اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اینجا دامنه کوه آتش‌فشانی تفتان؛ دمای هوا 10 درجه

با سیستان و بلوچستان، سرزمین ناشناخته‌ قهرمان شاهنامه بیشتر آشنا شوید

وقتی از سیستان و بلوچستان صحبت می‌شود، اولین چیزی که به ذهن شما خطور می‌کند، سرزمینی مملو از بیابان و شن‌های روان است؛ اگر هنوز اینطور فکر می‌کنید؛ این گزارش جذاب و متفاوت را بخوانید.

با سیستان و بلوچستان، سرزمین ناشناخته‌ قهرمان شاهنامه بیشتر آشنا شوید

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، منطقه تفتان با برخورداری از کوه آتشفشان نیمه فعال تفتان و انواع پوشش‌های گیاهی و جانوری و حجم زیاد پتانسیل های گردشگری، تاریخی، تفریحی و...در کشور مطرح است.

شغل اکثریت مردم این منطقه دامپروری و کشاورزی  است که به دلیل برخورداری از پتانسیل بسیار بالای در زمینه گردشگری تفریحی و تاریخی، مناظر بکر و طبیعی و انواع چشمه‌های آب سرد و گرم و غیره مقصد سفر بسیاری از گردشگران و مسافران است

اقلیم منطقه تفتان بیشتر سرد و خنک است

شرایط اقلیمی این منطقه بگونه‌ای است که از زمستان‌هایی سرد و طاقت فرسا همراه با برف و کولاک و تابستان‌هایی خنک و نسبتا معتدل تشکیل شده و یکی از نکات جالب  مردم این منطقه این است که در گرم ترین ماه‌های سال از وسایل سرمایشی در منازل خود استفاده نمی‌کنند زیرا بیشتر مناطق و روستاها دارای  آب و هوای کوه پایه ای هستند.

 

کوه تفتان خارق العاده‌ترین اثر طبیعی استان در این منطقه واقع شده است

تنها آتشفشان نیمه فعال کشور به نام «تفتان»با ارتفاع 4050 متری به عنوان بزرگ‌ترین کوه شرق کشور در این منطقه واقع شده است که از 3 دهانه اصلی این کوه همیشه بخار گوگرد و سایر محتویات این گاز خارج می‌شود‌.

کوه تفتان به «چهل تن» نیز معروف است و بنابر گفته گذشتگان و قدیمیان منطقه تفتان 40 نفر از صوفیان دینی در این کوه ناپدید شده اند که پس از آن به چهل تن نیز معروف شده است؛ تفتان خود به معنی تفت یا محل گرما میباشد.

این کوه شامل سه قله است و بخشی از مناطق حاشیه کوه تفتان به علت حاکمیت شرایط گوگردی امکان پیداش و زیست گونه های گیاهی و جانوری را غیر ممکن ساخته است.

منطقه تفتان از انواع محصولات زراعی، باغی و پوشش گیاهان دارویی خاص خود برخوردار است

امان الله طوقی رئیس اداره جهاد کشاورزی خاش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تنوع گیاهان در منطقه تفتان در مقایسه با سایر مناطق قدری متفاوت است بطور مثال عمده محصولات زراعی در شرق تفتان انار و در قسمت غرب و جنوب آن زردآلو، هلو، بادام،گردو، توت، انگور و غیره است.

طوقی افزود: در منطقه تفتان در اراضی زراعی گندم، جو، یونجه،گوجه فرنگی، پیاز و در اراضی باغی براساس سطح زیر کشت انار(هسته دار و بدون هسته) سیب درختی، هلو،گیلاس، انگور، انجیر(سیاه و زرد) و در دامنه های پایین تر نیز پسته کشت میشود.

وی خاطرنشان کرد: از درختانی در طبیعت منطقه تفتان وجود دارند می‌توان به بنه، بادام کوهی و ارژن اشاره کرد و درمنه (کوهی و برفی) قیچ، اسپند، شیرین بیان و.. نیزاز گیاهان مرتعی هستند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی ادامه داد: از گیاهان دارویی خاص این منطقه میتوان درمنه، گلدر، آویشن(ازگند)، شیرین بیان، ریواس(پیل گوشکَک) و انواع گون (آستراگالوس) را نام برد.

 

منطقه تفتان مکان های تاریخی و گردشگری خاصی را در خود جای داده است

ملک مسعود ریگی رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خاش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: منطقه تفتان به لحاظ گردشگری، زمین شناختی و پوشش گیاهی بعنوان یک منطقه مهم و حائز اهمیت در کشور شناخته میشود 

وی افزود: قله تفتان به عنوان یک جاذبه طبیعی و تنها کوه آتشفشان نیمه فعال کشور و همچنین وجود محوطه ها، قبرستان ها، قلعه ها، آتشکده‌ها و سنگ قبرهای تاریخی از زمان «اشکانیان» و «ساسانیان» میتواند دلیلی استوار بر ادعای قدمت بالای این منطقه به لحاظ تاریخی باشد.

ریگی یادآوردشد:در راستای جذب گردشگر در منطقه تفتان «کمپینگ» و مجتمع طبیعت گردی «کوشه» ایجاد شده است که شامل مجتمع اقامتی، رستوران و سایر امکانات رفاهی می‌باشد و همچنین حدود 7 واحد بوم گردی در این منطقه وجود دارد که صرفا توسط خود اهالی منطقه تفتان برای گردشگران و مسافران ایجاد شده است بصورتی که مردم بومی منطقه با فراهم کردن امکانات رفاهی و اقامتی منازل خود را در اختیار گردشگران و میهمانان قرار میدهند.

 

پدیده طبیعی سر دریا از مناظر بکر منطقه تفتان است

«سردریا» یکی از جاذبه های طبیعی و زیبای این منطقه است که در ارتفاعات شمالی منطقه تفتان واقع شده است؛ این دریاچه بشکل گودالی پر شده از آب بود که از طریق چندین رودخانه تغذیه میشد که متاسفانه به دلیل فعالیت های انسانی و اقدامات راه سازی مسیر این رودخانه ها به مرور زمان تغییر کرد و سردریا بصورت کامل خشک شد همچنین خشکسالی های متوالی و کاهش چشم گیر بارش ها در خشک شدن این جاذبه طبیعی بی تقصیر نبوده است.

گفتنی است دریاچه سردریا در گذشته زیستگاه انواعی از پرندگان بومی و مهاجر بوده است.

استودان ها بیانگر آیین زرتشتیان  منطقه تفتان در گذشته است

حدود 7 غار  به واسطه فعالیت های انسان در مناطق مختلف تفتان ساخته شده است که در گویش محلی و عامیانه به آنها «اُستودان» گفته می‌شود؛ این غارها توسط زرتشتیان منطقه تفتان ساخته شده اند و محلی برای رها سازی اجساد پیروان زرتشت بوده است که پس از تجزیه به دلیل شرایط محیطی استخوان‌های افراد توسط زرتشتیان جمع آوری شده و به‌عنوان یک وسیله ارزشمند و مقدس نگهداری می‌شد.

در منطقه تفتان تنوع بسیاری بالای از خزندگان و دوزیستان وجود دارد

جواد عرب مجاهد رئیس اداره محیط زیست خاش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت:در راستای حفظ محیط زیست در منطقه تفتان چارت سازمانی دیده شده و امیدواریم طی سالیان آینده پاسگاه سر محیط‌بانی در این منطقه مستقر شود.

عرب افزود:شهرستان خاش 13 درصد از کل وسعت استان را در برگرفته است و با توجه به وسعت شهرستان و سه بخش ایرندگان، مرکزی و نوک‌آباد امکان حضور مامورین محیط زیست در تمامی مناطق وجود ندارد، لذا سازمان محیط زیست با سیاستگذاری از توان مردم بومی هر منطقه برای حفظ محیط زیست استفاده کرده است و عمده فعالیت مردم بومی را می‌توان در زمینه حراست از محیط زیست و فرهنگ سازی زیست محیطی دانست.

این مسئول تصریح کرد: با اقدامات مامورین محیط زیست شهرستان چشمه هایی در منطقه تفتان شناسایی شده اند که پس از مرمت و احیاء دوباره در محیطی پنهان در اختیار گونه‌های جانوری و پرندگان قرار میگرند تا از این طریق تغذیه شوند‌.

عرب با اشاره به وجود گونه های متنوع خزندگان و دوزیستان در منطقه تفتان گفت: بسیاری از جانوران در حوزه زیست محیطی شهرستان خاش وجود دارند که به عنوان یک برند شناخته می‌شوند که خرس سیاه آسیایی و پلنگ در منطقه کوهستانی بیرک از این نوع هستند اما در منطقه تفتان تنوع بسیار بالایی از خزندگان و دوزیستان وجود دارد که میتوان به انواع سوسمارها،آگاماها و مارها اشاره کرد.

سالانه حدود 3 هزار نفر از کوهنوردان قله تفتان را جهت صعود انتخاب میکنند‌

یونس کوهبان دبیر هیئت کوهنوردی شهرستان خاش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت:کوه تفتان از4 جبهه شمالی، جنوبی، شرقی و غربی تشکیل شده که مسیر «درّه‌گل» با برخورداری از امکانات رفاهی بهترین مسیر جهت صعود شناخته می‌شود از طریق سنگان و تمین نیز مسیرهایی وجود دارد که فاقد امکانات رفاهی است.

کوهبان افزود: سالانه نزدیک به 3 هزار نفر از کوهنوردان استانی و کشوری قله تفتان را مقصد صعود خود انتخاب می‌کنند.

دبیر هیئت کوهنوردی خاش ادامه داد:کوه تفتان متشکل از 3 قله به نام های تفتان (ماده کوه) با ارتفاع 4050 متر و با 3 دهانه گوگرد و گدازه، قله چهل تَن یا نرکوه با ارتفاع 4150 متر و قله ی صُبَح به عنوان سومین قله در ارتفاع 3500 متری قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کوهنوردان استان که قصد صعود به قله دماوند را داشته باشند قله نره کوه یا چهل تن را بدلیل تشابه ارتفاع جهت تثبیت شرایط هم هوایی و سازگاری بدن با این ارتفاع حدودا یک شب در ارتفاعات نرکوه استراحت می‌کنند.

پد بالگرد از نیازهای اساسی پایگاه امداد و نجات کوهستان است

محمدامین حسین زهی رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان خاش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت:پایگاه امداد و نجات کوهستان واقع در منطقه تفتان با برخورداری از یک تیم 33 نفره و یک دستگاه آمبولانس امدادی و یک دستگاه موتور سیکلت امدادی و تجهیزات کامل امدادی و کوهنوردی آماده خدمات رسانی به گردشگران،کوهنوردان و مسافران است.

حسین زهی افزود: طی 6 ماه گذشته به بیش از 550 نفر در حوادث مختلف از قبیل حوادث اتفاق افتاده در حین صعود به قله، تصادفات جاده ای، آتش سوزی، درمان سرپایی و... توسط این پایگاه خدمات امدادی ارائه شده است.

این مسؤول خاطرنشان کرد: باتوجه به گستردگی مناطق شهرستان خاش نیاز مبرم به یک دستگاه پد بالگرد برای خدمات رسانی هرچه بهتر وجود دارد که امیدواریم با همکاری مراجع ذیربط این دستگاه اختصاص داده شود.

ضرورت مشارکت هر چه بیشتر دولت، بخش خصوصی و سرمایه داران برای گسترش بحث گردشگری 

با توجه به اینکه منطقه تفتان برای بخشی از جامعه هنوز ناشناخته است ضرورت دارد دولت و  بخش خصوصی به‌همراه سرمایه داران توانمند در بحث راه اندازی تور های گردشگری تفتان و حتی سایر مناطق استان تصمیمات ویژه ای اتخاذ کنند؛ همچنین اقدام به استقرار و راه اندازی دستگاه تلکابین در ارتفاعات تفتان و فراهم کردن امکانات رفاهی، اقامتی و افزایش مجتمع های گردشگری در منطقه تفتان با مشارکت و همراهی بخش خصوصی و ادارات ذی ربط می‌تواند عامل مثبتی جهت توسعه فرهنگ گردشگری و جذب گردشگران داخلی و خارجی و حتی مردم بومی استان باشد و به‌طور شایسته منطقه تفتان با پتانسیل ها و ظرفیت های منحصر بفرد خود در سطح کشور برای مردم شناخته شود.

منطقه تفتان به لحاظ قرارگیری در موقعیت خاص جغرافیایی در استان و برخورداری از کوه آتشفشان،مناظر بکر و طبیعی، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، آثار تاریخی و با قدمت بالا، تنوع پوشش گیاهی و جانوری، وجود انواع گیاهان دارویی و... بعنوان یک منطقه نمونه همیشه مقصد سفر گردشگران داخلی و خارجی بوده و هست که امیدواریم در سایه توجهات بیشتر دولت، سرمایه گذاران بخش خصوصی و اقشار مختلف مردم از ظرفیت ها و پتانسیل های طبیعی و خدادادی این منطقه به نحو احسن استفاده کنند.

«تفتان» یکی از مناطق شهرستان خاش است که از نظر تقسیمات کشوری به دو قسمت تفتان شمالی و جنوبی تقسیم میشود که تفتان شمالی مربوط به شهرستان میرجاوه و تفتان جنوبی در حوزه بخش نوک آباد از توابع شهرستان خاش واقع شده است؛ این منطقه در حدود 60کیلومتری شهر خاش واقع شده و از طریق محور ترانزیتی خاش-زاهدان در کیلومتر 35 و 55 این محور از طریق مسیر انحرافی در دسترس است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول