنر معاصر «کانسپت» اجرا شود.
«پاراسمپاتیک»، شنبه ۱۶ تیر ماه در قالب نخستین روی‌داد ماهانه‌ی هنر معاصر با عنوان «کانسپت»، در دو سئانس روی صحنه‌ی تئاتر شهرزاد، خواهد رفت.
عوامل گروه اجرای «پاراسمپاتیک» عبارت‌اند از:
طراح و کارگران: مسعو بهارلو، تهیه‌کننده: علی افشار، سرمایه‌گذار و جانشین تهیه‌کننده: مهران اُرویی، طراح گریم: پریا حیدری، مجری طرح و مدیر تولید: میثم اسدالهی، دستیار کارگردان: آیسان قبادی، عکاس: ماندانا خان‌زاده، جانشین تولید: پانته‌آ قیاسی، طراح اقلام تبلیغاتی و مدیر تبلیغات: نیلوفر نامور، روابط‌عمومی: فریبا جدیدی، فضای مجازی: لیلا بهارلو، مدیر صحنه و افکتور: آزیتا شیبانی، دستیار صحنه: سپهر فرهمند با تشکر از: مدیریتِ پلاتو لورکا (محمدمهدی یَقتِین)
بازیگران به ترتیب الفبا: ساناز الوند، مهربانو باطبی، شریف بهرامیان، پریا حیدری، توحید خجسته، کامیار خزاعی، مهسا خلج، سارا راشدی، هستی سبحانی‌زاده، خورشید سعیدی، حامد سیاکار، آزیتا شیبانی، آیسان قبادی، شیما قدیری، مسعود کرمانی و...
در خلاصه این نمایش آمده است: زندگی، مرگی‌ست که هر لحظه به تعویق می‌افتد...!

* معرفی آثار راه‌یافته به بخش فضای باز جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی
نمایش‌های منتخب بخش «فضای باز» هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک، معرفی شدند.
پیش‌تر هیات انتخاب طرح و ایده بخش «فضای باز» پس از بررسی 105 طرح و ایده رسیده، 31 اثر را برای حضور در مرحله بازبینی معرفی کردند.
سپس توسط هیات انتخاب بخش فضای باز متشکل از آزاده انصاری، سینا ییلاق‌بیگی و سامان خلیلیان، 31 اثر(16 نمایش متعلق به تهران و 15 نمایش از شهرهای دیگر کشور) طی روزهای 7 تا 9 تیرماه، به صورت زنده یا در قالب فیلم بررسی و ارزیابی شدند.
اسامی آثار راه یافته به هفدهمین دوره جشنواره به این شرح است:
نمایش «بارگاه سلیم‌خان» به کارگردانی سیاوش ستاری و شهرزاد مبرهن از لاهیجان
نمایش «بازندک» به کارگردانی علی قاضی از مسجدسلیمان
نمایش «تاریخ خاک مرا صدا می‌زند» به کارگردانی افشین قاسمی از تهران(مشروط)
نمایش «دریایی‌ها» به کارگردانی محمد مظفری از بوشهر(مشروط)
نمایش «دگردیسی» به کارگردانی زهرا مریدی از تهران
نمایش «راز آفرینش مبارک» به کارگردانی فاطمه باغبادی از تهران(مشروط)
نمایش «راز گل سرخ» به کارگردانی علیرضا ناصحی از تهران
نمایش «زال و سیمرغ» به کارگردانی سعید ذبیحی از کرمانشاه
نمایش «ستاره‌ها و باران» به کارگردانی نازنین نانا والاجم از تهران
نمایش «للین» به کارگردانی محسن پورقاسمی از همدان
نمایش «مترسک» به کارگردانی حسین عباس‌زاده از بیرجند
نمایش «یک سفر رویایی» به کارگردانی حامد زارعان از تهران
گفتنی است ارزیابی نهایی نمایش‌های بخش صحنه‌ای هم نیمه دوم تیرماه انجام می‌شود و امسال بعد از مدت‌های طولانی، نمایش‌های استان‌ها به صورت زنده و در شهرهای خودشان، ارزیابی می‌شوند.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهدشد.

* معاون هنری ارشاد به تماشای «تو مشغول مردنت بودی» نشست
 سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرام کرمی، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، روز یکشنبه 10 تیرماه از اجرای نمایش «تو مشغول مردنت بودی» دیدن کردند.
این نمایش که از 27 خرداد اجراهای خود را در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر آغاز کرده، توانسته به لحاظ محتوایی و فرم اجرایی نظر مساعد تئاتر دوستان و توجه منتقدان را بخود جلب و مورد استقبال قرار گیرد.
نمایش «تو مشغول مردنت بودی» تاکنون میزبان چهره‌های هنری شاخصی چون: پرویز پورحسینی، لوریس چکناواریان، بهرام عظیم پور، دکتر مسعود دلخواه، دکتر محمدرضا خاکی، دکتر حمیدرضا افشار، دکتر فریندخت زاهدی، دکتر رحمت امینی، دکتر مهرداد رایانی مخصوص، اکبر رحمتی، سیروس اسنقی، دلارا نوشین، آتیه جاوید، اسدالله امرایی، یارتا یاران، علی سلیمانی، حمید پورآذری، سیروس همتی، اصغر پیران، یوسف باپیری، میلاد نیک آبادی، علیرضا راسخ‌راد، حسن مسافر آستانه، رضا سرور، شیرین یزدانبخش، صمد چینی فروشان و ... جمع دیگری از هنرمندان بوده است.
این اثر نمایشی تا 22 تیرماه هر روز به غیر از شنبه‌ها راس ساعت 20 در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه خواهد رفت.
 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول