اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ایلام

فارس گزارش می‌دهد

تنش کم آبی در ایلام وارد فاز جدی شده است / از توصیه تغییر الگوی کشت تا قطعی اجباری و مکرر آب و برق

تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آبی در برخی مناطق استان ایلام مسؤولان را بر ان داشته تا به کشاورزان توصیه کنند با توجه به تنش‌های کم آبی از کشت‌های جایگزین در مزارع استفاده کنند.

تنش کم آبی در ایلام وارد فاز جدی شده است / از توصیه تغییر الگوی کشت تا قطعی اجباری و مکرر آب و برق

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، تابستان گرم و ادامه افزایش دما استان ایلام را در بر گرفته است، 12 روز از اولین ماه از فصل تابستان می‌گذرد.

فصلی که نخستین روزهای آن با موج گرما آغاز شده و افزایش دما در این روزها هم افزایش بی‌رویه آب را و هم در مواقع پیک مصرف قطعی مکرر برق را در مناطق مختلف استان به ویژه شهر ایلام در پی داشته است.

بر اساس اعلام کارشناسان هواشناسی گرمای هوا تا آخر هفته در استان ایلام ماندنی شده و با افزایش دمای هوا افزایش استفاده از آب و برق در ایلام افزایش یافته است.

شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام و همچنین شرکت آب و فاضلاب استان ایلام به صورت همزمان با افزایش دمای استان ایلام از شهروندان خواستند همچنان در مصرف آب و برق صرفه‌جویی کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان ایلام نیز در این باره گفت: در روز یازدهم تیر ماه سال 97 پیک مصرف استان ایلام از 350 مگاوات عبور کرد.

هادی شیرخانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: این میزان مصرف در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در همین تاریخ 10 درصد افزایش مصرف داشته است.

وی ادامه داد: از مشترکین تقاضا می‌شود از مصرف بیرویه برق در زمن پیک مصرف خودداری کنند تا زمینه استفاده برای همه مشترکین به صورت همزمان فراهم شود.

این مسؤول اضافه کرد: مدیریت مصرف به عنوان یک اولویت در دستور کار مشترکین شرکت توزیع برق استان ایلام قرار گیرد .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام نیز در این باره گفت: مشترکین شرکت آب و فاضلاب از شستشوی خودرو و حیاط و ... خودداری کنند.

افشین مظاهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: استفاده از آب شرب در مصارف شستشوی خودرو و ... کار مطلوبی نیست.

وی ادامه داد: افزون بر این مشترکین شرکت آب و فاضلاب میزان زمان استحمام خود را کاهش دهند و از آب شرب برای آبیاری باغچه و فضای سبز استفاده نکنند.

این مسؤول اضافه کرد: باید با همکاری مشترکین شرکت آب و فاضلاب این دو ماه گرم سال را پشت سر گذاشته تا روند توزیع عادلانه آب همچنان استمرار یابد.

تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آبی در برخی مناطق استان ایلام مسؤولان را بر ان داشته تا به کشاورزان توصیه کنند با توجه به تنش‌های کم آبی از کشت‌های جایگزین در مزارع استفاده کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در این باره گفت: کشاورزان باید محصولاتی که نیاز به آب کمتری دارند را کشت کنند که می‌توان به دانه آفتابگردان، صیفی‌جات با روش آبیاری میکرو اشاره کرد.

تراب میری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: با استفاده از روش آبیاری میکرو آب کمتری در مزارع کشاورزی هدر می‌رود.

وی ادامه داد: با توسعه اینگونه کشت‌ها هم درآمد کشاورزان افزایش می‌یاید و تضمین می‌شود و هم در منابع آبی صرفه‌جویی لازم صورت می‌پذیرد.

مدیرکل هواشناسی استان ایلام نیز در این باره گفت: آخرین خروجی‌های نقشه هواشناسی بیانگر این بوده که همچنان موج گرمایی در استان ایلام شاهد خواهیم بود.

یوسف شیخ‌الملوکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: طی روزهای آتی نیز این رویه یعنی استقرار گرمای هوا در ایلام استمرار دارد.

وی ادامه داد: این موضوع می‌طلبد مسؤولان تمهیدات لازم را در راستای افزایش دما مد نظر داشته باشند و همچنین از همشهریان خواهش می‌کنیم در مصرف آب و برق صرفه‌جویی لازم را مد نظر قرار دهند.

این مسؤول اضافه کرد: این موج گرمایی سبب می‌شود که طی چند روز آینده و حتی در چند روز گذشته دما در شهرستان دهلران به 51 درجه بالای صفر برسد و رکوددار دما در استان ایلام شود.

شیخ‌الملوکی تصریح کرد: همچنین شهرستان بدره با دمای 24 درجه بالای صفر خنک‌ترین شهر استان ایلام طی شب گذشته بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان ایلام گفت: همچنین در شهر ایلام شاهد افزایش دما بوده به طوریکه حداقل دمای شهر ایلام در شب گذشته به 24 درجه بالای صفر رسیده است.

انتهای پیام/2246

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول